صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

شهرام ناظري تيتراژ پاياني «ايران برگر» را خواند

«شهرام ناظري» تيتراژ پاياني فيلم سينمايي «ايران برگر» به کارگرداني «مسعود جعفري جوزاني» و آهنگسازي «ارشک رفيعي» را خواند.

کد خبر: 5729

تسنيم/ «شهرام ناظري» تيتراژ پاياني فيلم سينمايي «ايران برگر» به کارگرداني «مسعود جعفري جوزاني» و آهنگسازي «ارشک رفيعي» را خواند.

«شهرام ناظري» در مورد خواندن تيتراژ پاياني فيلم «ايران برگر» گفت: آقاي جوزاني به عنوان مردي که بالاخره با گذراندن تجربيات مختلفي در همه جاي دنيا، ولي هم‌چنان آن روح اصيل ايراني خودشان را حفظ کرده‌اند و يک روحيه قلندرواري دارند که من خيلي دوست دارم و باب ذائقه من است. از طرف ديگر دليل علاقه خاص من به آقاي رفيعي اين است که در کنار موسيقي، رمان‌نويس و اهل ادب و ادبيات هستند و در عرض اين پنج، شش سالي که ايشان را مي‌شناسم؛ تجربياتم را در اختيارشان قرار داده‌ام. از يک طرف آقاي جوزاني و از طرف ديگر آقاي رفيعي، در واقع همه آن چيزهايي است که من دوست دارم. به خصوص شعر اين اثر که مربوط به «سياوش کسرايي» است که از علايق خود بنده است. در واقع اين اثر، موردي ارزشمند و زيبا برايم محسوب مي‌شود.

وي هم‌چنين گفت: شعر اين قطعه از سروده‌هاي سياوش کسرايي است.

ناظري در مورد ارشک رفيعي آهنگساز فيلم سينمايي «ايران برگر»، اظهار داشت: ما قبلاً با ايشان بر روي اشعار «نيما يوشيج» کار کرده‌ايم، وي قبل از کار آهنگسازي در درجه اول، اديب و رمان‌نويس است؛ چون بنده نسبت به ادبيات حساس هستم و دقت و توجه خاصي دارم، در نتيجه با موسيقي‌دان‌هايي که با ادبيات آشنا هستند، راحت‌تر مي‌توانم، ارتباط برقرار کنم. و اين يکي از دلايلي است که چند سال است با هم‌ديگر کار مي‌کنيم و به عنوان کسي که تجربيات بيشتري داشته است، تجربياتم در اختيارشان قرار داده‌ام. البته قبلاً اثري را براي بزرگداشت و يادواره پدر شعر امروز ايران «نيما يوشيج» به همراه آقاي رفيعي آماده کرده‌ايم که در آينده خيلي نزديک منتشر خواهد شد.

شواليه آواز ايران در ادامه اظهار داشت: در گذشته نيز قرار بود در آثار سينمايي ارزشمندي حضور داشته باشم که بنا به دلايلي به سرانجام نرسيد. قبلاً «علي حاتمي» توسط «جمشيد مشايخي» از من خواست که براي اجراي قطعاتي از موسيقي در فيلم سينمايي «دلشدگان» شرکت بکنم و در آن موقع در مجله فيلم نيز منتشر شد؛ ولي چون سفر آمريکا را در پيش داشتم و سه ماه در ايران حضور نداشتم، وقتي که برگشتم چنين قسمت نبود، من اين قطعات را اجرا نمايم و دوستان هنرمند ديگري اين قبول زحمت را کرده بودند.

«شهرام ناظري» در مورد رابطه‌اش با سينما گفت: چون اين افتخار را داشته‌ام که چندين سال رفت و آمد خانوادگي با «بهرام بيضايي» داشته باشم؛ در نتيجه اين معاشرت‌ها خيلي بر روي من تأثير خوبي داشته است. خيلي عاشق نوشته‌ها به خصوص فيلمنامه‌هاي ايشان، کارگرداني و طرز تفکرشان هستم. در حقيقت ايشان يکي از کساني بوده است که در زمينه تئاتر و سينما روي من تأثير گذاشته است.

«شهرام ناظري» در پايان تأکيد کرد: در نتيجه مشخص است که من به تئاتر و سينما نمي‌توانم، بي‌علاقه باشم و پايه اين علاقه نيز از آن جا شروع شد. واقعاً ايشان دايره‌المعارفي از کليه فرهنگ‌هايي است که در ايران وجود دارد. فقط به عنوان يک کارگردان و يا فيلم‌نامه‌نويس در مورد ايشان حرف نمي‌زنند؛ بلکه ايشان يکي از آدم‌هاي استثنايي ايران زمين است که واقعاً شبيهش خيلي کم و انگشت‌شمار است، امثالي مثل؛ «شفيعي کدکني»، «بهرام بيضايي» و «حميد سمندريان» افرادي هستند که در هر قرن تعداد اين گونه افراد خيلي انگشت‌شمار است.

مسعود جعفري جوزاني: شهرام ناظري در ژرفاي قلب من جاي دارد

«مسعود جعفري جوزاني» در مورد صداي «شهرام ناظري» بر روي تيتراژ پاياني فيلم سينمايي «ايران برگر» گفت: «شهرام ناظري» يک اتفاق است و يک پديده هنري در کشور ما محسوب مي‌شود. آدمي است با اصالت‌هاي ويژه موسيقي ايراني و کسي است که با خلاقيت و استعدادي که دارند، جزو افراد نادري هستند که با نوآوري و خلاقيت خود، موسيقي ايران را بسط و گسترش داده‌اند. افتخار بزرگي است و ايشان با خواندنشان به فيلم ما بها دادند و من عاشقانه کار ايشان را دوست دارم؛ يکي از طرفداران پر و پاقرص ايشان هستم و هميشه کارشان را با علاقه و شيفتگي ويژه‌اي دنبال کرده‌ام.

وي هم‌چنين گفت: وقتي که آقاي ناظري براي فيلم ما خواندند، به نظر من بيش‌تر ايشان با حضور، لطف، متانت و بزرگواري‌شان به فيلم ما بهاي بيشتري دادند. من هر چقدر که بگويم کم است، درباره کسي که هميشه دوستش داشته‌ام. وي کسي است که هنوز که دلم مي‌گيرد در ماشينم آلبوم «گل صد برگ» را گوش مي‌دهم.

کارگردان فيلم «ايران برگر» در ادامه افزود: وقتي که آقاي ناظري براي «ايران برگر» خواندند، البته شايد به نوعي شگفت‌زده نشدم؛ چون قبلاً اعمالي هم که ايشان به عنوان پاک‌دل، پاک‌نهاد و پاک‌دست در کارهاي ديگرشان انجام داده بودند؛ نشان مي‌داد که ممکن است که اقدام به چنين کارهايي بکنند که حتي بدون دريافت وجهي و حتي بدون تصور اين که درباره دريافت چيزي بحثي بشود، افتخار دادند و براي فيلم ما اين آواز زيبا را خواندند.

جوزاني در بخش ديگري از سخنانش تأکيد کرد: «شهرام ناظري» در ژرفاي قلب من جاي دارد، ايشان يکي از پديده‌هاي استثنايي در عالم هنر و موسيقي ايران زمين است؛ در واقع ايشان به عنوان پايگاه هنر و يک شخصيت جهاني محسوب مي‌شود و کسي است که به انسان‌ها آرامش مي‌دهد. بصيرت ويژه‌اي که در سخن و اعمالشان وجود دارد؛ کلماتي که از دهانشان بيرون مي‌آيد، بيشتر شبيه حکمتي است که در درونشان پرورش يافته است و اين به خاطر ارتباط نزديکشان با شعرهاي ادبيات فارسي و عميق شعراي بزرگ ايران است و نيز آگاهي جهاني که دارند.

وي در ادامه افزود: وقتي که با ايشان وارد بحث شدم و با هم‌ديگر صحبت کرديم؛ هيچ وقت آن شب را فراموش نمي‌کنم؛ به خاطر آن ويژگي و انرژي مثبتي که در برخوردشان وجود دارد، يک شب فراموش نشدني براي من رقم خورد. اين که ايشان اين افتخار را به ما دادند، طبيعي است که مايه خرسندي باشد. ولي وراي اين حرف‌ها ايشان براي من يک پديده هنري است، چون صدايش اسطوره‌اي با جنبه‌هاي حماسي و در حقيقت هم‌چون تخت جمشيد ماندگار و و در هنر ايران و جهان يک‌دانه و بي‌مانند است.

اين تهيه‌کننده و کارگردان سينماي ايران در مورد انتخاب «ارشک رفيعي» براي آهنگسازي فيلم سينمايي «ايران برگر» گفت: اعتمادي که به جوان‌ها دارم، اعتمادي است که با شناخت همراه است؛ براي نمونه اين آگاهي را دارم که استعداد فيلمبردارشدن کسي را مي‌توانم، حدس بزنم؛ به همين دليل توانستم فيلمبردارهاي خوبي هم‌چون؛ «محمد آلادپوش»، «تورج منصوري»، «محمود کلاري»، «عزيز ساعتي» و ... را به سينماي ايران عرضه و معرفي بکنم. همه اين افراد اولين کارهايشان را با من انجام دادند.

چون من کشفشان کردم، اين طور نبوده که من آن‌ها را به فيلمبردارهاي بزرگي تبديل بکنم. اين طور بوده که من فقط کارشناس اين بودم که اين استعداد را در اين افراد کشف کردم و بستر رشدشان را فراهم کردم. چون استعداد در ذات اين افراد بوده است و با هر کسي نمي‌شود، اين کار را کرد.

وي هم‌چنين گفت: «ارشک رفيعي» براي من به اين گونه است؛ ايشان را پر از انرژي ديدم، آدمي با يک نيروي مثبت فوق‌العاده که موسيقي را عميقاً درک کرده است و به دنبال يک روزنه‌اي مي‌گردد که اين استعدادش را کامل بروز بدهد. به همين دليل من به «ارشک رفيعي» هر دو فيلم «ايران برگر» و «حکايت عاشقي» را سپردم و ترديد هم ندارم که کار درخشاني خواهد کرد.

«مسعود جعفري جوزاني» در پايان تصريح کرد: فقط آرزو مي‌کنم که کم کار کند، اما گزيده کار کند؛ چون قطعاً کارش گل خواهد کرد، چون من اين را ديده‌ام و در وجودش هست و باز، اين هم يک استعداديابي است. در بعضي آدم‌ها يک نيروي خلاقيت، انرژي و پشتکاري مي‌بينيم که وقتي اين سه نيرو دست به دست هم بدهد، مي‌تواند بروز کند و يک اتفاقي روي بدهد. به نظر من «ارشک رفيعي» از اين دسته آدم‌هايي است که به زودي يک اتفاق‌هاي بزرگي در موردشان روي خواهد داد؛ دوستشان دارم و در کارشان هيچ ترديد هم ندارم.

ارشک رفيعي: جاي صداي شهرام ناظري در سينماي ايران خيلي خالي است

«ارشک رفيعي» آهنگساز فيلم سينمايي «ايران برگر» در مورد خواندن تيتراژ پاياني اين فيلم با صداي «شهرام ناظري»، گفت: آقاي جوزاني وقتي که فيلم‌نامه اين فيلم را تمام کرده بودند، در جلسه‌اي که با هم‌ديگر داشتيم، آن را به من دادند و وقتي‌که آن را مطالعه کردم؛ احساس کردم که فضاي فيلم، خيلي فضاي متفاوتي است و به نسبت آن هم نياز به موسيقي متفاوتي دارد. در صحبت‌هايي که با آقاي جوزاني داشتم، اين بود که موسيقي نبايد صحنه‌ها را توضيح دهد، چون اين فيلم، کمدي يا حالت طنزي دارد و به همين دليل موسيقي نبايد به فضاي طنز کار کمک بکند؛ بلکه بيش‌تر حس اين بود که موسيقي بتواند آن تفکر پشت فيلم‌نامه و يا فيلم را مشخص بکند.

وي هم‌چنين گفت: به نظرم رسيد، چه قدر خوب است که اگر بتوانيم از صداي آقاي ناظري در اين فيلم استفاده بکنيم. چون برعکشس به نظرم فيلم سينمايي «ايران برگر» خيلي فيلم جدي و عميقي به نظر مي‌آيد. پيش خودم گفتم که چه خوب خواهد بود که آقاي ناظري قبول بکنند و آن را بخوانند؛ آن وقت يک تصوير بر روي يکي از اشعار «سياوش کسرايي» به نام «دانه‌هاي باران» براي ارکستر بزرگ ساختم و آقاي ناظري هم بدين گونه تيتراژ پاياني فيلم سينمايي «ايران برگر» را خواندند.

اين آهنگساز در ادامه افزود: آقاي ناظري و آقاي جوزاني با هم‌ديگر دو جلسه داشتند و در مورد اين فيلم صحبت کردند و بر همين اساس نيز در اصل، تصنيف براي فيلم سينمايي «ايران برگر» نوشته شد و خود فضاي موسيقي اين کار نيز تمي است، برگرفته از همان تصنيفي که در جاهاي مختلف و با اجراهاي مختلف اجرا شده است.

رفيعي در مورد دعوت از «شهرام ناظري» براي خواندن تيتراژ پاياني فيلم سينمايي «ايران برگر»، گفت: من چندين سال است که بر روي آلبوم «نيما يوشيج» با صداي آقاي ناظري کار مي‌کنم و اين آشنايي ما با ايشان از آن جا شکل گرفت و سال‌هاست که بنده افتخار شاگردي ايشان را دارم در محضر ايشان تلفيق شعر و موسيقي و آهنگسازي را تلمذ مي‌کنم و ايشان را به خوبي مي‌شناختم. آقاي ناظري تاکنون هيچ اثري را به عنوان سينمايي و يا سريال نخوانده بودند. با ايشان صحبت کردم و تصنيفي که ساخته بودم را شنيدند و دوست داشتند. به نظرم رسيد که واقعاً جاي صداي آقاي ناظري شايد در سينماي ايران خيلي خالي است. فضاي تصنيف هم خيلي به نسبت کارهاي ديگر ايشان فضاي متفاوتي شده است و ايشان هميشه بدين گونه بوده‌اند و هر کاري که انجام مي‌دهند، حتي به نسبت کارهاي قبلي‌شان تفاوت‌هاي اساسي دارد. به هر حال «شهرام ناظري» آدم پيشروي است و در مورد موسيقي تفکر خيلي جدي دارند.

وي هم‌چنين گفت: خودم حساسيت‌هاي آقاي ناظري را مي‌دانم و به دليل سال‌هايي که شاگردشان بوده‌ام و به عنوان آهنگساز با ايشان کار کرده‌ام، دقيقاً مي‌دانم که ايشان چه چيزي را به عنوان موسيقي فاخر قبول دارند و به هر حال نوع نگاهشان به موسيقي چه جوري است. من هم تلاش کردم که به شکل و شمايلي اين اثر ساخته شود که يک ذره متفاوت‌تر باشد؛ ايشان آن را شنيدند و خواندند. در ادامه نيز با هم‌ديگر نشستيم و آن را اديت کرديم و در جاهايي که نظرشان بود را گفتند و بر روي کار اعمال کرديم.

آهنگساز فيلم سينمايي «ايران برگر» در مورد حضور خوانندگان سرشناس ايران هم‌چون «شهرام ناظري» در سينماي ايران، گفت: به شدت احساس مي‌کنم که جايشان در سينماي ايران خيلي خالي است؛ مخصوصاً جاي آقاي ناظري هميشه در طول اين سال‌ها در سينماي ايران خيلي خالي بوده است. خيلي از فيلم‌ها را که نگاه مي‌‌کردم و به موسيقي‌شان که گوش مي‌دادم و تيتراژشان را که با دقت نگاه مي کردم، احساس مي‌کردم که چه قدر خوب مي‌شد که مثلاً آقاي ناظري بر روي آنان مي‌خواند؛ با آن وسعت صدا و با آن نوع نگاه عميقي که کلاً نسبت به هنر دارند و آن پيشروي، پويايي و شجاعت بي‌مانندي که ايشان در زمينه موسيقي، انتخاب و اجرا دارند، چون ما ايشان را به عنوان شواليه و نيماي آواز ايران مي‌شناسيم که خوش‌بختانه در فيلم سينمايي «ايران برگر» اين اتفاق افتاد.

«ارشک رفيعي» آهنگساز فيلم سينمايي «ايران برگر» در پايان اظهار داشت: آقاي جوزاني به بنده اعتماد کردند و پروژه به اين سنگيني را به بنده دادند تا انجام بدهم؛ چون من تا به حال در زمينه موسيقي فيلم کار نکرده بودم و اين براي اولين بار است که در جشنواره بين‌المللي فيلم فجر براي فيلمي موسيقي مي‌سازم. در حقيقت با اين اطميناني که به بنده کردند، من مديون ايشان هستم، چون خيلي کار بزرگي انجام دادند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر