صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

ارتقای سواد مجازی معلمان پایتخت

سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران با اشاره به برگزاری دوره آموزش ارتقای سواد مجازی ویژه معلمان پایتخت گفت:‌ حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در تهران از فضای مجازی استفاده می‌کنند که باید روش‌های صحیح ورود استفاده از این فضا را آموزش ببینند.

کد خبر: 65099

مسعود ثقفی در گفت‌وگو باتسنیم اظهار داشت:‌ اولین دوره آموزش ارتقای سواد مجازی و رسانه‌ای ویژه معلمان شهر تهران با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار می‌شود.

وی افزود:‌ هم‌اکنون حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در شهر تهران از اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنند بنابراین ضرورت دارد تا به دانش‌آموزان و مربیان روش‌های صحیح استفاده از  این فناوری‌ها آموزش داده شود.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: محتواهای لازم ویژه دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم به‌فراخور شرایط سنی و نوع استفاده آنها از فضای مجازی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تهیه شده است. تلاش می‌شود تا با برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای سواد مجازی بتوان مربی ویژه آموزش سواد رسانه‌ای تربیت کرد. این مربیان در حوزه فناوری تبحر و به محتواهای تهیه‌شده تسلط دارند که آنها را برای معلمان و دانش‌آموزان شهر تهران مطرح خواهند کرد.

ثقفی ادامه داد: آسیب‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان باید کاهش یابد و نحوه استفاده صحیح و منطقی از فضای مجازی را به دانش‌آموزان آموزش داد. اگر نگاه ما فرصت‌محور باشد می‌توان از این فضا برای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی استفاده کرد.

وی بیان کرد: محتواهای تولیدشده توسط متخصصان حوزه بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن تهیه شده است که  از تمام بازی‌های رایانه‌ای رصد داشتند و بازی‌های خوب را که منجر به رشد فکری دانش‌آموزان می‌شود شناسایی کرده‌‌اند. در حقیقت تلاش می‌کنیم صرفاً بازی‌های رایانه‌ای را نقد نکنیم بلکه جایگزین‌های مناسب را به دانش‌آموزان معرفی کنیم.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در بحث نرم‌افزارهای موبایلی نیز جایگزین‌های داخلی وجود دارد اما دانش‌آموزان با آنها آشنا نیستند، از سوی دیگر نحوه استفاده صحیح از نرم‌افزارهای موجود باید آموزش داده شود تا دانش‌آموزان آگاهانه به محیط‌های آسیب‌زا ورود نکنند و از قسمت‌های مطلوب شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی گفت:‌ به‌دنبال این نیستیم تا فضای مجازی را صرفاً نفی کنیم بلکه باید بهره‌برداری صحیح را به دانش آموزان آموزش داد. اگر به‌شیوه صحیح از این فضا استفاده شود فرصتی برای بالا بردن سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان است.

===================================================

 

اسفندیار چهاربند در اولین دوره ارتقای سواد فضای مجازی که توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت:‌ دوره سواد مجازی به عنوان یک دوره رسمی در ارتقای شایستگی‌های مربیان و معلمان اجرا خواهد شد.

وی افزود:‌معلم، خانواده و دانش‌آموز برای ارتقای سواد مجازی باید آموزش ببینند. ورود آموزش و پرورش به عرصه فضای مجازی تاخیر زیادی داشت و باید از یک دهه قبل به صورت منظم وارد این حوزه می‌شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت:‌ هم‌اکنون گلایه‌ معلمان و خانواده‌ها از آسیب‌های فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان بسیار است اما گام‌های موثری برای پیشگیری صورت نگرفته است و صرفاً به توصیه‌ها بسنده می‌کنیم. زمانیکه از فضای مجازی صحبت می‌شود، ذهن برخی افراد به سمت نکات منفی متمایل می‌شود در حالی که فضای مجازی می‌تواند فرصتی برای تحقق اهداف فرهنگی کشور باشد.

چهاربند ادامه داد: برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند فضای مجازی باید برنامه داشته باشیم. حضور در فضای مجازی نیازمند سواد است و باید سازمان یافته با آن برخورد کرد. آموزش عالی در حوزه فضای مجازی به خوبی عمل نکرده است در حالی که می‌توان آموزش‌های لازم را به دانشجویان در این رابطه ارائه کرد و سطح سواد رسانه‌ای آنها را افزایش داد.

وی بیان کرد: شایستگی‌ها برای مواجهه با پدیده‌های نوظهور ابتدا باید از آموزش‌ عالی آغاز شود اما هم‌اکنون این موضوع مورد توجه نیست. با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب از شورای عالی فضای مجازی، خروجی مناسبی را شاهد نیستیم و کار سازمان یافته‌ای را مشاهده نمی‌کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت:‌ فضای مجازی به یک چالش در کشور تبدیل شده است. در آموزش و پرورش شهر تهران به این حوزه ورود کرده و محتواهایی را تهیه و در اختیار مربیان قرار داده‌ایم اما مرجع بالادستی در این حوزه وجود ندارد.

چهاربند با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش رویکرد ما مصون سازی دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی است، افزود:‌به دنبال محروم سازی دانش‌آموزان از این فضا نیستیم.

وی ادامه داد: سن استفاده از فضای مجاز به شدت کاهش یافت و به گروه سنی خردسالان رسیده است و در رویکرد مصون سازی بحث نظارت اهمیت دارد. یعنی اینکه مشخص شود، خانواده‌ها و معلمان چگونه می‌توانند بر فرزندان و دانش‌آموزان نظارت داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه ابزار غربی‌ها برای تغییر سبک زندگی ایرانیان، فضای مجازی است، عنوان کرد:‌ این در حالی است که در کشور بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی تاکید داریم. اگر می‌خواهیم در عرصه اجرای سبک زندگی ایرانی و اسلامی موفق باشیم باید تمام مقتضیات این سبک از زندگی را تشخیص داده و پس از آن بگوییم برای ترویج آن باید چه کارهایی انجام داد.

چهاربند با اشاره به اینکه وزیر خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرده است، اولویت ما در خاورمیانه نفت نیست بلکه نیروی انسانی است، افزود:‌ باید نیروی انسانی خود را به گونه‌ای توانمند کنیم که علاه بر حضور فعال در فضای مجازی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی را نیز تبلیغ و ترویج کند.

وی بیان کرد: رژیم مصرف فضای مجازی باید به دانش‌آموزان تجویز شود تا در فضای مجازی دچار آسیب نشوند و وقت خود را در شبکه‌های بیهوده و دارای اثرات منفی به بطالت طی نکنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات بینندگان

ارسال نظر