صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

فیلم «چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت»؛ واقعياتي تلخ با پاياني خوش

در ميان فيلم‌هايي که در دو روز جشنواره فيلم فجر و تا اين لحظه به نمايش درآمده است «چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت» فيلمي است که در آن اميد مورد توجه قرار گرفته و عليرغم واقعيات تلخ اجتماعي مطرح شده در فيلم پايان اميدبخش فيلم رضايت مخاطب را به همراه دارد.

کد خبر: 8226

سينماپرس/ در ميان فيلم‌هايي که در دو روز جشنواره فيلم فجر و تا اين لحظه به نمايش درآمده است «چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت» فيلمي است که در آن اميد مورد توجه قرار گرفته و عليرغم واقعيات تلخ اجتماعي مطرح شده در فيلم پايان اميدبخش فيلم رضايت مخاطب را به همراه دارد.

سينما زبان ويژه خود را دارد که تصوير است اول بايد ببينيم فيلم سينمايي هست يا نه؟ زيرا اگر متکي به ديالوگ باشد بيشتر به حوزه غيرتصويري بدل مي شود. اين فيلم بر اساس واقعه اي واقعي است اما فيلمنامه به کمک کارگرداني کوشيده آن را از حالت گزارش صرف درآورد و به حوزه سينما وارد کند.

«چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت» سه روايت توامان دارد هرچند تيتراژ اوليه روايت اول ا را نيمه کاره ابراز مي کند اما دو روايت بعدي درباره دو مشکل خانوادگي است؛ خانمي که همسر فلج دارد و دختري که مي خواهد شوهر کند. از اينجا با دو صحنه بسيار شلوغ روبرو هستيم و همين صحنه ها هستند که فيلم را به حوزه دراماتيک نزديک مي کنند. اول از انگيزه ها اطلاع نداريم و فيلم به تدريج آنها را روايت مي کند. ابتدا خنده دار به نظر مي آيد اما آرام آرام متوجه مي شويم کنش و واکنش ها بر مبناي واقعيت است.

با سه معضل در فيلم روبروييم؛ کودکي که در آغوش پدر مي ميرد، مشکلات ادواج و مرد معلول. هر سه تا در مقطعي مورد ارزيابي قرار مي گيرند و تعليق اساسي همانجا آغاز مي شود. پليس با حرف آن مرد خير براي جلوگيري از شورش موافقت مي کند تا مستحقين مورد بررسي قرار گيرند و فيلم از حوزه سياسي خارج و به اجتماعي مسيرش عوض مي شود. هنگامي که فيلمساز قرار است غم و اندوه را منتقل کند تداخل نورها نهايتا انتهاي بسيار زيبايي را رقم مي زند هنگامي که يک بيگناه از زندان آزاد و يک برگه چک رضايت همه را ايجاد مي کند.

موسيقي مي کوشد به صحنه هاي معمولي جنبه هاي دراماتيک دهد و فيلم از ديالوگهاي کمي برخوردار است که سينمايي بودنش را تاکيد مي کند. غيرت مرد معلول که حاضر نيست زنش پول بگيرد از صحنه هاي خوب فيلم هستند.

مخاطب با ديدن اين فيلم به بخشي از واقعيتهاي اجتماعي پي برده و انتظار و اميد براي کسب لذت تم مرکزي فيلم است. بازي بازيگران در نقش هاي مرد خير مرد معلول و دختر شهرستاني با آن معصوميت خاصش، تماشاگر را تحت تاثير قرار مي دهد. معمولا فيلم هاي دو روز گذشته ظاهرا پايان خوشي داشتند و اما اميد در آنها کم بود پايان اين فيلم اميدوارانه و قطعي است . هر سه روايت روي اميد دور مي زند. يعني زن اميدوار است همسر فلجش خوب شود و دختر اميدوار است شوهر بيگناهش از زندان بيرون آيد و از همه مهمتر مرد خير خوشحال است آرزوي سرکوب شده اش تحقق پيدا کند.

البته نکته‌اي که نبايد از آن غافل شد توکل موجود در فيلم است که بيشتر از آن که آسماني باشد زميني است و نشاني از توسل به خداوند و ياري گرفتن از او در فيلم نيست.

در کل «چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت» يک فيلم کوچک و بدون شعار و حاشيه است و فيلمبرداري در صحنه هاي شلوغ خيابان تحسين برانگيز است.

نظرات بینندگان

ارسال نظر