صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

داستان فيلم «خانه دختر» حکايت خود من است

شهرام شاه‌حسيني مي‌گويد در فيلم ˝خانه دختر˝ فيلم با آدم‌هاي رنگيني طرف هستيم که همه در يک موقعيت و شرايط به سر مي‌برند و در داستان خبري از قهرمان اصلي نيست. شهرام شاه‌حسيني امسال با فيلم "خانه دختر" در بخش سوداي سيمرغ سي و سومين جشنواره فيلم فجر حضور دارد.

کد خبر: 8199

هنر آنلاين/ شهرام شاه‌حسيني مي‌گويد در فيلم ˝خانه دختر˝ فيلم با آدم‌هاي رنگيني طرف هستيم که همه در يک موقعيت و شرايط به سر مي‌برند و در داستان خبري از قهرمان اصلي نيست.
شهرام شاه‌حسيني امسال با فيلم "خانه دختر" در بخش سوداي سيمرغ سي و سومين جشنواره فيلم فجر حضور دارد.

کارگردان فيلم‌هايي چون "کلاغ‌پر"، "زن‌ها فرشته‌اند" و "آقاي هفت‌رنگ" مي‌گويد بعد از دستياري کارگردان‌هايي چون مرحوم رسول ملاقلي‌پور، سيامک شايقي و بهرام بيضايي، بايد اين فيلم‌ها را مي‌ساخت تا به عنوان يک کارگردان مستقل وارد سينما شود. شاه‌حسيني معتقد است بايد در سينما را از راه ساخت فيلم‌هاي کوتاه و تله‌فيلم‌ها تجربه کسب کرد. اين کارگردان علاوه بر سينما در تلويزيون هم فعال است.

شاه‌حسيني در گقت‌وگو با هنرآنلاين درباره فيلم "خانه دختر" صحبت کرده است که امروز دوشنبه در تالار ميلاد براي اهالي رسانه به نمايش درمي‌آيد.

از تجربه آثاري که در سينما ساخته‌ايد، بگوييد؟

تجربه خوبي بود. بعضي از فيلمسازان ما در ايران شرايط سخت تري را تجربه مي‌کنند که الگوهاي مختلفي چون هنر و تجربه به آن‌ها نسبت داده مي‌شود. نکته‌اي که وجود دارد اين است که بعضي از اين فيلم‌ها آنقدر شخصي هستند که تهيه‌کننده و سرمايه‌گذار براي اينکه ضرر مالي نکنند و آسيب نبينند، مي‌پذيرند اين فيلم‌ها را در تعداد محدودي سينما اکران عمومي کنند.

منظور شما اين است که گروه‌بندي اکران فيلم‌هاي سينما صرفا براي بازگرداندن سرمايه تهيه کننده است؟ اگر اين‌طور است چرا جشنواره فيلم فجر اين موقعيت را براي بخش هنر و تجربه اختصاص داده است؟
من معتقدم دست‌اندرکاران جشنواره فيلم فجر پيش از اين دوره، پيش‌بيني کرده بودند که گروهي را به بخش هنر و تجربه اختصاص بدهند تا اگر اين فيلم‌ها در گروه اکران قرار گرفتند، تکليفشان روشن باشد.

پيش از اين هم بحث اکران فيلم‌ها با مشکل مواجه بود، يعني جداسازي بين آثار فيلمسازان جوان و فيلمسازان پيشکسوت، اما همه فيلم‌ها در يک موقعيت اکران مي‌شدند...

به نظر من اين مسئله ضرر بزرگي به سينماي ايران است. با اساس موضوع مخالف هستم. چرا که فيلمسازان جوان تجربه‌اي آنچناني ندارند که با آثار خود به رقابت آثار فيلمسازان بزرگ بپردازند. به نظر من اين موضوع شکل درستي نيست. چرا که فيلمسازان جوان مي‌توانند با تله‌فيلم و فيلم‌هاي کوتاه و مستند تجربي تجربه‌هاي خود را انجام دهند. به هر حال سينما هنر گراني است که جاي آزمون و خطا بايد کمتر داشته باشد. مثلا اگر ايده و يا فيلمي در جشنواره مورد رقابت قرار بگيرد و بعد ببينيم چه مي‌شود، اين موضوع کاملا غلط است و جايي در سينما ندارد. نگاه کنيد به نسل فيلمسازاني که جا پاي بهمن قبادي گذاشته‌اند يا جا پاي عباس کيارستمي گذاشته‌اند، بدون آنکه از اندک دانش اين فيلمسازان سينما بهره برده باشند. مي‌بينيد که فيلم‌هاي اکثر اين دوستان ثمره‌اي جز شکست در سينما ندارد. به عنوان مثال فيلم‌هاي مختلفي که طي اين سال‌ها ساخته شد که از اساس آنچه فيلمساز قرار بود در فيلم خود به تصوير بکشد دور ماند.

فيلمسازان جوان بايد موقعيتي جدا براي ساخت فيلم‌هاي خود داشته باشند؟

تجربه فيلمسازي براي فيلم کوتاه است و هزينه‌هاي سينما از اين طريق پائين مي‌آيد. زماني که يک فيلم بلند مي‌سازيد بايد با بينش و آگاهي کافي براي يک فيلم فکر کنيد. از‌‌ همان ابتدا نبايد انگ فيلم هنري به اثر زد. ديگران بايد قضاوت کنند که آيا اين فيلم ساختار و يا فيلمنامه‌اي خاص دارد که در آنجا در گروه‌بندي اکران قرار بگيرد. از‌‌ همان ابتدا بخواهيم فيلمي بسازيم که براي مخاطب خاص باشد به نظرم آن فيلم اصلا فيلم خوبي نخواهد شد.

با توجه به چهار فيلمي که در کارنامه کاري خود داريد از اولين فيلم شما "کلاغ‌پر" تا فيلم "خانه دختر" فاصله زيادي در ساختار و تجربه فيلمسازي خود مي‌بينيد؟

در واقع "کلاغ‌پر" و زن‌ها فرشته‌اند "براي من فيلم‌هاي تجربي بودند و چون حکايت بازگشت سرمايه اين دو فيلم قطعي مي‌آمد، بنابراين دست به ريسکي زدم که من آن فيلم‌ها را تجربه کردم و ساختم، اما به عنوان يک آماتور کسي که از دکوپاژ و ميزانسن سر در مي‌آورد و کارگرداني را آموخته و بازيگرداني را مي‌شناسد، وارد سينما شدم. حکايت" خانه دختر" حکايت خود من است. اصل اين سينما را دوست دارم. اين فيلم برگرفته از علاقه من نسبت به سينما است.

فيلمبرداري اين فيلم سال گذشته به پايان رسيده بود و صحبت‌هايي هم براي اکران عمومي آن شنيده شد، چه طور شد که فيلم به جشنواره سي و سوم رسيد؟

"خانه دختر" سال ۱۳۹۲ آماده شد. اما تصميم گرفتيم فيلم را با گروه محدودي روي پرده ببينيم، اگر نتيجه داد، فيلم را به جشنواره فيلم فجر بدهيم که اين اتفاق هم افتاد. ابتدا به اين فکر کرديم که نکند فيلم در حد و اندازه رقابت نباشد و حذف شود که خوشبختانه اين طور نبود و هيات بازبيني آن را براي بخش رقابتي جشنواره پذيرفت.

چرا فيلمنامه اين فيلم شما را جذب کرد در حالي که معتقديد فيلم‌هاي قبلي شما به شکلي حالت تجربه داشته‌اند؟

در اين فيلم با آدم‌هاي رنگيني طرف هستيم که همه در يک موقعيت و شرايط به سر مي‌برند و خبري از قهرمان اصلي در داستان نيست.

فيلمبرداري به چه صورت انجام شد؟

تمام صحنه‌هاي "خانه دختر" در تهران فيلمبرداري شده و مرتضي غفوري فيلم را به دليل فضاي فيلمنامه به صورت اسکوپ و با رنگ و لعابي متفاوت جلوي دوربين برده است. به همين خاطر حس مي‌کنيد فيلمبرداري فيلم خاص‌تر از ديگر فيلم‌ها انجام شده است.

آيا مسيري را که براي ادامه کارگرداني در سينما در نظر گرفته‌ايد ادامه مي‌دهيد؟

بله قطعا و سعي مي‌کنم که از فضاي تجربه در فيلم‌هايم فاصله بگيرم و به محتوا فيلم‌هايم فکر کنم. اميدوارم در سينماي ايران شرايطي فراهم شود که فيلمسازان با علاقه آنچه دوست دارند بسازند و روي پرده سينما ببينند تا ديگر نتوانيم غر بزنيم و فضاي رقابت سالم و يکساني مهيا شود.

درباره جشنواره فجر امسال چه نظري داريد؟

معتقدم فضاي جشنواره بايد فضايي صميمي و در عين حال رقابت بين فيلم‌ها خيلي سخت باشد؛ جشنواره‌اي پر از التهاب دوست‌داشتني، از جنس صحبت‌هاي سينمايي که هميشه بعد از فيلم‌ها از گوشه و کنار مي‌شنويم.

آيا کاري را بعد از فيلم" خانه دختر "آغاز کرده‌ايد؟

هنوز نه، البته چند طرح دارم که هنوز به نگرش کامل نرسيده‌اند.

--------

حامد بهداد، پگاه آهنگراني، باران کوثري، رعنا آزادي‌ور، بابک کريمي، بهناز جعفري، محمدرضا هدايتي، نسيم ادبي، امير علي نبويان، پرديس احمديه، نادر فلاح، ماني شاه حسني و رويا تيموريان بازيگران اصلي "خانه دختر" هستند. فيلم درباره مردي به نام مرتضي است که قصد دارد خانه کوچکشان را زير قيمت بفروشد تا زود‌تر از محله و نگاه سنگين مردمانش فرار کند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر