صفحه نخست >> علم و فناوری تعداد نظرات: 0

مهمترين رخدادهاي دنياي بازي در ۲۰۱۴

سال ۲۰۱۴ براي علاقه مندان به بازي هاي ويديويي سال حائز اهميتي بود. بيشتر اخبار حوالي نبرد دو کنسول اکس باکس وان و پلي استيشن ۴ مي گذشت و بازي هاي بسياري به سال بعد موکول شدند.

کد خبر: 2054

ديجياتو/ سال ۲۰۱۴ براي علاقه مندان به بازي هاي ويديويي سال حائز اهميتي بود. بيشتر اخبار حوالي نبرد دو کنسول اکس باکس وان و پلي استيشن ۴ مي گذشت و بازي هاي بسياري به سال بعد موکول شدند.

در اين بين، خريدهاي بزرگي صورت گرفت و درهاي جديدي به سوي بازي سازها گشوده شد. مايکروسافت تحت فرمان فيل اسپنسر، دست آخر توانست بر سوني غلبه کند و در ماه نوامبر پرفروش ترين کنسول آمريکا باشد.

بازي هاي بزرگ يکي پس از ديگري نااميدمان کردند و عناويني که کمتر کسي به موفقيت شان فکر مي کرد، حالا بهترين بازي هاي سال لقب گرفته اند. جنبشي ضد انساني در صنعت ويديو گيم شکل گرفت و اثرات آن هنوز هم فضاي گيم را در سراسر جهان تحت الشعاع خود قرار داده است.

در ادامه مطلب با ديجياتو همراه باشيد تا مهم ترين رخداد هاي گيم در سال ۲۰۱۴ را با يکديگر مروري کنيم.


Rise of the Tomb Raider به عنوان بازي انحصاري اکس باکس وان معرفي شد
اگرچه چندي پيش مشخص شد که Tomb Raider بعدي، فقط براي مدتي در انحصار اکس باکس وان و اکس باکس ۳۶۰ خواهد بود، اما ابتدا با اعلام خبر اصلي در E3 2014، شوک بزرگي به جامعه گيمينگ وارد شد.

از همان ابتدا شايعاتي در ارتباط با انحصار زماني وجود داشت اما مدتي گذشت تا خبر رسما مورد تائيد مايکروسافت و اسکوئر انيکس واقع گشت. هيچ کدام از نسخه هاي اصلي سري Tomb Raider تاکنون براي هيچ کنسولي به صورت انحصاري عرضه نشده اند و از ناشري چون اسکوئر انيکس هم بعيد بود که مايل به انجام چنين کاري باشد. مقاديري دلار بيشتر، مي تواند Tomb Raider جديد را در برابر Uncharted 4 قرار دهد و اين سياستي جسورانه از سوي مايکروسافت بود. معامله اي که هيچ کس در آن ضرر نمي کند.

خوشبختانه، چند ماه پس از عرضه بازي براي اکس باکس ها، Rise of the Tomb Raider به پي سي و پلي استيشن ۴ (و شايد پلي استيشن ۳) مي آيد. مايکروسافت اظهار کرده که هم ناشر بازي براي کنسول هايش هست و هم همکاري بالايي در توسعه عنوان داشته. اسکوئر انيکس هم، از سوي ديگر شفاف توضيح مي دهد که اين قرارداد شامل “زمان” مي شود و عرضه RotTR براي ديگر کنسول ها و پي سي قطعيت دارد، اما نه در ماه هاي آخر سال ۲۰۱۵٫

بازي هاي AAA با نواقص بسيار به بازار عرضه شدند
رسوايي يوبيسافت براي ما چاره اي باقي نگذاشته، گرچه بارها از ما خواستيد که عکس بالا را استفاده نکنيم، اما براي افتضاحات پيش آمده در سال ۲۰۱۴، چه تصويري مناسب تر از آنچه در بالا مي بينيد وجود دارد؟

پلي استيشن ۴ و اکس باکس وان تنها يک سال است که به بازار آمده اند و هنوز بازي سازها نتوانسته اند به درک کاملي از کنسول برسند. البته اين دليل قانع کننده اي براي توليدات مطلقا افتضاحي نيست که امسال ديديم. ناشرين براي رساندن خود به فصل خريد، دست به هر کاري زدند و حتي بازي هاي ناقص خود را به بازار فرستادند، سياستي غير قابل بخشش.

Halo: The Master Chief Collection، درايوکلاب و Assassin’s Creed: Unity فقط ۳ نمونه از بازي هاي بزرگي بودند که مشتاقان بسياري داشتند اما ناشرين و توليدکنندگان در ارائه کامل محتوا به کاربران شان اشتباه عمل کردند.

مشکل اصلي Halo در بخش مالتي پلير و سرورهايش بود که سبب مي شد کاربران به هيچ وجه قادر به انجام بازي نباشند. در حقيقت تا هفته ها پس از عرضه، تعداد کثيري از کاربران کوچک ترين دسترسي اي به بخش آنلاين بازي نداشتند و به اجبار در حال انجام بخش تک نفره بودند.

درايوکلاب سوني هم با وجود حجم بالاي تبليغاتش چندان دندان گير نبود. به خاطر مشکلات مربوط به بخش آنلاين، سوني نسخه پلي استيشن پلاس را تاخير زد که البته کمکي به خريداران نسخه ۶۰ دلاري بازي نکرد. درايوکلاب بي حد و اندازه ناقص و غيرقابل بازي بود.

يوبيسافت هنوز هم در حال برطرف کردن مشکلات Assassin’s Creed Unity است؛ اين در حاليست که تقريبا ۲ ماه از عرضه بازي گذشته. از ماه ها پيش که کمپين تبليغاتي بازي آغاز شد، يوبيسافت عالي عمل کرد. تريلرهاي سينماتيک هنرمندانه جو پاريس را نمايش مي دادند و گيم پلي پوليش شده، نشان از هيچ مشکلي نداشت. البته که اين نمايش ها مخصوص کنفرانس ها بود. يوبيسافت آنقدر زمان نداشت که محصول نهايي را همانند تريلرها و نمايش هاي درون کنفرانس هايش عالي و جذاب درآورد. نتيجه هم اين بود که در نهايت Unity ضعيف ترين نمره هاي مربوط به يک Assassin’s Creed را دريافت کرد و حتي از AC III هم بدنام تر شد.

پس از انتشار بازي، سهام يوبيسافت ۹٫۱۲ درصد سقوط کرد و اين اتفاق با فرانسوي ها آموخت که نمي توان مشتري را گوش دراز فرض کرد. براي معذرت خواهي، يوبيسافت به دارندگان Unity، تمام بسته هاي الحاقي را رايگان هديه مي دهد و کساني که بازي را با بسته هاي الحاقي خريده بودند، حالا مي توانند يک بازي رايگان، مثل Far Cry 4 يا The Crew را دريافت نمايند.

فيسبوک با قيمت ۲ ميليون دلار Oculus VR را خريداري کرد
در بدترين حالت ممکن، هيچ تحليل گر و ژورناليستي نمي توانست به خريداري شدن Oculus VR توسط فيسبوک فکر کند. مارک زاکربرگ را چه به واقعيت مجازي؟ دقيقا اين تکنولوژي چه ارتباطي با به اشتراک گذاري دارد که فيسبوک بابت اش ۲ ميليون دلار مي پردازد؟ ما هنوز هم نمي دانيم زاکربرگ و شرکت بزرگ اش چه هدفي دارند اما مشخص است که فيسبوک مي تواند به خوبي آکيلس را پشتيباني کند. زاکربرگ مي گويد با آکيلس مي خواهد دنيا را بيش از پيش بازتر و متصل تر نمايد.

“ماموريت آکيلس امکان پذير کردن تجربه غيرممکن ها براي شماست. تکنولوژي آن ها، امکان ديدار تجربه اي کاملا نو را ممکن مي سازد. تصور کنيد در يک کلاس درس نشسته ايد و استاد در حال درس دادن است. يا براي مراجعه به دکتر و مشاوره، فقط لازم است هدست را روي سر خود بگذاريد.

البته، زاکربرگ مي گويد شرکت Oculus VR مي تواند به صورت مستقل درون مجموعه فيسبوک به رشد و پيشرفت خود ادامه دهد اما بايد ديد که زاکربرگ تا کي مي تواند پاي حرف خود بايستد. مخصوصا اگر هدست آکيلس بين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون واحد نفروشد.

ماينکرفتي ها به ردموند رفتند
وقتي شايعه اين اتفاق بزرگ به بيرون درز کرد، عده ي زيادي بر سر خود کوفتند و به اين ماجرا اعتراض کردند. عده اي نگران آينده بازي بودند و عده اي ديگر مارکوس پرسون را ديوانه مي خواندند. تنها نزديک به ۱۷٫۵ ميليون نفر اين بازي را روي پي سي و مک خريداري کرده اند، اعداد و ارقام مربوط به کنسول ها و پلتفرم هاي موبايل را که ذکر کنيم، اين رقم بسيار بيشتر هم خواهد شد اما به هر حال Markus Notch Persson ثابت کرد که چندان علاقه اي به رئيس يک شرکت چندين ميليون دلاري بودن ندارد.

اما به هر حال مايکروسافت هم ميليون ها طرفدار بازي را نااميد نکرد و قرار است پشتيباني از ماينکرفت تا حد امکان ادامه پيدا کند. ۶ نوامبر، مايکروسافت رسما اعلام کرد که توسعه ي بازي براي پلتفرم هاي رقيب همچنان ادامه پيدا مي کند و اين IP تنها متعلق به اکس باکس وان و اکس باکس ۳۶۰ نيست.

ماينکرفت فعلي براي پلي استيشن ها باقي مي ماند ولي انتظار نداشته باشيد که عناوين بعدي Mojang براي کنسول هاي سوني و حتي پي سي عرضه شود.

توييچ هم به آمازون رسيد
اين هم يکي ديگر از خريدهاي بزرگ امسال بود که توسط آمازون انجام پذيرفت. توييچ به مبلغ ۹۷۰ ميليون دلار فروخته شد و آمازون بيش از پيش عظمت يافت. در حالي که گوگل رقيب اصلي جف بزوس براي خريد اين پلتفرم بود، اما دلايل قانع کننده اي وجود دارد که چرا گوگل اين کار را نکرد. شايعاتي به گوش مي رسيد که مايکروسافت هم مايل به خريد Twitch بوده.

امت شير، مديرعامل توييچ به طرفداران شان اطمينان خاطر داد که پيوستن به آمازون تصميم خوبي بوده و حالا منابع بيشتري در اختيار دارند تا به عنوان يک سرويس پيشرفتي سريع تر پيدا کنند. خوشبختانه نگاه و ايدئولوژي ابتدايي توييچ که استريم بازي هاي کاربران بود، دست نخورده باقي مي ماند.

PewDiePie و پيشرفت روز افزون يوتوب گيمينگ
به لطف پيشرفت روز افزون توييچ و يوتوب، ويديوهاي Let’s Play در سال ۲۰۱۴ محبوبيت خاصي پيدا کردند. يک مديا و رسانه جديد شکل گرفته که کاملا ديداري بود. لازم نيست براي اينکه متوجه بشويد فلان بازي چه ويژگي هايي دارد و از چه مشکلاتي رنج مي برد، چند ده نقد بلند بالا را بخوانيد. فقط کافيست يک سر به يوتوب يا توييچ زده و ستاره هايي چون PewDiePie (پيو دي پاي) را دنبال کنيد.

فليکس جلبرگ ملقب به PewDiePie سالانه ۴ ميليون دلار درآمد دارد، آن هم فقط با بازي کردن و به هيجان آوردن مخاطبان اش. با بيش از ۳۲ ميليون دنباله کننده که هر روز هم به تعداد آن ها افزوده مي شود، اين گيمر سوئدي به حدي شهرت يافته که حتي در دو قسمت از سريال South Park حضور داشته است.

چندي پيش، وي امکان کامنت گذاشتن در زير ويديوها را خاموش کرد که اگر دنباله کننده وي بوده باشيد احتمالا به او حق بدهيد. اين اتفاق شايد اندکي از تعداد تماشاهاي انجام شده از ويديوها بکاهد اما اصلا سبب کاهش طرفدارانش نشد.

PewDiePie در سال ۲۰۱۰ کانال خود را راه اندازي کرد و از آن موقع تاکنون، شوخي ها و خنده هايش پايان نيافته. او ميليون ها نفر با وادار به خنده مي کند و با تلاش هاي بي وقفه اي که انجام مي دهد، مسلما ارزش ۴ ميليون دلار در سال را هم دارد. پديده هاي يوتوب گيمينگ تازه در حال رشد و نمو هستند و شکي نيست که فليکس ۲۵ ساله قصد ندارد به اين زودي ها کنار بکشد.

PlayStation Now معرفي شد
در ژانويه ۲۰۱۴، سوني سرويس جديدي را با نام PlayStation Now معرفي کرد. سرويسي که بر مبناي تکنولوژي شرکت Gaikai ساخته شده، به کاربران پلي استيشن ۴، تلفن ها، تبلت ها و تلويزيون هاي هوشمند سوني و حتي سامسونگ اجازه مي دهد به مجموعه گسترده اي از بازي هاي پلي استيشن ۱، پلي استيشن ۲ و پلي استيشن ۳، بدون در اختيار داشتن سخت افزار مورد نياز دسترسي داشته باشند.

بگذاريد اندکي مسئله را بازتر کنيم. شما در حال حاضر، با در اختيار داشتن اينترنتي بسيار قدرتمند مي توانيد بازي هاي پلي استيشن ۳ را روي پلتفرم هاي زير اجرا کنيد:

پلي استيشن ۴
پلي استيشن ۳
پلي استيشن ويتا
تلويزيون هاي براويا
تلفن هاي هوشمند و تبلت هاي سري Z3
بله، شما حتي مي توانيد بدون در اختيار داشتن ديسک بازي هاي PS3، اين عناوين را روي کنسول خود بازي کنيد. در حال حاضر، بيش از ۱۵۰ بازي از اين طريق روي پلتفرم هاي سوني قابل اجرا هستند و تا تکميل پروژه و لانچ جهاني آن فرصت بسياري باقي مانده. اگرچه با اينترنت فوق پر سرعتي که ما در اختيار داريم، بعيد به نظر مي رسد که سرورهاي سوني پاسخگوي نياز ميليون ها کاربر ايراني باشند.

اوايل سال ۲۰۱۲ بود که شايعات خريداري شدن Gaikai توسط سوني اعلام شده بود و در ماه جولاي اين اتفاق نهايتا رخ داد. سوني به مبلغ ۳۸۰ ميليون دلار گايکاي را از ديويد پري، مدير عامل شرکن خريداري کرد. البته، پري هنوز هم مديريت اين پلتفرم را به عهده دارد.

کينکت هاي اجباري از باندل هاي اکس باکس وان حذف شد
مراسم معرفي اکس باکس وان فاجعه بار بود. کمتر طرفدار مايکروسافت توان حمايت از سياست هاي احمقانه شرکت محبوب اش را داشت اما با گذر زمان، همه چيز تغيير کرد و پلي استيشن ۴ ديگر تنها قهرمان بازار نيست. فيل اسپنسر تمام افتضاحات تيم قبلي را يک تنه جبران کرد. در حالي که به نظر مي رسد نام مايکروسافت پشت اکس باکس است، اما شايعات مربوط به فروش اين بخش مدام فشار بيشتري به اسپنسر و تيم پرکارش وارد مي کند.

در ماه ژوئن، پيش از E3 2014 بود که خبر حذف کينکت اجباري از اکس باکس وان اعلام شد. کينکت اجباري را شايد بتوان آخرين اشتباه قابل برطرف کردن تيم قبلي دانست. اگر کنسول ضعف سخت افزاري دارد، ديگر در توان اسپنسر نيست که بخواهد اين مسئله را جبران کند اما چرا نتواند ۱۰۰ دلار از قيمت کنسول با حذف يک دوربين ناکارآمد، بکاهد؟

مايکروسافت پس از اشتباهات دان متريک و توهين به طرفداران، آموخت که بايد “گوش بدهد”. گوش فرادادن به طرفداراني که صدها دلار به جيب اش سرازير مي کنند سبب شد خيلي زود، و در کمتر از يک سال، اکس باکس جايگاه سابق خود را پيدا کند و با قيمت ۳۵۰ دلاري اش، پر فروش ترين کنسول ماه نوامبر باشد.

همه اين ها مديون سياست هاي U-Turn بود: ديگر لازم نيست ۲۴ ساعت يک بار کنسول را آنلاين کرد، ديگر لازم نيست براي استفاده از کنسول هميشه آنلاين بود، بازي هاي دست دوم روي اکس باکس وان کار مي کنند، لازم نيست براي دوربيني که هيچ بازي قابل توجهي ندارد به اجبار ۱۰۰ دلار بپردازيد. از همه مهم تر، مايکروسافت آموخت که تا بازار آماده ي پذيرش سياستي هرچند آينده نگرانه نيست، دست به کار نشود.

کاربراني که اکس باکس وان ۴۰۰ دلاري، بدون کينکت خريداري کرده بودند، اگر در تصميم خود دچار ترديد شدند مي توانستند از ماه اکتبر، کينکت را به صورت جداگانه تهيه کنند. اين احترام به مشتري است که دان متريک بويي از آن نبرده بود.

شايد بشود گفت مهم تر از حذف کينکت، ارتقاي شغلي فيل اسپنسر است. وي پيش از اينکه جايگزين دان متريک (مديرعامل فعلي Zynga) شود، معاونت استوديوهاي مايکروسافت را به عهده داشت. زماني که متريک در سال ۲۰۱۳ از کمپاني جدا شد، چند ماهي طول کشيد تا جايگزين مناسبي براي وي پيدا شود. سياست هاي اسپنسر اکس باکس وان را زنده کرد.

پلي استيشن ۴ براي ۱۰ ماه پياپي در سرزمين اکس باکس پيروز شد
از اول ژانويه ۲۰۱۴ تا اکتبر، سوني برنده بازار آمريکا بود. پلي استيشن ۴ معمولا با فاصله اي بسيار زياد از اکس باکس وان در رتبه اول بود و مايکروسافت هم هر آنچه در توان داشت را گذاشت تا بالاخره بتواند در مهم ترين ماه سال، نوامبر، تاج و تخت را باز پس گيرد. در اين ماه، اکس باکس وان با اختلاف ۴۰۰ هزار واحدي پرفروش ترين کنسول آمريکا شد و فاصله کلي اش را با پلي استيشن ۴ مقاديري کاهش داد.

بالاتر خوانديم که اکس باکس وان به ۴۰۰ دلار تنزل قيمت پيدا کرد اما سياست مايکروسافت براي اواخر سال ۲۰۱۴ بسيار جالب بود. در هر نقطه اي از آمريکا (بهترين بازار کنسول هاي بازي)، مي توانستيد اکس باکس وان را ۳۵۰ دلار (۵۰ واحد کمتر از پلي استيشن ۴) پيدا کنيد که همين مسئله بازي را براي مايکروسافت به کلي عوض کرد. ژانويه ۲۰۱۵ که فرابرسد آمار ماه آخر سال را به گوش تان خواهيم رساند. البته نبايد آمار کلي سال ۲۰۱۵ را فراموش نمود که جذاب ترين قسمت ماجراست.

به هر حال، سوني کنسول محبوب بازار در سال ۲۰۱۵ بود و فروش بسيار خوبي هم داشت. البته کمبود بازي هاي انحصاري دست آخر کار دست سوني داد تا مهم ترين ماه سال رسما به نام آمريکايي هاي ردموند ثبت شود. پلي استيشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰ هر دو روي ۸۰ ميليون واحد ايستاده اند و حالا مي توان رسما تائيد کرد که مبارزه ميان اين دو شرکت برابر شده؛ فراموش نکنيد که نينتندو و Wii با ۲۰ ميليون واحد فروش بيشتر در رتبه اول ايستاده اند.

متاسفانه، مايکروسافت و سوني به صورت جداگانه آمار دقيقي ارائه نمي دهند بنابراين نمي توان به طور قطع در مورد فروش فعلي کنسول ها سخن گفت. در ارتباط با اکس باکس ۳۶۰ و پلي استيشن ۳ هم همين موضوع صادق است. اکس باکس وان در حال بازيابي قدرت گذشته خود است و پلي استيشن ۴ همچنان مي تازد ولي آيا ۱۵۵ ميليون واحد پلي استيشن ۲ در اين نسل تکرار خواهد شد؟ بعيد به نظر مي رسد.

نينتندو؟ تا اکتبر ۲۰۱۴، کنسول Wii U به ميزان ۷٫۲۹ ميليون واحد فروش داشته. Wii هم فروش جهاني ۱۰۱٫۲۳ ميليون واحدي را به ثبت رسانده تا هيچ حرفي باري اکس باکس ۳۶۰ و پلي استيشن ۳ باقي نگذارد.

#Gamergate به وقوع پيوست
از کجا شروع کنيم؟ متاسفانه، هشتگ Gamergate اتفاق خوبي براي جامعه گيمينگ در سال ۲۰۱۴ نبود. اين جوشش، افراد، شرکت ها و جريان هاي بسياري را تحت تاثير خود قرار داد که در چند جمله بايد آن را باز کرد: جنبشي نفرت آميز عليه زنان بود، که از حضور زنان در زمينه توسعه بازي اعلام نفرت داشت (دارد؟). اين اتفاق باعث شد که رسانه هاي مرتبط با بازي هاي ويديويي و توليد کنندگان ويديوگيم ذاتا افرادي فاسد جلوه کنند.

صنعت بازي هاي ويديويي به شدت عليه اين مسئله مقاومت کرد. از گيمرها در سراسر اينترنت تقاضا شد که بيشتر به جملات خود بيانديشند و افکار ناپخته و نسنجيده خود را بي سبب اعلام نکنند. اما گيمرگيت دامن بسياري را گرفت. خشونت، تهديد به بمب گذاري، تهديد به قتل و حتي تجاوز به خبرنگاران اين حوزه به شدت مورد تنفر افرادي واقع شد که از بيرون، تماشاگر مسئله بودند.

هشتگ Gamergate به صدر اخبار خبرگذاري ها رفت و حوزه سرگرمي، دوباره نگاهي تحقير آميز به اين صنعت کرد. آبرويي که با عناوين بزرگ و پرمحتوا به دست آمده بود، بر سر اشتباهات نابخشودني قشري بي هويت زير سوال رفت و خبرگذاري هاي غير مرتبط، انگشت اتهام خود را به سوي گيمرها گرفتند، گيمرهايي که براي حفاظت از عشق و علاقه خود مبارزه با #gamergate را آغاز نمودند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر