صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

تغذيه/ چرا بدن شما به پتاسيم بيشتري نياز دارد؟

بهترين منبع غذايي پتاسيم چيست؟

کد خبر: 1682

نوين زي/ پتاسيم يکي از هفت ماده معدني ضروري براي تامين نياز بدن است. (شش ماده معدني ديگه عبارتند از کلسيم، منيزيم، فسفر، سديم، کلريد و گوگرد)

مصرف فراوان پتاسيم خطر مرگ رو به مقدار ۲۰ درصد کاهش داده و خطر ابتلا به سکته و فشار خون و تشکيل سنگ کليه رو پايين مياره.
عملکرد اوليه پتاسيم در بدن، ساخت و حرکت ماهيچه ها، کمک به کليه ها براي تصفيه خون، سنتز پروتئين ها، مديريت فعاليت هاي قلب، حفظ حجم مايعات در بدن و نگهداري عملکرد طبيعي سلول هاست.

پتاسيم از بيماري هاي قلبي جلوگيري يا اونا رو درمان نميکنه. اما مقدار مصرف بالاي پتاسيم ميتونه از قلبتون به چند روش محافظت کنه. پتاسيم به کنترل فشار خون کمک ميکنه. طبق تحقيقي که انجام شده مصرف پتاسيم فشار خون سيستوليک رو در افرادي که فشار خون بالا دارن کاهش ميده. مصرف مقدار زيادي ميوه و سبزيجات و غذاهاي کم چرب ميتونه به فشار خون سيستوليک در بيشتر از ۱۰ نقطه کمک کنه. يادتون باشه که قبل از اينکه قرص پتاسيم مصرف کنين بايد توسط پزشک معاينه بشين.

پتاسيم
پتاسيم به مشکلات مربوط به تپش قلب کمک ميکنه. اون ضربان قلبتون رو تنظيم کرده و اگه از مشکلات تپش قلب رنج ميبرين ممکنه براتون خيلي مفيد باشه.

مواد غذايي سرشار از پتاسيم در بدن محيط قليايي بوجود آورده و با اسيدوز ناشي از رژيم غذايي ناسالم مبارزه ميکنه. مواد غذايي که اسيد زيادي دارين باعث ميشن متابوليسم هم اسيدوز بشه. اين امر باعث ميشه که تراکم استخوان کم شده و عضلات ضعيف بشن. طبق نتايج يه تحقيق، افرادي که ۵۲۶۶ ميلي گرم پتاسيم هر روز مصرف کردن نسبت به افرادي که ۵۰ درصد کمتر مصرف پتاسيم داشتن، ۱٫۶ کيلوگرم بيشتر توده بافت چربي دارن. تحقيقات همچنين نشون دادن که مصرف بالاي پتاسيم، تراکم استخوان رو افزايش ميده.

بهترين منبع غذايي پتاسيم چيست؟
اضافه کردن ميوه ها و سبزيجات به رژيم غذاييتون بهترين روش براي افزايش مصرف پتاسيم است. از ديگر منابع پتاسيم ميتونيم لبنيات، غلات سبوس دار، گوشت و ماهي رو نام ببريم.
مواد غذايي سرشار از پتاسيم : سيب زميني، گوجه فرنگي، ميوه هاي تازه مثل موز، پرتقال و توت فرنگي، آواکادو، اسفناج، لوبيا و نخود و ميوه هاي خشک.

به چه مقدار پتاسيم نياز دارين:
توصيه ميشه که مصرف روزانه تون ۴۷۰۰ ميلي گرم باشه تا سلامتيتون حفظ بشه. ساده ترين روش براي اينکه اين مقدار رو دريافت کنين اينه که ميوه و سبزيجات سرشار از پتاسيم رو وارد رژيم غذاييتون کنين.

نظرات بینندگان

ارسال نظر