صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

پاسخ آيت الله لاريجاني به ادعاي سروش

"عبدالکريم سروش" يکي از همان به اصطلاح روشنفکران بي‌مايه است، که خود را يک نوانديش ديني معرفي مي‌کند و هرازگاهي با خوانش‌هاي ناصواب و التقاطي خود از متون ديني، (که البته با پاسخ‌هاي مستدل و متقن اهل فن مواجه مي‌شود) موجبات شعف و سرور دشمنان قسم خورده اسلام را فراهم مي آورد.

کد خبر: 11330

آيت الله آملي لاريجاني که علاوه بر فقاهت يک متکلم و يک فيلسوف تمام عيار محسوب مي‌شود، در جلسه اخير مسئولان عالي دستگاه قضا بدون اينکه نامي از نويسنده مطلب اخير ببرد، در جملاتي عالمانه و اديبانه به صورت غيرمستقيم به مقاله اخير سروش واکنش نشان داد.

در شرايطي که در روزها و ماه‌هاي اخير دستگاه‌هاي تبليغاتي مغرب زمين هجمه‌هاي گسترده‌اي را عليه اعتقادات مسلمانان و ساحت مقدس نبي مکرم اسلام ترتيب داده‌اند و سناريوهايي چون واقعه نشريه فکاهي شارلي ابدو را طراحي کرده‌اند تا چهره رحماني دين مبين اسلام را مخدوش کنند، برخي به اصطلاح روشنفکران مدعي نيز به اردوگاه آنان پيوسته‌اند و با قرائت‌ها و اظهارات نسنجيده و فاقد مبناي علمي خود،آتش توپخانه هجمه‌ها و نفرت پراکني‌هاي دشمنان و معاندين پيامبر مکرم اسلام را فراهم مي‌آورند.

"عبدالکريم سروش" يکي از همان به اصطلاح روشنفکران بي‌مايه است، که خود را يک نوانديش ديني معرفي مي‌کند و هرازگاهي با خوانش‌هاي ناصواب و التقاطي خود از متون ديني، (که البته با پاسخ‌هاي مستدل و متقن اهل فن مواجه مي‌شود) موجبات شعف و سرور دشمنان قسم خورده اسلام را فراهم مي آورد.سروش که پس از خروج فرارگونه از کشور، براي تامين مخارج ياوه‌گويي‌ها و مغالطه گويي‌هايش در سمينارها وهمايش‌هاي بين‌المللي، و قلم به مزدي براي خوش آمد دشمنان اسلام و پيامبر(ص) افتاده است؛ اخيرا نيز با منتشر کردن مطلبي در سايت شخصي‌اش، بار ديگر به هتک حرمت ساحت مقدس نبي مکرم اسلام پرداخته و براي نشان دادن اوج ارادت و سرسپردگي‌اش به مباني ليبرال دموکراسي غربي، پيامبر عظيم الشان اسلام را قابل نقد دانسته است!

سروش که در ايام منتهي به اصلاحات، سرشاخه حلقه‌اي به اصطلاح فرهنگي موسوم به "کيان" بود و در نشريه‌اي با همين عنوان به زمينه سازي براي توهين و زيرسوال بردن مقدسات و اعتقادات اسلامي مبادرت مي‌ورزيد؛ در مطلب اخير خود همصدا با کارگزاران سياسي و فرهنگي مغرب زمين، به اسم آزادي بيان، توهين به ساحت نبي مکرم اسلام را مجاز شمرده است و اعلام انزجار مسلمين نسبت به سخره‌گران و هجوپردازان را به باد انتقاد گرفته است.

سروش در ادامه مطلبش اگرچه با تمسک به نظريات مرادش يعني "کارل پوپر"، به منظور تقليل مرارت جامعه سودگرا! توهين به مقدسات را ناروا مي انگارد، اما در ادامه براي اينکه مبادا از غافله منورالفکران ليبرال مسلک خارج شود، اعلام مي‌کند که هيچ آيه‌اي مبني بر منع نقد پيامبر وجود ندارد!

گفتني است مشاراليه، چندي پيش طي مقاله‌اي که درسايت‌ها و رسانه‌هاي غربي اسلام ستيز، انعکاس زيادي داشت، منکر وحياني بودن قرآن کريم شده بود و با گستاخي تمام و برخلاف نص صريح آيات و روايات و آموزه‌هاي تمام اديان، پيامبر اسلام را متهم به روياپردازي کرده بود!

اما درشت‌گويي‌ها و اقوال و اعمال ضد اسلامي سروش که به شيوه سوفسطاييان ضد خرد همواره درصدد تحميل نظرات خود به هم‌مشربان سياسي‌اش است، با پاسخ‌هاي مستدل و متقن متفکران و انديشمندان اسلامي نيز مواجه مي‌شود.

آيت الله آملي لاريجاني که علاوه بر فقاهت يک متکلم و يک فيلسوف تمام عيار محسوب مي‌شود، در جلسه اخير مسئولان عالي دستگاه قضا بدون اينکه نامي از نويسنده مطلب اخير ببرد، در جملاتي عالمانه و اديبانه به صورت غيرمستقيم به مقاله اخير سروش واکنش نشان داد.

رئيس قوه قضاييه در بخشي از سخنان خود با اشاره به تلاش غربي‌ها در گسترش اسلام هراسي به بهانه ماجراي حمله به نشريه فرانسوي، همراهي برخي از مدعيان روشنفکري؛ از اين حرکت و همسو شدن آنان با غربي‌ها را مايه تأسف دانست و گفت: برخي مدعيان روشنفکري گرچه به ظاهر مي‌گويند توهين به مقدسات خوب نيست؛ اما تاکيد مي‌کنند که نقد شخصيت و رفتار و گفتار پيامبر(ص) و ائمه(ع) ناروا و خلاف شرع نيست و حتي ادعا مي‌کنند که هيچ آيه قرآني و روايتي نقد علمي و اخلاقي پيامبر اسلام (ص) و ائمه(ع) را منع نکرده است که اين مسئله نشان از کج فکري آنان نسبت به دين ومنابع ديني دارد.

رئيس دستگاه قضا سپس به استناد برخي آيات و روايات به رد نظريه برخي مدعيان روشنفکري درخصوص بي‌اشکال بودن نقد شخصيت و سيره پيامبر اکرم(ص) پرداخت و تاکيد کرد: اينها مي‌گويند حتي يک آيه هم درباره منع نقد پيامير(ص) وجود ندارد اما غافلند از اينکه آيات و روايات زيادي در اين باره وجود دارد؛ بايد به آنان گفت اگر دنبال اين هستيد که يک آيه‌اي بيايد و بگويد که يا ايها الذين امنوا لا يجوز النقدا، بله چنين آيه‌اي وجود ندارد اما اگر به دنبال معنا و مفهوم آن باشيد؛ خواهيد ديد که آيات قرآني و روايات در اين باره فراوان است.


آيت الله آملي لاريجاني افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد؛ «مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» و يا اينکه مي‌فرمايد «ما آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا»آنچه پيامبر(ص) مي‌گويد از خودش نيست و کلام حضرت حق است و شما بايد آنچه را پيامبر برايتان آورده اخذ کنيد و آنچه را منع و نهي کرده از آن امتناع بورزيد و منزجر شويد.

رئيس قوه قضاييه به آيات شريفه سوره نساء اشاره کرد گفت: در اين آيات مي‌خوانيم که «فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً» يعني اينکه شما ايمان نمي‌آوريد و مومن نمي‌شويد مگر اينکه هر وقت اختلافي پيدا کرديد حکم و قضاوت پيامبر(ص) را بپذيريد و تسليم محض او باشيد.در واقع بايد گفت به استناد ادله متعدد، پيامبران از هرگونه خطا و اشتباه مصون هستند اين در حالي است که قاعدتاً نقد براي اين است که اگر خطايي و اشتباهي از سوي فرد يا افرادي رخ داد به وسيله نقد آن خطا واشتباه اصلاح شود؛ حال چگونه مي‌توان کسي را نقد کرد که از منظر قرآن و کلام وحي، «مصون از خطا واشتباه» است.

آيت الله آملي لاريجاني سپس به رواياتي از کتاب حجت کافي و بصائر الدرجات اشاره کرد وگفت: در کتاب حجت کافي در باب روح، راجع به آيه شريفه «وَکَذَلِکَ أَوْحَيْنَا إِلَيْکَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا» از حضرت امام صادق(ع) مي‌پرسند که معناي اين آيه قرآن چيست؛ آن حضرت مي‌فرمايند روح، خلقي از خلائق خداوند و اعظم از جبرئيل و ملائکه است و همه چيز را به پيامبر(ص) خبر مي‌داد و او را تسديد مي کرد و بعد از پيامبر(ص) نيز با ائمه است و يا در باب 56 از کتاب حجت در روايت ارواح خمس آمده است که پيامبر(ص) پنج روح دارد که يکي از آنها روح القدس است؛ روحي که «لاينام و لا يغفل و لا يلهو و لايزهو» و اين‌گونه است که بايد گفت چگونه مي‌توان حقيقتي را که نه خواب دارد و نه اشتباه دارد و همواره همراه پيامبر وائمه است و تسديدشان مي‌کند؛ نقد کرد.

رئيس دستگاه قضا در پايان به روايتي از باب هشتم ابواب حجت اشاره کرد و گفت: در اين روايت که استناد آن به امام باقر(ع) است مي‌خوانيم که: «قَالَ ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْيَاءِ وَ رِضَا الرّحْمَنِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الطّاعَةُ لِلْإِمَامِ»؛ سپس مي‌فرمايند، ان الله تبارک و تعالى يقول: « مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اَللّهَ وَ مَنْ تَوَلّى فَما أَرْسَلْناکَ عليهم حفيظا» هر کس اطاعت پيامبر(ص) مي‌کند اطاعت خدا کرده است و هر کس روي برگرداند خودمان به حسابش رسيدگي مي‌کنيم. کسي که ادعاي مسلماني دارد و مي‌خواهد پيامبر را نقد کند و بگويد پيامبر در يک جا نادرست گفته است آيا اين مصداق تولي نيست؟

رئيس دستگاه قضا در پايان خاطر نشان کرد: روحانيون و اهل فکر نسبت به تحرکات و هجمه‌هاي دشمنان و مدعيان روشنفکري هوشيار باشند وپاسخ‌هاي روشن و مستدل به ادعاهاي آنان بدهند تا جوانان از فريبکاري دشمنان در اين زمينه‌ها دور شوند.

پس از پاسخ‌هاي قاطع، مستدل و متقن آيت‌الله آملي لاريجاني، به اظهارات کژانديشانه و فاقد منطق استدلالي و احتجاجي، "عبدالکريم سروش"، باشگاه خبرنگاران نيز اين آمادگي را دارد تا به انعکاس و انتشار مطالب شما مخاطبان عزيز پيرامون اين موضوع بپردازد؛ اميد است که با نظرات خود باشگاه خبرنگاران را در راستاي تعالي و ارتقاء اسلام ناب محمدي(ص) و تکريم پيامبر صلح و دوستي ياري رسانيد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر