صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

تغذيه/ با خوردن تنقلات شور گرسنه تر مي شويد

کد خبر: 1965

سلامت نيوز/ در اينجا با 7 ماده غذايي آشنا مي‌شويم که با خوردنشان نه تنها احساس گرسنگي‌مان برطرف نمي‌شود که حتي گرسنه‌تر مي‌شويم.

نان سفيد
اصطلاح نان سفيد به نان‌هايي اطلاق مي‌شود که با آرد سفيد گندم بدون سبوس تهيه شده و به همين سبب، رنگي روشن‌تر دارند. مصرف اين نان‌ها خيلي زود ميزان انسولين موجود در خون را افزايش مي‌دهد. بر اساس يک تحقيق که به تازگي در اسپانيا و بر روي 9هزار نفر انجام گرفته است، کساني که در روز بيش از دو نان سفيد مصرف کرده‌اند، 40 درصد بيشتر به چاقي مبتلا شده‌اند. به سبب نداشتن سبوس، نان سفيد نمي تواند احساس سيري را به شما منتقل کند

آب ميوه
عصاره ميوه بايد حاوي تمامي خواص خود آن ميوه هم باشد؛ اما اين نوشيدني سالم همه قندها را منتقل مي کند، بدون آنکه تکه‌هاي ميوه و يا پوست آن را به بدن شما برساند.حاصل، احساس گرسنگي مضاعف پس از احساس سيري موقت در پي بالا رفتن سريع خون است. اگر مي‌خواهيد از اين روش براي رفع گرسنگي بهره گيريد، يا تکه‌هاي ميوه را با آب آن مصرف کنيد و يا با مخلوط کردن با موادي مانند پودر پروتئين، به مغذي شدن آن کمک نمائيد.

تنقلات شور
حتما بارها تجربه کرده‌ايد که پس از خوردن يک بسته چيپس و يا پفک، ولع بيشتري براي خوردن پيدا مي کنيد. شوري اين تنقلات باعث مي‌شود کربوهيدرات ها سريعتر هضم شده ودر نتيجه اوج و فرود سريع انسولين در بدن روي دهد. از سوي ديگر، تحريک سريع پرزهاي چشايي زبان و سپس پيغام آنها براي مغز، يک نياز کاذب براي ادامه خوردن را ايجاد مي‌کند. حاصل اين فرآيند، يک شکم خالي با احساس گرسنگي مضاعف خواهد بود.

فست فود
طراحي اغلب فست‌فودها طوري است که يک احساس اغراق شده از غذا را به شما بدهد. مثلا چربي‌هاي ترانس احساسي خاص را در مسير گوارش سبب شده و سبب ساز رها شدن هورمون‌هايي مانند دوپامين و سرتونين مي‌شوند. و يا به عنوان مثال، شربت غني شده فروکتوز موجود در بعضي دسرها، باعث رها شدن سريع انسولين در خون و احساس گرسنگي مضاعف مي‌شود. اما آنچعه در ميان تمامي فست‌فودها از همه مضرتر است، نمک فراوان است که باعث از دست دادن زياد آب مي‌شود. اين حالت باعث حوردن آب زياد و در نتيجه احساس گرسنگي در پي خوردن فست‌فود خواهد شد.

پاستاي سفيد
ماکاروني سفيد با هر برندي، همان کاري را مي‌کند که در بالا در ارتباط با نان سفيد گفتيم. يعني مصرف آن نه تنها شما را سير نمي‌کند که باعث احساس گرسنگي مضاعف هم خواهد شد. اندازه استاندارد مصرف اين نوع ماکاروني در حدود يک فنجان است که اغلب ما بيش از 4 فنجان از آن مي‌خوريم. ورود اين حجم از کربوهيدرات به بدن، لوزالمعده را وادار مي‌کند تا با ترشح انسولين، قند خون را تنظيم کرده و در نتيجه احساس گرسنگي به انسان دست خواهد داد. در اين ميان، وجود انواع سس‌ها و چاشني‌ها هم به اين فرآيند کمک خواهد کرد.

شيرين کننده هاي مصنوعي
استفاده از اين شيرين‌کننده‌ها در هرنوع که باشد (مانندنوشابه هاي بدون قند، قندهاي مصنوعي براي چاي يا قهوه و مانندآن) به مغز اين فرمان را مي‌دهد که مقداري قند وارد خون شده و نتيجه، ترشح انسولين خواهد بود. چنين روندي باعث گرسنگي مضاعف و خوردن بيشتر از سوي شما مي‌شود تا کالري‌هاي مجازي که سوزانده‌ايد را جبران کنيد.

پيتزا
شما مي‌دانيد که محال است با خوردن تنها يک تکه از پيتزا (حال هر چقدر هم که بزرگ باشد) احساس سيري کنيد. دليل آن را بايد در ترکيبات اين غذا يافت: آرد سفيد، روغن‌هاي هيدروژنه، پنير فرآوري شده و موادي مانند سوسيس و کالباس ؛ که هرکدام به تنهايي يکي از مشخصات گفته شده در بالا را با خود دارند. در نتيجه با ورود انسولين فراوان در خون، شما هرچقدر هم که گرسنه باشيد، احساس سيري نخواهيد کرد. تنها چاره، بهره‌گيري از پنيرهاي معمولي، استفاده از آرد کامل براي خمير، استفاده از گوشت بدون چربي و سبزيجات است که مي تواند پيتزاي شما را بدل به يک غذاي کامل کند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر