صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

تناسب اندام/ اندامي متناسب با رعايت توصيه‌هاي خريد مواد غذايي

اضافه وزن و چاقي يکي از معضلات انسان امروزي است. تغيير شيوه زندگي از يک سو و تغيير عادات غذايي و تمايل به مصرف غذاهاي آماده و فوري (فست‌فودها)، غذاهاي خياباني و پرکالري از سوي ديگر، روند اضافه وزن و چاقي و بيماري‌هاي ناشي از آن را رو به افزايش نهاده است. بيماري‌هاي ناشي از چاقي و اضافه وزن مانند ديابت، فشار خون، بيماري‌هاي قلبي، عروقي و... روند رو به افزايشي در کشور يافته است و به اين دليل هزينه‌هاي درمان و مراقبت از اين بيماري‌ها بار مالي زيادي را به دوش دولت و خانواده‌ها خواهد گذاشت. يکي از راهکارهاي مبارزه با چاقي و اضافه وزن انتخاب درست مواد غذايي است.

کد خبر: 2259

ايسنا/ دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت فهرستي را به عنوان راهنماي خريد مواد غذايي براي حفظ تناسب اندام يا کاهش وزن در افراد چاق تهيه کرده است که به نظر مي‌رسد اطلاع از آن براي افرادي با وزن متعادل نيز مفيد باشد. اين نکات را در ادامه بخوانيد.
اضافه وزن و چاقي يکي از معضلات انسان امروزي است. تغيير شيوه زندگي از يک سو و تغيير عادات غذايي و تمايل به مصرف غذاهاي آماده و فوري (فست‌فودها)، غذاهاي خياباني و پرکالري از سوي ديگر، روند اضافه وزن و چاقي و بيماري‌هاي ناشي از آن را رو به افزايش نهاده است.
بيماري‌هاي ناشي از چاقي و اضافه وزن مانند ديابت، فشار خون، بيماري‌هاي قلبي، عروقي و... روند رو به افزايشي در کشور يافته است و به اين دليل هزينه‌هاي درمان و مراقبت از اين بيماري‌ها بار مالي زيادي را به دوش دولت و خانواده‌ها خواهد گذاشت. يکي از راهکارهاي مبارزه با چاقي و اضافه وزن انتخاب درست مواد غذايي است.

نکات مهم قبل از خريد مواد غذايي
- هنگامي که گرسنه هستيد خريد نکنيد، چرا که ممکن است موادغذايي غيرضروري يا پرکالري را بخريد.
- هنگامي که خسته هستيد خريد نکنيد، چرا که ممکن است توان طي مسافت براي خريد اقلام غذايي مناسب را نداشته باشيد.
- با برنامه و هدف براي خريد از منزل خارج شويد.
- پول به اندازه ليست خريد و نه بيشتر همراه داشته باشيد.
- فريب ظاهر و بسته‌بندي برخي اقلام غذايي پر کالري را نخوريد.
- هنگام خريد مواد غذايي بسته‌بندي شده به پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، تاريخ توليد و انقضا آن توجه کنيد.
- به ترکيبات و ميزان کالري ماده غذايي خريداري شده توجه کنيد.
- هميشه به اندازه نياز خريد کنيد و از انبار کردن مواد غذايي در منزل خودداري کنيد.
- هنگام خريد اقدام به خوردن مواد غذايي خصوصا انواع اسنک‌ها و ساير تنقلات بي‌ارزش مانند چيپس و پفک نکنيد.
- اگر مدت زمان خريد شما به طول انجاميد حتما مقداري آب سالم و بهداشتي بنوشيد. چرا که بعضا احساس تشنگي با احساس گرسنگي اشتباه گرفته مي‌شود و شما به تصور اينکه گرسنه‌ايد مقدار زيادي غذا مي‌خوريد.
- سعي کنيد مواد غذايي تازه خريداري کنيد و از خريد مواد غذايي کنسرو شده و غذاهاي آماده که معمولا کالري بالا دارند اجتناب کنيد.
- سهم بيشتري از خريد خود را به ميوه و سبزي اختصاص دهيد.
- حجم‌هاي کوچک مواد غذايي را خريد کنيد براي مثال غذاهاي نيم پرس يا ساندويچ‌هاي کوچک را انتخاب کنيد.

نکات لازم براي خريد مواد غذايي گروه متفرقه
- گروه متفرقه شامل انواع سس‌ها، روغن‌ها، نوشابه‌هاي گازدار و آب ميوه‌هاي صنعتي و ... هستند که به دليل داشتن کالري بالا بايد در مصرف آن جوانب احتياط را رعايت کرد.
- سعي کنيد تا حد امکان از انواع روغن‌ها کم خريداري کنيد و روغن‌هاي خريداري شده براي مصارف مختلف متفاوت باشد؛ براي مثال روغن مايع سرخ کردني، روغن زيتون و ....
- روغن زيتون، روغن هسته انگور و ... مانند ساير روغن‌ها داراي انرژي بالايي است. اگرچه اين روغن‌ها در مقايسه ساير روغن‌ها خواص بيشتري دارند ولي در مصرف روغن‌ها هم بايد احتياط کرد؛ چرا که از نظر ميزان کالري با ساير روغن‌ها تفاوتي ندارد.
- از خريد انواع سس‌ها خصوصا سس‌هاي پرچرب خودداري کنيد. سس‌هاي کم چرب کالري کمتري دارند.
- به جاي خريد انواع نوشابه‌هاي گازدار و آب ميوه‌هاي صنعتي دوغ کم نمک و بدون گاز خريداري کنيد.
- به جاي خريد انواع چيپس و پفک و پاستيل و ساير تنقلات بي‌ارزش مقداري آجيل کم نمک يا بي‌نمک خريداري کنيد. خريد انواع شيريني، کيک، ‌شيريني‌هاي خامه‌اي، شکلات و آبنبات را محدود کنيد.
- در صورت تمايل به خريد انواع شيريني بهتر است از انواع شيريني بدون خامه، کم چرب و کم شيرين با سايز کوچک استفاده کنيد.
- خريد و مصرف قند و شکر را کاهش دهيد.
- استفاده بي‌رويه از کشمش و خرما به جاي قند هم مي‌تواند کالري زيادي به بدن شما وارد کند.
- انواع پيراشکي، باقلوا و سمبوسه داراي کالري زياد است. خريد و مصرف آن با احتياط باشد.

راهنماي خريد غلات، گوشت و حبوب
خريداري نان‌هاي سبوس دار مانند نان سنگک و نان جو، محدود کردن خريد انواع نان‌هاي سفيد مثل نان‌هاي فانتزي،‌ باگت، نان لواش، خريداري انواع ماکاروني سبوس‌دار و غني شده با آهن و ويتامين‌ها به جاي ماکاروني ساده، خودداري از خريد انواع ماکاروني و رشته‌هاي فله از جمله نکاتي است که بايد هنگام خريد گروه نان و غلات به آن توجه کرد.
همچنين از جمله نکاتي که بايد هنگام خريد گروه گوشت،‌ حبوبات و تخم مرغ رعايت کرد مي‌توان به مواردي مانند محدود کردن خريد و مصرف قسمت‌هايي از گوشت که داراي استخوان هستند مانند قلوه‌گاه و گردن داراي چربي زياد است، جدا کردن چربي‌هاي قابل رويت گوشت قبل از مصرف، خودداري از خريد گوشت‌هاي چرخ شده و پرچرب، چرخ کردن گوشت لخم در منزل براي اطمينان از اينکه چربي اضافه نداشته باشد، خريداري ماهي، مرغ و ماکيان به جاي خريد انواع گوشت قرمز، خريداري گوشت‌هايي که چربي قابل رويت آن کم باشد، چراکه گوشت‌ها معمولا مقدار زيادي چربي غيرقابل رويت هم دارند و همچنين محدود کردن خريد انواع همبرگرهاي آماده و خريد سوسيس و کالباس و امحاء و احشاء،‌ مغز و زبان و کله پاچه را به دليل داشتن چربي زياد و خريداري مرغ‌هاي بسته بندي، بهداشتي و بدون پوست اشاره کرد.

توصيه‌هايي براي خريد شير و لبنيات
- خريد شيرهاي ساده به شيرهاي طعم دار
- خريد شير و ماست کم چرب
- خريد انواع دوغ ساده و بدون گاز مثل دوغ کفير
- خودداري از خريد انواع پنيرهاي پرچرب، خامه‌اي و پنير پيتزا
- به حداقل رساندن مصرف بستني و انتخاب بستني‌هاي ساده و پاستوريزه و بدون شکلات در صورت تمايل. بستني‌هاي سنتي معمولا چربي و قند بيشتري دارند.

راهنماي خريد گروه ميوه و سبزي‌
- حتي الامکان در خريد روزانه سبزي‌هاي تازه، کاهو،‌ کرفس و کلم و گل کلم و ... را بگنجانيد.
- ساير سبزي‌ها و صيفي‌جات را با توجه به فصل آن خريداري کنيد.
- اندازه و سايز ميوه‌ها اهميتي ندارد؛ چرا همه آنها که ارزش غذايي يکساني دارند.
- مصرف انواع سبزي‌ها شامل سبزي خوردن، کاهو، کرفس محدوديتي از جهت ميزان دريافت کالري ندارد، ساير سبزي‌ها شامل هويج، سيب زميني، لبو و ... بايد به ميزان توصيه شده استفاده شود. مصرف زياد اين نوع سبزي‌ها کالري دريافتي را بالا مي‌برد.
- مصرف ميوه‌ها به خصوص ميوه‌هاي پرکالري و شيرين مانند موز، انگور، خربزه، انجير بايد به ميزان توصيه شده باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر