صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

فيلم هاي آل کاپوني + تصاوير

آل کاپون، بزرگ ترين سمبل قانون شکني در خلال دهه بيست ميلادي آمريکا بود. او در اين دوره آن قدر مشهور بود که حتي کارگردانان هم نتوانستند از کاراکتر او بگذرند.

کد خبر: 5256

برترين ها/ آل کاپون، بزرگ ترين سمبل قانون شکني در خلال دهه بيست ميلادي آمريکا بود. او در اين دوره آن قدر مشهور بود که حتي کارگردانان هم نتوانستند از کاراکتر او بگذرند.
آل کاپون، بزرگ ترين سمبل قانون شکني در خلال دهه بيست ميلادي آمريکا بود. او در اين دوره آن قدر مشهور بود که حتي کارگردانان هم نتوانستند از کاراکتر او بگذرند. تاکنون کاپون، الهام بخش ده ها اقتباس سينمايي و تلويزيوني بوده است. اما اولين فيلم راجع به او در همان زماني ساخته شد که او هنوز تيتر يک خبرها بود. در اينجا به مرور برخي از مشهورترين اقتباس هاي سينمايي و تلويزيوني تاثير پذيرفته از اين شخصيت مي پردازيم.

1- صورت زخمي 1932

فيلم «صورت زخمي» به کارگرداني هاوارد هاکس در سال 1932 مقارن با آغاز محکوميت يازده سال کاپون به جرم فرار از ماليات اکران شد. با اينکه کاراکتر اصلي اين فيلم «آنتوني کامونته» نام دارد، اما ترديد کمي وجود دارد که توليدکنندگان براي ساختن اين شخصيت فردي به جز آل کاپون را مدنظر داشته باشند! به غير از يکي بودن حروف اول اسامي (الف و ک). نام فيلم «صورت زخمي» اشاره مستقيم به کاپون دارد که يک زخم مشهور در صورتشان ديده مي شد (اين زخم يادگاري از 18 سالگي اش بود.) نقش کامونته در اين فيلم توسط پل موئي بازي شد (او چهار سال بعد براي بازي در فيلم داستاني لوئي پاستور برنده جايزه اسکار شد)

او يک تبهکار رواني را به تصوير کشيد که از مسلسل دستي تامسون استفاده مي کند. بوريس کارلوف (بازيگر هيولاي فرانکشتاين) هم در نقش مکمل بازي مي کرد. در فيلم اشارات آشکاري به حوادث مرتبط با کاپون وجوددارد، از کشتار روز ولنتاين گرفته، تا فعاليت هاي غيرقانوني و کشتار دشمنان و مخالفان. با اين حال پايان فيلم متفاوت از پايان سرگذشت کاپون است و در آن آنتوني کامونته به دست پليس به قتل مي رسد.

2- سريال تسخير ناپذيرايران 1959

نويل برند که امروزه بيشتر به دليل افتخاراتش در جنگ جهاني دوم شناخته مي شود، بازيگر ديگري است که در نقش کاپون ظاهر شده. او با صداي کلفت و چهره خشونت آميزش براي چهار سال (از 1959 تا 1963) در سريال تلويزيوني «تسخيرناپذيران» در نقش کاپون بازي کرد. نويل برند در اين سال جدي، اجرايي جالب داشت. او در يک لحظه خندان بود و در لحظه ديگر چنان خشمگين بود که نزديکان اش حتي جرات نزديک شدن به او را نداشتند. در اين سريال دستگيري آل کاپون و محکوميت اش به نمايش در مي آيد، همچنين در دو قسمت تلاش همدستان اش نشان داده مي شود که سعي مي کنند کاپون را از قطاري که او را به زندان آلکاتراز منتقل مي کند، نجات دهند. سريال تسخيرناپذيران چنان موفقيت آميز از آب در آمد که يک اقتباس دو ساعته از آن به صورت فيلم در آمد و در سال 1962 اکران سينمايي شد.

3- آل کاپون 1959

موثق ترين و دقيق ترين اثر سينمايي از زندگي اين کاراکتر، فيلم «آل کاپون 1959» به کارگرداني ريچارد ويلسون است که روي داستان حقيقي متمرکز است و داستان آل کاپون را از ابتدا که در نيويورک يک خلافکار معمولي بود تا زماني که در شيکاگو به يک نماد تبهکاري تبديل شد، به تصوير مي کشد. در اين فيلم راد استايگر (که ده سال بعد براي بازي در فيلم «در گرماي شب» برنده جايزه اسکار شد) در نقش کاپون بازي مي کند. او شباهت ظاهري با آل کاپون داشت، در اين فيلم از اسناد واقعي براي نشان دادن تصوير واضحي از وقايع آن سال ها استفاده شده و فساد دستگاه پليس آمريکا نيز به نمايش درآمده است.

همچنين دستياران و همراهان کاپون همچون جيک لينگل، جاني توريو و جيک گزيک نيز در اين فيلم ديده مي شوند. صحنه آخر اين فيلم تلاش براي قتل آل کاپون در زندان توسط يکي از هم سلولي هاست.

4- کشتار روز سن ولنتاين 1967

«کشتار روز سن ولنتاين 1967» متمرکز بر رقابت ميان کاپون و ديگر گانگستر مشهور شيکاگو، «بازک موران» است. کارگردان راجر کورمن براي به کارگيري فرد نحيفي همچون جيسون روباردز (بازيگر فيلم همه مردان رئيس جمهور 1967) در نقش آل کاپون در اين فيلم مورد نقد قرار گرفته است. در ابتدا کورمن قصد داشت از اورسن ولز (کارگردان 1941) در اين نقش استفاده کند، اما ولز به دليل مشغوليت در فيلمي ديگر اين پيشنهاد را رد کرد. روباردز شباهتي به کاپون واقعي نداشت و تنها در فيلم دمدمي مزاج به تصوير کشيده شد.

سينمايي کشتار روز سن ولنتايل 1967، سير مستندي از رويدادهاي منتهي به اين واقعه را به تصوير مي کشد و بر ماهيت سيسيلي مافيا و ارتباطش با فرد غيرسيسيلي مانند کايون تاکيد دارد. بسياري بر اين باورند که اگر اورسن ولز در نقش کاپون بازي مي کرد، اين فيلم موفقيت بيشتري کسب مي کرد. از سوي ديگر اين فيلم يک نمونه بارز از خصوصيت تطبيق پذيري کارگردان کورمن را نشان مي دهد.

5- کاپون 1957

در سال 1957، بن گازارا در زمان اوج سينماي گانگستري، در سينمايي «کاپون» به کارگرداني استيو کارور در نقش آل کاپون ظاهر شد. اين فيلم تنها يکي از فيلم هايي بود که ظهور پدرخوانده در اين سالها ساخته شد. در اين فيلم صحنه هاي خونريزي و خشونت بي پرده به نمايش در مي آيد. تصوير گازارا از آل کاپون در اين فيلم تقليدي از ديگر آثار گانگستري اين دوره بود و کاراکتر متفاوت تري را نسبت به ساير اقتباس هاي کاپون به نمايش گذاشت. در حالي که در بخش هايي از فيلم کاپون يک فرد کاملا فاقد احساس تصوير مي شود، يک کاراکتر خيالي به نام سوزان بليکلي در فيلم خلق شده، که کاپون عاشق و دلباخته او است.

همچنين در اين فيلم کاپون يک فرد جذاب و فريبنده توصيف مي شود و اشاره اي بر سال هاي اوليه زندگي اش نمي شود. در اين فيلم سيلوستر استالونه (پيش از کسب شهرتش در فيلم راکي) در نقش يکي از عوامل وفادار کاپون بازي مي کند که پس از مرگ کاپون بر سر قبرش حاضر مي شود. هري گواردينو (بازيگر فيلم «هري کثيف» و برنده جايزه گلدن گلوب) نيز در اين فيلم نقش جاني توريو را بازي کرده است.

6 -تسخيرناپذيران 1987

شايد مشهورترين سينمايي که به ماجراي کاپون پرداخته، سينمايي تسخيرناپذيران 987 به کارگرداني برايان دي پالما باشد که به شرح رويدادها در سال 1930 مي پردازد. در ابتدا قرار بود باب هاسکينز نقش کاپون را بازي کند که در آن سال ها شباهت زيادي با کاپون داشت ولي انتخاب اول استوديو رابرت دنيرو بود. دنيرو که همواره فردي روش مند بوده، وزن اش را براي اين فيلم افزايش داد و حتي بر پوشيدن همان مدل زيرپيراهن ابريشمي اصلي آل کاپون (که در فيلم حتي ديده نمي شود) نيز تاکيد داشت، اما در اين فيلم برخلاف ديگر اقتباس هاي کاپون، به جاي تاکيد بر او، تمرکز بيشتر بر اليوت نس (که کوين کاستنر نقش اش را بازي مي کند) و گروه تسخيرناپذيرانش است که به طور خستگي ناپذيري بر به زيرکشيدن کاپون جنايتکار و امپراتوري اش تلاش مي کنند!

کاپون يک کاراکتر کاملا شرور معرفي شده که کوچک ترين ترحمي را بر نمي انگيزد. بازي دنيرو در اين فيلم بسيار نمادين اما کوتاه است. اين فيلم يکي از شاهکارهاي دهه 80 ميلادي، چه از نظر بازيگري و چه از نظر کارگرداني است. فيلم از منظر تعليق و اکشن خوب از آب درآمده و دي پالما جنبه هايي ناب را به فيلم بخشيده است. فيلم نامزد چهار جايزه اسکار شد و شان کانري (بازيگر سرشناس فيلم هاي 007) براي بازي در نقش جيم ملون يکي از اعضاي گروه تسخير ناپذيران براي اين فيلم برنده جايزه اسکار شد.

پدرخوانده به آل کاپون ربط دارد؟

اين طور به نظر نمي رسد! پدرخوانده درباره پنج خانواده جنايتکار بزرگ در نيويورک در دهه 40 و 50 ميلادي است.در حالي که عصر کاپون در دهه بيست ميلادي است. اما اشاراتي کلي بين اين دو گانگستر وجود دارد. در زمان پدرخوانده، اشاره مي شود که آل کاپون در جنگ بر سر روغن زيتون شرکت داشته و دو نفر از افرادش را به حمايت از ويتو گورلئونه فرستاده، اما آنها توسط لوکابرازي کشته مي شوند.

درحقيقت در زمان مورد اشاره آل کاپون در زندان بوده است و اين توانايي را نداشتهَ! ماريو پوزو نويسنده پدرخوانده احتمالا تا حدودي از کاپون الهام گرفته، به عنوان مثال اسم پسر بزرگ تر کاپون نيز ساني بوده، اگرچه ساني کاپون کسب و کار پدرش را ادامه نداد، شباهت ديگر اين دو گانگستر محتاط بودن هر دو در تجارت است اگرچه هر دو، هر زمان که لازم بود، از خشونت نيز استفاده مي کردند. با اين حال به باور عمومي ماريو پوزو، ويتو کورلئونه را براساس تبهکار ديگري به نام فرانک کاستلو آفريده، فرانک کاستلو گانگستر ايتاليايي آمريکايي، از تاثيرگذارترين افراد در دنياي تبهکاران در آمريکا حساب مي آيد. فرانک کاستلو با توجه به مداخلات سياسي اش به عنوان «نخست وزير جنايت» شناخته مي شود.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر