صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

محمدرضا خباز - معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور

خباز: اگرهای طرح سه‌فوریتی

هر چند این ظرفیت قانونی وجود داشته و نمایندگان 9 دوره از مجلس می‌توانستند از ظرفیت طرح سه‌فوریتی بهره ببرند اما چون طرح سه فوریتی کاری کاملا استثنایی، فوری و خیلی خاص به‌شمار می‌رود تا به‌حال در طول 35سال گذشته و 9 دوره از مجلس سابقه نداشته است. بنابراین در شرایط فعلی طرح سه‌فوریتی کاری غیرمعمول و کاملا غیرمترقبه است.

کد خبر: 24753

ارمان/ طرح‌های تقدیمی نماینده‌های مجلس عموما حالتی عادی دارند. مگر اینکه درحال از دست دادن فرصتی استثنایی باشیم که طراحان برای جلوگیری از یک ضرر عمومی طرح‌های یک‌فوریتی یا دوفوریتی را تقدیم مجلس می‌کنند. اما طرح سه‌فوریتی تا به حال در طول انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی سابقه نداشته است.

 

هر چند این ظرفیت قانونی وجود داشته و نمایندگان 9 دوره از مجلس می‌توانستند از ظرفیت طرح سه‌فوریتی بهره ببرند اما چون طرح سه فوریتی کاری کاملا استثنایی، فوری و خیلی خاص به‌شمار می‌رود تا به‌حال در طول 35سال گذشته و 9 دوره از مجلس سابقه نداشته است. بنابراین در شرایط فعلی طرح سه‌فوریتی کاری غیرمعمول و کاملا غیرمترقبه است.

 

 

خصوصا وقتی که این طرح درخصوص مذاکرات هسته‌ای است. با این ملاحظه که خوشبختانه در مذاکرات هسته‌ای هم رهبر معظم انقلاب تذکرات و توصیه‌های لازم را داشته و دارند و هم شورای عالی امنیت ملی حضور فعال داشته و دولت و ملت نیز با استقامت و پایمردی همدیگر را یاری رسانده‌اند که مذاکرات به نتایج تقریبا مطلوبی برسد.

 

بنابر این در شرایط امروز که همه ملت، دولت و شورای‌عالی امنیت ملی که متشکل از سران سه قوه، دو نماینده مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرای کشور و سران نظامی و امنیتی هستند، پرداختن به طرح سه‌فوریتی نمی‌تواند وجاهت داشته باشد. در شرایط جنگ تحمیلی که بدترین شرایط کشور به شمار می‌رفت نظام جمهوری اسلامی از چنین ظرفیتی استفاده نکرد. حال آن‌که سوال این است؛ چه رخداد مهمی روی داده که طرح سه‌فوریتی مطرح شده است؟ خصوصا درحالی که هنوز طرح، نوشته نشده به رسانه‌ها رسیده است.

 

 

روال طرح این است که ابتدا نوشته و تدوین شده و بعد از ارائه به مجلس در رسانه‌ها مطرح شود اما وقتی مشاهده می‌شود که طرح سه‌فوریتی قبل از طی مراحل قانونی، رسانه‌ای شده است و مسببان مدعی شده‌اند، تازه قصد دارند طرح سه‌فوریتی تقدیم مجلس کنند جای سوال دارد. چه دلیلی باعث شده است که برخی نمایندگان قبل از اقدام عملی افکار عمومی را متوجه کار خود می‌کنند؟

 

 

طبیعتا در قدم اول بهتر است با همه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران مذاکره می‌شد و بعد از دست یافتن به نتایج نهایی و پس از جلب موافقت هیات‌رئیسه مجلس، خبر در رسانه‌ها منتشر می‌شد. اینکه پیشاپیش مراحل رسمی، طرح خبری شده جای سوال است. اگرچه این ظرفیت در آئین‌نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده است اما با وجود تجربه فراز و نشیب‌های بسیار از این طرح بهره نبرده است.

 

 

حال که امروز کشور در شرایط عادی و طبیعی به‌سر می‌برد و اتفاقا حرکت کشور به سوی امنیت هر چه بیشتر است و امروز که دنیا صدای مظلومیت مردم ایران را شنیده و مردان دیپلماسی نظام توانسته‌اند حقانیت خود را ثابت کنند و این حربه که ایران اهل مذاکره نیست از دست دشمن گرفته شده و اگر مذاکرات به نتیجه نهایی نرسد، بازنده اصلی آمریکا به‌شمار می‌رود، چرا در میانه کار عده‌ای طور دیگر رفتار می‌کنند؟

این رفتار چه نتایج مثبتی می‌تواند داشته باشد؟ کسانی که در پی آرامش و آسایش هرچه بیشتر هستند، بهتر است شرایط کشور و موقعیت‌ها را دقیق‌تر در نظر بگیرند. لذا باید صبر کرد و منتظر ارائه طرح شد تا در آن صورت مفاد آن روشن شود و بهتر بتوان درباره محتوای آن نیز به بررسی و تحلیل پرداخت.  
* معاون تقنینی معاون پارلمان رئیس‌جمهور

نظرات بینندگان

ارسال نظر