صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

غلامعلی خوشرو - سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد

حمایت سفیر ایران از تصویب قطع‌نامه

سه دستاورد تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت ‌ خروج پرونده ایران از حالت تهدیدآمیز و ماهیت صلح آمیز گرفتن فعالیت هسته‌ای ایران ‌ بنیانگذاری پایه‌های حقوقی لغو تحریم‌ها ‌ تایید غنی‌سازی ایران

کد خبر: 36584

شرق / یکی از مهم‌ترین دستاوردهای توافق هسته‌ای شکست پروژه امنیتی‌کردن ایران و معرفی آن به عنوان بزرگ‌ترین خطر منطقه‌ای و جهانی است. تلاش‌ها و تشبثات بسیاری در سال‌های گذشته انجام شده تا ایران به عنوان خطرناک‌ترین تهدید در ذهن و زبان تعداد زیادی از مردم آمریکا و تا حدودی اروپا و سپس منطقه جلوه‌گر شود. وقتی این تلقی نادرست به گفتمان غالب تبدیل شود، مشروعیت‌زدایی، فشار، تحریم، تهدید و حتی جنگ گزینه‌های مطلوبی برای مقابله با چنین خطری قلمداد می‌شوند. مذاکرات تحسین‌برانگیز و دشواری که در حدود دو سال گذشته انجام شد، توانست این روند خطرناک امنیتی‌کردن موضوع ایران را معکوس کند. اکنون شش قدرت جهانی پذیرفته‌اند که ایران حق غنی‌سازی و انجام آن را دارد، حتی اگر با پذیرش محدودیت‌های موقتی توافق شده باشد. اما ایران بدون تعطیلی و وقفه به غنی‌سازی ادامه می‌دهد. به علاوه به دلیل تصویب قطع‌نامه جدیدی در شورای امنیت، جامعه جهانی به صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای با پذیرش غنی‌سازی ایران، اعتراف می‌کند. البته ایران نیز می‌پذیرد با رعایت ضوابط و به نحو مدیریت‌شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و با شفافیت، ادعاها و ابهامات آنها را پاسخ گوید.

 

 

براساس این همکاری و تفاهم، با تصویب قطع‌نامه در شورای امنیت که پیش‌نویس آن اکنون در اختیار اعضا قرار گرفته است، تمام شش قطع‌نامه شورای امنیت که مبتنی است بر تهدید و تحریم ایران، لغو می‌شوند.
لغو این قطع‌نامه‌ها و ختم این تهدیدها و تحریم‌ها در این مرحله گام بسیار مهمی تلقی می‌شود. با لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی و نفتی و بانکی، ایران به منابع خود دسترسی می‌یابد و با تعامل اقتصادی و برنامه‌ریزی به سمت اقتدار بیشتر و پیشرفت حرکت می‌کند. به‌علاوه در اثر اجرای درست این تفاهمات در یک بازه زمانی ١٠ساله به طور کامل پرونده ایران در شورای امنیت مختومه می‌شود و محدودیت‌های فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیز ملغی می‌شود.
بر این اساس از لحاظ راهبردی سه دستاورد مهم برای ایران قابل اثبات است:

 


الف : برخورداری از صلح و ثبات نقش سازنده و مؤثر ملی، منطقه‌ای و جهانی
ب: برخورداری از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز با دسترسی به چرخه سوخت
ج: برخورداری از اقتصادی پویا و مقاومتی بدون تحریم و در همکاری و تعامل با اقتصاد جهانی

 


پایه‌های ضروری دستیابی به موارد فوق با تفاهمات انجام‌شده فراهم آمده است، اما تحقق این مهم بستگی به همبستگی ملی و همکاری جمعی و تعامل جهانی دارد. به دلیل این چشم‌انداز نویدبخش و امیدآفرین است که دشمنان ایران به‌ویژه اسرائیل و هم‌پیمانانش در آمریکا و منطقه، بر ضد این تفاهم کارزار به‌راه انداخته‌اند. آنها که خیال‌پردازانه در انتظار فروپاشی یا تسلیم ایران بودند، اکنون شاهد استقامت و موفقیت ایران هستند. ایران توانست در همان نقطه‌ای که آنها منتظر به‌زانودرآمدنش بودند، تمام‌قامت به‌پا خیزد.
اینکه ایران توانسته است با شش قدرت جهانی مذاکره کند و قطع‌نامه‌های تحریمی و لازم‌الاجرای شورای امنیت را بدون اجرا از طریق مذاکره ملغی کند، پدیده‌ای بی‌نظیر در تاریخ سیاسی جهان است. این دستاورد تاریخی به دلیل اقتدار و انعطاف ایران حاصل شد. 

 

 

اقتدار ایران از رهنمودهای رهبری، انسجام ملی، استقلال نظام، آمادگی دفاعی، مقاومت و پایداری و ایثارگری مردم و تلاش دانشمندان و نخبگان ریشه می‌گیرد. اینکه منابع قدرت را چگونه در عرصه بین‌المللی به دستاوردهای سیاسی تبدیل کنیم، بستگی به قدرت انعطاف و توان مذاکره ما دارد. اساسا کشوری که فاقد اقتدار و اعتمادبه‌نفس باشد، فاقد عنصر انعطاف است، چراکه خود را با خطر فروپاشی مواجه می‌بیند، اما کشوری که از اعتمادبه‌نفس برخوردار است، اهل انعطاف و مذاکره برای حفظ و ارتقای جایگاه خود است. تدبیری که دولت در اجماع‌سازی داخلی و در تعامل جهانی به‌کار گرفت و مذاکرات نفسگیری که انجام شد، دستاوردهای مهمی را برای ایران به ارمغان آورده است. اقتدار نظام به همراه تدبیر و مذاکره، ساختار ظالمانه قدرت جهانی را تغییر داد؛ ساختاری که از یک‌سو مبتنی است بر زور و سلطه و از سوی دیگر بر فرمانبری یا فروپاشی است. ایران براساس احترام متقابل و بر مبنای دادوستد، وارد مذاکره شد و در حد مقدورات خود توانست روند یک‌سویه تهدید، تحریم و تخریب را به تعامل دوسویه، احترام متقابل، همکاری مشترک و پیشرفت و توسعه تبدیل کند. هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم در تعامل جهانی هرچه دامنه مقدورات خود را که ترکیبی از اقتدار و انعطاف است گسترش دهیم، جایگاه سزاوارتری کسب می‌کنیم. نگارنده امیدوار است با لغو همه قطع‌نامه‌های تحمیلی و تحریمی پیشین، بنیانی استوار برای این چرخش تاریخی گذر از تهدید به تعامل در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران فراهم آید. ایران به عنوان کشوری برخوردار از فرهنگ و تمدنی غنی که در توفان‌های چند هزاره تاریخ، هویت و استقلال خود را حفظ کرده و همچنان استوار و سربلند ایستاده است، هرگز این موقعیت ممتاز را از عهدشکنی و ستمگری به‌دست نیاورده است. اگر ما در مذاکرات، جدی و تسلیم‌ناپذیر بودیم، برای آن است که تنها تعهدی را بپذیریم که در عمل قادر به انجام آن باشیم؛ ایران به تعهدی که پذیرفته، پایبند است، باید طرف‌های مذاکراتی ما به تعهدات خود پایبند بمانند. تنها از طریق پایبندی به تعهدات، حسن نیت و درستی رفتار است که می‌توان در جهان پررنج و ستم و خشونت کنونی، شاهد پیروزی دیپلماسی بر جنگ بود.
* سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد - نیویورک

===============================================================

 

اعتماد / گفت‌وگوی اختصاصی با غلامعلی خوش‌رو، نماینده ایران در سازمان ملل:

تصویب قطعنامه، سنگ بنای شروع فرآیند لغو تحریم‌هاست

سارا معصومی / برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نیویورک و به صحن شورای امنیت رسید. امروز صبح به وقت نیویورک، اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت متن قطعنامه جدید شورای امنیت را بررسی خواهند کرد و به نظر می‌رسد که با توجه به تدوین این قطعنامه توسط پنج عضو دایم شورای امنیت، امروز در صحن نیز این قطعنامه با رای جامع به تصویب برسد. جدال میان ایران و ١+٥ برای نگارش متن قطعنامه‌ای که خط بطلانی بر قطعنامه‌های گذشته این شورا علیه ایران خواهد بود، از معروف‌ترین دوئل‌هایی بود که حصول توافق هسته‌ای در کوبرگ میان پنج قدرت شورای امنیت و ایران را طولانی کرد. تیم مذاکره‌کننده ایران با ظرافت حقوقی و ترفندهای خاص سیاسی موفق شد بهترین متن ممکن را از شش کشوری بگیرد که روزی برای بستن شاهرگ‌های اقتصادی و سیاسی ایران بی‌سابقه‌ترین قطعنامه‌ها را علیه تهران صادر کردند؛ شش قطعنامه‌ای که روند صدور آنها از سال ٢٠٠٦ آغاز شد و اندک اندک تمام بدنه‌های اقتصادی ایران را در هم تنید. شاید دو سال پیش که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ١+٥ در نیویورک آغاز شد، هیچ کس گمان نمی‌کرد که روزی در نیویورک، شورای امنیت در خصوص قطعنامه‌ای رای‌گیری کند که متن آن به تایید جمهوری اسلامی ایران رسیده است؛ ایرانی که از منظر شورای امنیت پرونده آن ذیل فصل هفت رفته و تهدیدی برای جامعه جهانی خوانده می‌شود. ایرانی که در سال ٢٠٠٥ تروییکای اروپایی از سر میز مذاکره با آن بلند شدند تا شاید غنی‌سازی صفر را بر این کشور تحمیل کنند. ایرانی که عملا با دست‌های بسته شده از منظر حقوقی و سیاسی به دلیل ماهیت قطعنامه‌های صادر شده علیه آن وارد مذاکرات شد اما با بیشترین دستاوردهای هسته‌ای و سیاسی و حقوقی ماراتن مذاکرات با ١+٥ را به پایان رساند. امروز غلامعلی خوش رو به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل راهی شورای امنیت می‌شود تا برگ سبز تایید برجام در سایه تصویب قطعنامه جدید را دریافت کند.

 

سه دستاورد تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت

‌ خروج پرونده ایران از حالت تهدیدآمیز و ماهیت صلح آمیز گرفتن فعالیت هسته‌ای ایران

‌ بنیانگذاری پایه‌های حقوقی لغو تحریم‌ها

‌ تایید غنی‌سازی ایران

 

شاخه زیتونی که می‌تواند پایان رابطه خصومت آمیز میان ایران و شورای امنیت و آغاز‌گر فصلی جدید در رابطه میان این دو باشد. این نخستین‌بار در تاریخ سیاسی شورای امنیت است که پرونده‌ای ذیل فصل هفت در آن از طریق مذاکره حل و فصل می‌شود و نه با راهکار نظامی یا گزینه تغییر رژیم. پرونده‌ای که در شش سال گذشته ماهیت کاملا سیاسی و امنیتی به خود گرفته بود در صورتی که در ریل حل و فصل از طریق اجرای تعهدهای دو طرف مندرج در برجام قرار بگیرد، به شکل خودکار پس از ١٠ سال از ریل خارج خواهد شد. تصویب این قطعنامه هرچند شرطی مکفی برای اجرای برجام نیست اما شرط لازمی است که می‌تواند اجرای برجام را در دراز مدت و در سایه تغییرات سیاسی در هر کدام از کشورهای ١+٥، تضمین کند. نقض توافق هسته‌ای میان ایران و ١+٥ از سوی هرکدام از طرفین به معنای نقض قطعنامه نخواهد بود اما این قطعنامه را می‌توان پشتوانه حقوقی محکمی برای برجام دانست. بسیاری از موارد تحریمی که در قطعنامه‌های گذشته علیه ایران قید شده بودند، در این قطعنامه به شکل محدودیت‌های زمان‌دار قید شده و پس از طی دوره زمانی تعیین شده همان محدودیت‌ها هم برداشته خواهد شد.

در گفت‌وگوی کوتاهی با غلامعلی خوش رو از وی در خصوص پروسه حقوقی که باید برای خروج پرونده ایران از شورای امنیت طی شود و همچنین نگاه داخلی امریکا به برجام و سرنوشت آن در بازی‌های سیاسی امریکا سوال کردیم. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

 

به نظر می‌رسد دولت امریکا برای پیشبرد برجام در داخل با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو است. ریشه این مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای با ایران را در چه می‌بینید؟ به نظر می‌رسد که از نگرانی هسته‌ای به شکل خاص خبری نیست و بیشتر نگرانی‌ها و مخالفت‌ها بیش از آنکه فنی باشد، سیاسی است؟

مخالفت ‌با برجام در داخل امریکا دو دلیل عمده دارد؛ اول آنکه تعدادی از اعضای کنگره به دلایل رقابت‌های حزبی با هر اقدام اوباما که جایگاه او را تثبیت کند مخالف هستند، آنها شکست اوباما را پیروزی خود تلقی می‌کنند و برای مخالفت با او از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند.

گروه دوم کسانی هستند که تحت تاثیر لابی اسراییل این تفاهمنامه را به زیان اسراییل می‌بینند و به همین دلیل کارزار بزرگی برای مقابله با آن به راه انداخته‌اند. این کارزار در سه حوزه کنگره، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و شخصیت‌های سیاسی به‌شدت فعال است. این گروه‌ها اساسا با تغییر رویکرد امریکا نسبت به ایران و اتخاذ سیاست‌ تعاملی با ایران مخالف هستند. آنها در برداشت سیاسی خود ایران را بزرگ‌ترین خطر منطقه‌ای و جهانی می‌دانند و در پی مقابله با ایران یا تسلیم ایران هستند. این طیف هر نوع تعامل با ایران را به زیان امنیت اسراییل می‌دانند. آنها گفتمان صهیونیست‌ ساخته ایران‌هراسی را باور داشته و با هر اقدامی که ایران را تقویت کند و نه تخریب مخالفند. کارزاری که نتانیاهو از ابتدای انتخاب آقای دکتر روحانی تاکنون به راه انداخته است برای این بوده که به امریکایی‌ها بگوید ایران بزرگ‌ترین خطر و تهدید جهانی است و همه جهان هم باید برای تحریم بیشتر و مقابله شدیدتر با ایران متحد شوند. آنها درصدد مشروعیت‌زدایی از ایران و در نتیجه بی‌ثباتی و ناامنی در ایران هستند.

اکنون که ایران موفق شده در یک تفاهم بین‌المللی هم غنی‌سازی و فناوری هسته‌ای را حفظ کند و هم بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های خود صحه بگذارد و هم تحریم‌های ظالمانه چندجانبه و نیز فرامرزی را لغو کند حامیان نتانیاهو دچار کابوس وحشتناکی شده‌اند و با ایجاد رعب و ترس نسبت به ایران درصدد جلوگیری از به نتیجه رسیدن این تفاهم هستند.

در این میان گروه‌های دیگری هم هستند که معتقدند دولت اوباما به اندازه کافی اقتدار ندارد و در ارتباط با ایران خطوط قرمز سیاست کلی نظام امریکا را که عبارت از ممانعت از هرگونه فعالیت هسته‌ای برای ایران بوده شکسته و در نتیجه این وادادگی، ایران توانسته برنامه هسته‌ای خود را به تایید جامعه جهانی برساند و جایگاه خود را به عنوان یک کشور اهل تعامل و صلح در جهان تثبیت کند. به نظر آنها در اثر این مذاکرات ایران توانسته با تبحر پروژه امنیتی‌سازی خود را وارونه سازد و در نقطه‌ای که قرار بوده ضربه بخورد کسب امتیاز کند.

فکر می‌کنید برخورد کنگره با برجام چگونه خواهد بود؟

اکنون اوباما در حال رایزنی با اعضای کنگره جهت توضیح و تبیین این تفاهمنامه و کسب نظر موافق آنهاست. آنچه تا اینجا قابل ارزیابی است این است که اکثریت جمهوری‌خواه مجلس به احتمال زیاد این تفاهمنامه را رد خواهد کرد که در این صورت اوباما به صراحت اعلام کرده که نظر کنگره را وتو خواهد کرد و اگر این اتفاق بیفتد به نظر نمی‌رسد که کنگره مایل یا قادر باشد با «دوسوم آرای دو مجلس» وتوی رییس‌جمهور را بشکند. پس به احتمال زیاد دولت قادر خواهد بود به تعهدات خود پایبند بماند.

به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، نگاه نخبگان امریکایی به توافق جامع هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نخبگان امریکا و اکثریت مردم نسبت به این توافق خوشبین هستند و آن را فاصله گرفتن از جنگ‌سالاری و کمک به پیشبرد صلح می‌دانند. هنوز جامعه امریکا از ماجراجویی‌های دولت سابق در منطقه خاورمیانه و افغانستان که منجر به هدر رفتن هزاران میلیارد دلار و باعث کشته شدن هزاران امریکایی شد بیمناک هستند. آ‌نها گفت‌وگو را بر خشونت ترجیح می‌دهند و اساسا انتخاب اوباما هم به دلیل ضدیتش با جنگ و لشکرکشی بود. رییس‌جمهوری امریکا در بخشی از مواضع خود صراحتا اعلام کرده است که دخالت‌های قبلی امریکا در ایران اشتباه و نابجا بوده است. او همچنین سیاست‌های تغییر رژیم و مهار ایران را شکست خورده می‌داند و در پی تعامل بر اساس احترام متقابل با ایران است. اینکه ایشان در واقع تا چه حد به چنین سیاستی عمل می‌کند موضوعی است که در پرتوی اقدامات آینده وی مورد آزمون قرار می‌گیرد. یکی از مسائل مهم برای راستی‌آزمایی همین سخنان اوباما در مورد تغییر نگاه او به ایران است.

نگاه اعضای غیردایم شورای امنیت به قطعنامه‌ای که قرار ست امروز مورد بررسی قرار بگیرد چگونه است؟

این قطعنامه در اثر توافق وین شکل گرفته بنابراین اعضای دایم شورای امنیت در جریان جزییات آن قرار دارند اما اینجانب برای ١٠ عضو غیردایم که در جریان جزییات مسائل نبودند در جلسه‌ هفته قبل فرآیند مذاکرات را تشریح کردم و به پرسش‌های آنها پاسخ دادم. فضای کلی جلسه استقبال از این تفاهم بود. پر از خوشحالی از اینکه یک پرونده به‌شدت سیاسی و امنیتی شده در مسیر گفت‌وگو به تفاهم و نتیجه رسیده است. پیش‌نویس قطعنامه روز شنبه بین اعضا به صورت رسمی و به همراه دو ضمیمه توزیع شد و تصویب قطعنامه در روز دوشنبه در دستور کار شورای امنیت قرار دارد.

چه پروسه‌ای برای خروج پرونده از شورای امنیت در نظر گرفته شده است؟

خروج پرونده از شورای امنیت مطابق زمانبندی در یک فرآیند ١٠‌ساله است که چنانچه همه طرف‌ها به تعهدات‌شان به موقع پایبند باشند و مشکلی بروز نکند ١٠ سال پس از اجرایی شدن به صورت خود به خودی بدون نیاز به هیچ اقدامی از دستور کار شورای امنیت خارج می‌شود و دیگر هیچ تحریمی و محدودیتی مگر مواردی اندک برای برنامه هسته‌ای ایران مترتب نیست.

تصویب این قطعنامه از نظر حقوقی سنگ بنای شروع فرآیندی است که در آن تحریم‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و تعهدات ایران مطابق آنچه در تفاهم وین حاصل شده به اجرا درخواهد آمد و طی ١٠ سال پرونده بدون نیاز به هیچ اقدامی از سوی شورا از دستور کار خارج می‌شود.

 

برش

کارزاری که نتانیاهو از ابتدای انتخاب آقای دکتر روحانی تاکنون به راه انداخته است برای این بوده که به امریکایی‌ها بگوید ایران بزرگ‌ترین خطر و تهدید جهانی است و همه جهان هم باید برای تحریم بیشتر و مقابله شدیدتر با ایران متحد شوند

به باور برخی مخالفان توافق در آمریکا در اثر این مذاکرات ایران توانسته با تبحر پروژه امنیتی‌سازی خود را وارونه سازد و در نقطه‌ای که قرار بوده ضربه بخورد کسب امتیاز کند

آنچه تا اینجا قابل ارزیابی است این است که اکثریت جمهوری‌خواه مجلس به احتمال زیاد این تفاهمنامه را رد خواهد کرد که در این صورت اوباما به صراحت اعلام کرده که نظر کنگره را وتو خواهد کرد

نخبگان امریکا و اکثریت مردم نسبت به این توافق خوشبین هستند و آن را فاصله گرفتن از جنگ‌سالاری و کمک به پیشبرد صلح می‌دانند. هنوز جامعه امریکا از ماجراجویی‌های دولت سابق در منطقه خاورمیانه و افغانستان که منجر به هدر رفتن هزاران میلیارد دلار و باعث کشته شدن هزاران امریکایی شد ، بیمناک هستند

خروج پرونده از شورای امنیت مطابق زمانبندی در یک فرآیند ١٠ ‌ساله است که چنانچه همه طرف‌ها به تعهدات‌شان به موقع پایبند باشند و مشکلی بروز نکند ١٠ سال پس از اجرایی شدن به صورت خود به خودی بدون نیاز به هیچ اقدامی از دستور کار شورای امنیت خارج می‌شود

 

نظرات بینندگان

ارسال نظر