صفحه نخست >> آشپزی تعداد نظرات: 0

تغذيه/ آشنايي با ويتامين C، فوليک اسيد، بايوتين و کلسيم

آيا بدن ما با داشتن تغذيه کافي نياز به دريافت ويتامينها و املاح به صورت اضافه دارد؟ آيا مصرف بيشتر از حد ويتامينها مانع بروز بيماري و حفظ سلامتي ما مي شود؟ در صورت نياز به مصرف اضافه ويتامينها ، مقدار مصرف مجاز در روز و چگونگي مصرف آنها و عوارض جانبي ناشي از مصرف ويتامين ها را بررسي نماييم.

کد خبر: 1679

دکتر سلام/ آيا بدن ما با داشتن تغذيه کافي نياز به دريافت ويتامينها و املاح به صورت اضافه دارد؟ آيا مصرف بيشتر از حد ويتامينها مانع بروز بيماري و حفظ سلامتي ما مي شود؟
در صورت نياز به مصرف اضافه ويتامينها ، مقدار مصرف مجاز در روز و چگونگي مصرف آنها و عوارض جانبي ناشي از مصرف ويتامين ها را بررسي نماييم.
در مقالات پيشين گفتيم که ويتامين ها و اأملاح مواد آلي هستند که بدن ما براي انجام وظايفي که به عهده دارد به آنها نيازمند مي باشد. بدن انسان به طور طبيعي قادر به ساخت ويتامين و املاح نمي باشد و نياز خود به ويتامين و املاح را از طريق تغذيه برطرف مي سازد.در يک رژيم غذايي متعادل بدن سالم قادر است که تمامي ويتامين و املاح روزانه خود را به طور کامل بدست بياورد و نيازي به مصرف هيچ نوع ويتامين و يا املاحي به صورت قرص و کپسول و … ندارد و سپس ويتامينها را به دو دسته تقسيم کرديم :

ويتامينهاي محلول در چربي:
ويتامين هاي:A,D.E,k

ويتامين هاي محلول در آب:
ويتامين هاي:B,C,Folic acid ويتامينهاي

در اين مقاله به بررسي دسته اخر از ويتامين هاي محلول در اب مي پردازيم. همان طور که قبلا گفتم ويتامين هاي محلول در اب در بدن ذخيره نمي شوند و اگر بيشتر از نياز دريافت شوند دفع مي گردند.

فوليک اسيد:
فوليک اسيد نقش اساسي و مهمي در شکل گيري سلولهاي قرمز خون ايفا مي کند. هم چنين در شکل گيري طناب نخاعي در جنين نقش اساسي به عهده دارد.
فوليک اسيد در جگر، حبوبات ، گوشت قرمز، گياهان با برگهاي سبزمانند اسفنجاج ، بروکلي و کاهو ، تخم مرغ و برخي از ميوه ها مانند موز ، طالبي ، ليمو ، آب پرتغال ، آب گوجه فرنگي و قارچ يافت مي شود .
کمبود فوليک اسيد در برخي افراد با بيماريهاي گوارشي مانند بيماران مبتلا به بيماريهاي التهابي روده ، بيماران دياليزي، بيماران کبدي و افراد معتاد به مصرف الکل ديده مي شود.
فوليک اسيد به صورت قرص و کپسول در افراد مبتلا به کم خوني ناشئ از اهن و فوليک أسيد ،خانمهاي باردار و يا افرادي که تصميم به بارداري دارند به صورت روزانه تجويز مي شود و از سقط جنين و ناهنجاريهاي دستگاه عصبي و نخاع به طرز چشمگيري جلوگيري مي کند.
برخي پزشکان مصرف فوليک اسيد را براي پيشگيري از سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم و پيشگيري از بيماريهاي قلبي توصيه مي نمايند.
فوليک أسيد هم چنين در بيماران مبتلا به الزايمر ، کم شنوايي به علت کهولت سن ، جلوگيري از عوارض کهولت سن ، افراد مبتلا به سندرم پاي بي قرار، پوکي استخوان، ايذر و افسردگي مصرف مي گردد.
برخي پزشکان مصرف مستقيم فوليک أسيد را در برطرف شدن عفونت لثه موثر دانسته و أنرا توصيه مي کنند.

ويتامين C:
ويتامين C يک آنتي اکسيدان بسيار قوي مي باشد .اين ويتامين نقش اساسي در چگونگي فعاليت سيستم دفاعي بدن إيفا مي کند.اين ويتامين در جلوگيري از سرماخوردگي، بيماريهاي قلبي -عروقي، بيماريهاي دستگاه دفع إدرار و کليه ها،بيماريهاي چشم و جلوگيري از چين و چروک پوست بسيار موثر مي باشد.
مرکبات ، کيوي ، اب گوجه فرنگي ، فلفل دلمه اي سبز و قرمز حاوي مقادير زيادي از ويتامين C مي باشند.
ويتامين C در کنترل استرس روزانه ، پيشگيري از سرماخوردگي، سکته ، کأهش سرطان ، جلوگيري از چين و چروک پوست ، کأهش التهاب بدن و رشد و بازسازي تمامي سلولهاي بدن نقش أساسي دارد.
لازم به ياداوري مي باشد از آنجا که ويتامين C ويتامين محلول در اب بوده و در بدن ذخيره نمي شود مقدار أضافه ان به طور طبيعي از طريق إدرار دفع شده و معمولا مشکلي إيجاد نمي نمايد اما بهتر است از مصرف بيشتر از ٢٠٠٠ ميلي گرم در روز ان براي جلوگيري از مشکلات گوارشي و بيرون روي پرهيز نمود.
کمبود اين ويتامين بسيار نادر بوده و مي تواند سبب إيجاد علايمي مانند احساس خستگي، کبودي بي علت ، کم خوني و افتادن دندانها گردد.

بايوتين (biotin):
بيايوتين ويتاميني مي باشد که وجود ان براي کارکرد صحيح حداقل ٨ انزيم در بدن لازم و ضروري است و به مقدار کم در برخي مواد مانند هويج ، زرده تخم مرغ ، موز و ماهي سالمون موجود مي باشد .
کمبود اين ويتامين ممکن است به دنبال بارداريهاي پي در پي، بيماراني که از طريق لوله گوارشي تغذيه مي کنند،افرادي که در مدت کوتاه وزن زيادي از دست داده اند ديده شود.
اين ويتامين ممکن است به صورت خوراکي در نوزادان مبتلا به خارش تجويز گردد.
متاسفانه تست ازمايشگاهي خاصي براي تشخيص کمبود اين ويتامين وجود ندارد. اما درافرادي که ضخامت موهاي سرشان بتدريج کم شده ، افرادي که خارش و قرمزي در أطراف چشمها، دهان و بيني دارند شواهدي مبني بر کمبود اين ويتامين گزارش شده است.

کلسيم:
کلسيم يکي از املاح معدني بسيار ضروري براي بدن إنسان مي باشد.
کلسيم نقش اساسي در شکل گيري اندام اسکلتي و دندنها ، حرکت ماهيچه هاي قلب ، سيستم عصبي إيفا مي کند.
کلسيم براي درمان و پيشگيري از پوکي استخوان ، پيشگيري از نرمي استخوان در کودکان نقش أساسي داشته و نيز در پيشگيري از عوارض قبل از پريود ماهيانه ، سرطان روده بزرگ و فشار خون بالا نقش دارد.
برخي پزشکان مصرف کلسيم را در افرادي که جراحي باي پس روده کرده اند ، بيماران مبتلا به فشارخون بالا ، کلسترول بالا و بيماري لايم توصيه مي کنند.
کربنات کلسيم به عنوان يک انتي أسيد در افرادي که دچار ازياد أسيد معده هستند تجويز مي شود.کلسيم اسيتيت و فسفات کلسيم در بيماران مبتلا به ناراحتي هاي کليوي تجويز مي گردد.
شير و لبنيات ، بروکلي،ماهي تن کنسرو شده حاوي مقادير زيادي کلسيم مي باشند .
کلسيم ممکن است با خيلي از داروهاي تجويز شده توسط پزشک مانند انتي بيوتيک ها ، داروهاي درمان تيروييد تداخل يافته و إيجاد مشکل نمايد ، به همين دليل اغلب توصيه مي شود که حدود٤-٣ ساعت بين خوردن کلسيم با ديگر داروها فاصله انداخته شود.
براي جذب بهتر کلسيم مصرف همزمان ان با ويتامين D توصيه مي گردد.
مصرف روزانه ١ ميلي گرم کلسيم در افراد بالغ به همراه ويتامين D در اغلب کتب پزشکي توصيه شده است .
لازم به ذکر است که در خانمهاي باردار، شيرده ، افراد سيگاري، بيماران کليوي، بيماران مبتلا به پوکي استخوان مقدار مصرف توصيه شده متفاوت بوده و طبق دستور پزشک بايد مقدار مصرفي تعيين گردد.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر