صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

صفارهرندي: برخي‌ها خودشان راه را خوب آمدند اما فرزندانشان آنها را تباه کردند

زبير در مقطعي براي پيامبر و به نفع امير‌المومنين شمشير کشيد و تا مدت طولاني اين موضع را داشت ولي وقتي پسرش بزرگ شد وي را خراب کرد، در انقلاب هم برخي خودشان راه را خوب آمده‌اند ولي عامل تباه شدن آنها فرزندان‌شان بوده‌اند.

کد خبر: 11331

فارس/ عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: زبير در مقطعي براي پيامبر و به نفع امير‌المومنين شمشير کشيد و تا مدت طولاني اين موضع را داشت ولي وقتي پسرش بزرگ شد وي را خراب کرد، در انقلاب هم برخي خودشان راه را خوب آمده‌اند ولي عامل تباه شدن آنها فرزندان‌شان بوده‌اند.

محمد‌حسين صفار هرندي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشستي با عنوان «پله سي و ششم» با موضوع ريزش‌ها و رويش‌هاي انقلاب با ذکر خاطره‌اي از شهيد مفتح گفت: شهيد مفتح يکي از سردمداران آزاديخواهي بود که وقتي از اقامه نماز جماعت در مسجد جامي منع شد پس از مدتي در مسجد قبا اقامه نماز را آغاز کرد و در آستانه انقلاب يعني سال 56 و 57 مسجد قبا به پاتوق انقلابيون تبديل شد؛ راهپيمايي ميليوني مردم پس از نماز عيد فطر بسيار جالب توجه بود که عامل آن هم شهيد مفتح بود.وي با بيان اينکه انقلاب از نگاه گروه‌هاي مختلف به لحاظ مضموني و محتوايي تفاوت‌هايي دارد گفت: هرکس براي مبارزه در زمان انقلاب نظري داشت، برخي مي‌خواستند وارد مجلس شوند تا از آن طريق شاه را مجبور کنند دولت را تحويل دهد که بازرگان به اين راه اعتقاد داشت و با حرکت انقلابي به صورت جدي مخالف بود. گروهي به شدت ضد اين روش بودند مانند سازمان مجاهدين خلق که از دل همان گروه بازرگان يعني نهضت آزادي بيرون آمده بودند.

صفار هرندي اضافه کرد: اين گروه تحت تاثير گروه چپ دهه 60 مارکسيسم را با ديدگاه‌هاي شعاري اسلام مخلوط کردند و خواستار مارکسيسم اسلامي بودند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اينها معتقد بودند مبارزه با گروه پيشتاز قهر‌آميز پيش مي‌رود، نگاه ديگري هم که نگاه حضرت امام خميني بود يعني حرکت را بر اساس حرکت انبياء و بهره‌گيري از پشتوانه مردمي تدوين کردند که از اين 3 شکل روش امام (ره) منجر به رستگاري شد و مردم اين روش را باور کردند.صفار هرندي ادامه داد: مرحله دوم که محل اختلاف بود اين بود که نظام جديد چه نظامي باشد، برخي معتقد بودند که در همان حکومت قبلي مشروطيت احيا شود و نقش شاه نقشي تشريفاتي باشد که حرف اين گروه کم‌خريدار بود.وي اضافه کرد: گروه ديگري معتقد بودند بايد جمهوري مطلق داشته باشيم و برخي جمهوري دموکراتيک خلق را عنوان مي‌کردند که خارج از مرز‌هاي اعتقادي ما بود.وزير ارشاد دولت نهم گفت: برخي جمهوري اسلامي را با قيد دموکراتيک مي‌خواستند که جريان مومنان ملي‌گرا اين مسئله را پيش‌بيني مي‌کردند ولي امام (ره) پيشنهاد متفاوتي داشتند و تعبير جمهوري اسلامي بدون قيد را مطرح کردند.

صفار هرندي اظهار داشت: مردم هم بارها در شعارهاي خود اين مسئله را مطرح کرده بودند و در رفراندوم هم ثابت شد که در شکل حکومت نظر مردم به نگاه امام نزديکتر است.وي با بيان اينکه در مرحله بعد چگونگي اداره کشور مطرح شد گفت: زماني که خبرگان مردم راجع به قانون اساسي بحث کردند اينکه حکومت را بايد بر اساس ولايت فقيه اداره کرد هم تائيد شد. البته نيروهاي معارض نظام مي‌گويند در ابتدا قرار نبود موضوع ولايت فقيه مطرح شود که به همين صورت هم است يعني در پيش‌نويس تاريخ اين مسئله مطرح نشد ولي خبرگان مردم مسئله را تائيد کردند.صفار هرندي گفت: همچنين در قانون اساسي بر حرکت بر اساس قوانين ديني نيز تاکيد شد ولي برخي رسم انقلاب را بر اساس دموکراتيک مي‌پسنديدند و مي‌گفتند شريعت به طور جدي در حيات مردم دخالت نداشته باشد مانند جمهوري اسلامي پاکستان و يا افغانستان.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: در همين 3 مرحله ريزش‌هاي بسياري داشتيم زيرا برخي در ابتدا تصور ديگري داشتند و در مواجهه با اتفاقات در واقعيت، دچار ريزش شدند.وي در ادامه با ذکر خاطره‌اي گفت: در آن زمان دانشجويان مذهبي و غيرمذهبي، شهيد مفتح و به‌ آذين را در نشستي دعوت کردند که به‌آذين گفت روحانيت در مسائل اداره کشور مداخله نکند و عرصه را به سياسيون واگذار کند تا حرمت آنها حفظ شود و اگر ورود کردند بدانند در صحنه زد و خورد وارد شدند و ممکن است به آنها بي‌احترامي شود و به نوعي تهديد کردند يعني حکومت نبايد با مضامين ايدئولوژيک آميخته شود.

صفار هرندي عنوان کرد: البته کساني که ادعا داشتند ذات حکومت سکولار است و بايد از مضامين ايدئولوژيک عاري باشد خودشان درگير اين مسائل بودند ولي به دليل اينکه مي‌خواستند از ابتدا جلوي انقلاب را بگيرند اين مسائل را مطرح کردند و دعواي جدي از اينجا آغاز شد که گفتند نبايد دين در حکومت مداخله کند و بخشي از ريزش‌ها همين‌جا اتفاق افتاد.وي افزود: در حال حاضر برخي به دروغ مي‌گويند امام به يکباره آمد و روحانيت به جلوداري امام فرصت‌طلبانه انقلاب را مصادره کردند ولي در واقعيت حضور امام در انقلاب کاملا مشهود است به طوري که از سال 52 که وارد دانشگاه شدم هر زمان که تظاهرات بود حتي در تظاهرات گروه چپ شعار درود بر خميني را سر مي‌دادم.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرد: امام مرجعيتي در ميان متدينان اهل مبارزه و غير متدينان داشت ولي حالا شبکه‌هاي ماهواره‌اي در تخريب انقلاب مسائل ديگري را مطرح مي‌کنند.

وي گفت: انقلاب در مقطعي به افرادي اعتماد کرده است که آنها در ميان راه نتوانستند ادامه دهند و کنار رفتند که مي‌گويند اينها ريزش کردند البته اگر مسئوليتي از سر گرفته شود ولي فرد در چارچوب نگاه قبلي به مسئوليت ديگري ادامه دهد ريزش نيست ولي برخي به محض کنار گذاشته شدن از مسئوليت، علم اپوزيسيون در دست مي‌گيرند که ريزش مي‌کنند، اين افراد مي‌گويند چون من در حکومت نيستم پس اصل حکومت را قبول ندارم.صفار هرندي گفت: برخي هم مسئوليتي را مي‌خواستند که وقتي به آنها داده نشد کنار رفتند که اين هم ريزش است، فردي به نام شايگان که از سران جبهه ملي و وزير مصدق بود در آن زمان برخي سياسيون مي‌گفتند که وي رئيس‌جمهور نخست انقلاب است، اين فرد وقتي به پيروزي انقلاب نزديک شديم از خارج کشور به ايران آمد و خدمت امام رفت و گفت همه مي‌گويند من نخستين رئيس‌جمهور انقلاب هستم ولي خودم مي‌گويم اين کار از من برنمي‌آيد. امام هم اين مسئله را تائيد کردند؛ وي پس از صحبت امام به سرعت از کشور خارج شد.صفار هرندي با بيان اينکه جنس ريز‌ش‌ها بايد مورد بررسي قرار گيرد گفت: بخشي از ريزش‌ها بين نيروهايي بود که مسيري را با انقلاب آمده بودند يعني شبهه‌اي در مورد اينکه با اصل انقلاب مشکل داشته باشند يا ديدگاه آنها با امام متفاوت باشد يا قدرت‌طلب باشند وجود نداشت. اينها محاسبات‌شان متفاوت بود. مثلا مسائلي را ضد نظر امام مطرح مي‌کردند و اختلاف سليقه پيدا کردند در حالي که حق حکم مي‌کرد به نگاه مبنا و فصل‌الخطاب تن بدهند ولي آنها بر موضع خود پافشاري کردند.وي افزود: البته بايد بر نظر خود مستحکم باشند و از نظرشان دفاع کنند ولي وقتي يک نفر از سوي مرجعيت حکومت انتخاب شد ديگر نبايد ادامه دهند که قائم مقام رهبري يکي از اين ريزش‌ها بود.صفار هرندي گفت: البته برخي مي‌گويند چطور قائم‌مقام رهبري ريزش کرد؟ سوال اين است اگر براي ماجراي ريزش‌ها جايگزيني نبود مي‌توان گفت حرف آنها درست بوده است ولي به موازات آن ريزش‌ها شاهد در آمدن جرياناتي با مضمون انقلاب هستيم و اين يک رويش است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان کرد: در دهه 70 و پس از پايان دوره حيات امام و دوره جنگ اتفاقاتي افتاد، شوروي فرو‌پاشيد و به نظر رسيد جهان يک قطبي شده است و به همين دليل دهه 70 دهه ويژه‌اي در انقلاب تبديل شد به طوري که برخي گفتند امام يک شخصيت کاريزما بود و پس از وي کسي نمي‌تواند چنين ويژگي‌اي را داشته باشد و به همين دليل بايد در حکومت پس از امام تجديد‌نظر کنيم که حرف اينها قابل قبول نبود زيرا نمي‌توان گفت اين نظام فقط براي دوره امام بوده است. مثل اينکه در جنگ احد شايعه شهادت پيامبر پيچيد و برخي فرار کردند، آيه قرآن نازل شد که رسول خدا يک فرستاده است و مسير بايد ادامه يابد.صفار هرندي ادامه داد: کساني با تمسک جستن به اينکه نظام تاسيس شده امام فقط برازنده امام بود مي‌خواستند مسئله تجديد‌نظر را مطرح کنند و چون پذيرفته نشد ريزش کردند.وي افزود: از آن زمان با همين مضمون يعني حدود اختيارات حکومت ديني برخي افراد که جزء وفاداران گذشته بودند با رسيدن به چنين ترديدي پيشنهادات متفاوت مطرح کردند و به سلسله ريزش‌کنندگان پيوستند.صفار هرندي با اشاره به رخ دادن فتنه در سال 88 گفت: فتنه يعني محيطي که در آن به دليل غبار‌آلودگي نمي‌توان مسائل را تشخيص داد و در روزهاي فتنه‌گون تمام ريزش‌کرده‌ها هرچند با منافع متفاوت با يکديگر پيوند مي‌خورند، فردي که کينه‌هاي طولاني‌مدت از آمريکا و اسرائيل داشته است با وجود اينکه مي‌بيند آنها در ايام فتنه از وي حمايت مي‌کنند ولي بر اين مسئله چشم مي‌بندند.وي افزود: اين افراد لزوماً اجير‌شده آمريکا نيستند و نمي‌توان گفت آلوده مستقيم به سياست‌هاي آمريکا هستند ولي در عمل با آنها هم‌پرونده مي‌شوند و خودشان هم باکي از اين مسئله ندارند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اين ريزش‌ها وقتي فراوان مي‌شود و براي آنها به بحراني تبديل مي‌شود که حقانيت خود را ثابت کنند و مي‌گويند در ريزش‌ها افراد از تمام قشر‌ها وجود دارند بنابراين حتما در انقلاب به آنها جفا شده است.

وي گفت: اين افراد مي‌‌گويند انقلاب فرزندان خود را مي‌خورد ولي درست‌تر اين است که بگوييم انقلابيون در مسير انقلاب در جايي کم آوردند.صفار هرندي ادامه داد: زبير در مقطع جانشيني براي پيامبر به نفع امير‌المومنين شمشير کشيد و تا مدت طولاني اين موضع را داشت به طوري که حتي زبير را از اهل‌بيت مي‌دانستند ولي وقتي پسرش بزرگ شد وي را خراب کرد، در انقلاب هم برخي خودشان راه را خوب آمده‌اند ولي عامل تباه شدن آنها فرزندان‌شان بوده‌اند زيرا آنها تحت‌تاثير خانواده يا تشکيلات حزبي خود قرار گرفتند.صفار هرندي ادامه داد: مقام معظم رهبري نيز فرمودند برخي تقواي شخصي دارند ولي تقواي جمعي خوبي ندارند، به يکي از اين افراد گفتم من و تو به هم شبيهيم ولي من شبيه گذشته‌هاي تو هستم زيرا تو از جايي عوض شدي و مسير را ترک کردي.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در ازاي اين ريزش‌ها شاهد رويش‌ها هم هستيم که بيشتر در نسل جديد اتفاق افتاده است و موج نگاهي که به اسلام گرويدند دشمنان را دچار مشکل کردند.وي افزود: اصل مشکل دشمنان بر سر حوزه‌هاي نفوذي اسلام است نه بر سر سانتريفيوژ، در غرب عده‌اي جوان اصل انقلاب را که حريت و آزادي است پسنديدند و با ما متحد شدند و جزء رويش‌ها قرار گرفتند. بنابراين با اينکه برخي از قطار انقلاب پياده شدند حرکت انقلاب رو به جلو بوده است زيرا قدرت يارگيري جديد با همان مضمون قبلي وجود دارد و مي‌توانيم با قدرت‌هاي مطرح جهان هماوردي کنيم.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ بين دانشجويان و صفار هرندي مطرح شد که وي گفت: در مقام نظر نبايد از خلوص‌گرايي و خالص‌سازي کوتاه بياييم، «هردمبيل‌گرايي در مقام نظر» يا صراط‌هاي مستقيم به جاي صراط مستقيم قابل قبول نيست.وي افزود: البته در مقام عمل تحقق اسلام در جامعه به يک شکل نيست زيرا برخي گرايش بيشتري دارند و برخي کمتر، اگر پيامبر مي‌خواست با ميزان سلمان با بقيه مسلمانان هم برخورد کند تنها 7-8 نفر باقي مي‌ماندند. همانطور که مقام معظم رهبري در وحدت‌گرايي و خلوص‌گرايي سفارش کرده‌اند ولي جذب حداکثري را هم مهم مي‌دانند.صفار هرندي گفت: اگر کسي ضعف داشت نبايد وي را برانيم، البته برخي‌ها خودشان از قطار انقلاب پياده مي‌شوند و قرآن و امام زمان را هم انکار مي‌کنند. همانطور که کديور، سروش و گنجي گفته بودند که بايد نيمي از اسلام را کنار بگذاريم.وي با بيان اينکه بايد قول و رفتار را با يکديگر بسنجيم گفت: امام فرمودند اگر دشمنان انقلاب و اسلام از شما حمايت کردند بدانيد که راهتان اشتباه است، چرا موسوي و کروبي وقتي دشمنان براي آنها کف زدند و بودجه براي کمک به جنبش سبز تصويب کردند متوجه نشدند که دشمنان آرزوهاي خود را در رفتار آنها مي‌بينند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امام با يارگيري از ميان ليبرال‌ها مخالف بود و فرمود تا زماني که هستم نمي‌گذارم ليبرال‌ها حاکم شوند ولي برخي سعي کردند آنها را حاکم کنند.وي در پاسخ به سوالي در رابطه با عملکرد وزارت ارشاد در دولت يازدهم گفت: قضاوت ما در مورد جايي مانند وزارت ارشاد نمي‌تواند خطي باشد و ما بايد مسئله را فراتر از حرکت خطي بي‌انعطاف ببينيم مانند تکخواني زنان، آيا واقعا وزارت ارشاد مسئله ارائه مجوز به تکخواني زنان را قبول دارد؟صفار هرندي گفت: خودشان مي‌‌گويند چنين نبوده است و من هم تا حدي قبول دارم زيرا آن آلبوم را گوش کردم که صداي مرد پس‌زمينه صداي زن بود بنابراين جمع‌خواني بوده است. پس به تکخواني زن مجوز نداده‌اند ولي در مقام عمل خودشان از اين آلبوم به عنوان تکخواني زن رونمايي کردند و تصوير يک خانم بر روي جلد آلبوم است يعني مي‌خواهند القا کنند که تکخواني زن آزاد شد.وزير اسبق ارشاد عنوان کرد: مي‌توانيم بگوييم چطور وزارت ارشاد بر اين مسئله چشم بست؟ در کنار آن هم جاي ديگر آلبومي کاملا تکخواني زن بوده و ممکن است وزارت ارشاد بگويد به اين آلبوم مجوز نداده‌ است.صفار هرندي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با ميرحسين موسوي گفت: مقام معظم رهبري در زمان رياست جمهوري خود نمي‌خواستند براي بار دوم موسوي را به عنوان نخست‌وزير انتخاب کنند ولي احساس کردند که براي امام محرز شده است عدم انتخاب موسوي ممکن است در سرنوشت جنگ تاثير بگذارد و به همين دليل مقام معظم رهبري خواسته امام را اجرا کرده‌اند با اينکه از ته دل راضي به اين کار نبودند و اين مسئله زيباترين چهره تبعيت مريد‌گونه از مولا است زيرا شايد آن زمان مصالح ايجاب مي‌کرد که آنگونه رفتار شود.

وي با بيان اينکه بايد هر مسئله‌اي را در مقطع زمان بررسي کنيم گفت: پيامبر در جنگ احد عقيده داشتند بايد در شهر جنگ کنيم ولي نظر غالب بر خارج شدن از شهر بود که از شهر خارج شدند و شکست خوردند و برخي گفتند پيامبر بايد نظر خود را انجام مي‌داد ولي آيه آمد که همين عمل درست بوده است.صفار هرندي گفت: براي ما شاخص کلام فصل‌الخطاب کلام مقام معظم رهبري است و در عمل هم اينگونه ثابت شده است که مقام معظم رهبري از چارچوب معيارهاي اوليه هرگز خارج نشدند و در مسير راه امام پيش رفتند.وزير ارشاد و فرهنگ اسلامي دولت نهم افزود: اگر ديگران خلاف اين مسئله عمل مي‌کنند و اصرار دارند که حرف ما درست است جاي احتجاج دارد. در مورد رئيس‌جمهور نيز تاکنون اينگونه نبوده که بگويد حرف من درست است و حرف رهبري درست نيست و اگر اينگونه هم اتفاق افتاده است رئيس‌جمهور اعلام کرده که متوجه نبوده است.وي افزود: البته اگر اين مسئله تکرار شود نمي‌توان گفت اشتباه شده است، خدا نياورد آن روز را که تکرار اين خطاها گواه يک خط متفاوت باشد.

صفار هرندي اظهار داشت: از ابتدا رئيس‌جمهور تاکيد کرد که باب جديدي را بايد در گفت‌وگو با جهان باز کنيم ولي مقام معظم رهبري اين مسئله را قبول نداشت که به دليل اينکه رئيس‌جمهور قانوني کشور که از مردم راي گرفته است اين مسئله را مي‌خواهد رهبري هم فرصت محک زدن يک ادعا را فراهم کردند و امروز معلوم مي‌شود که آن بدبيني حقانيت بيشتري از خوش‌بيني داشته و گاهي اين مسئله را از زبان دولتمردان هم مي‌شنويم.وي در پاسخ به اين سوال که آيا هاشمي و احمدي‌نژاد جزو ريزش‌هاي انقلاب هستند يا خير گفت: آيا ما دوست داريم شاهد ريزش باشيم يا با تلخ‌امي از آن ياد مي‌کنيم؟ اگر اين ريزش‌ها براي ما واقعه تلخي باشد بايد تا مي‌توانيم از آن اجتناب کنيم و به اندک بهانه‌اي افراد را رمي به ضديت نکنيم هرچند که حجت داشته باشيم که فرد موضع خلاف مواضع اصيل گرفته است زيرا حرکت‌هاي انقلابي هم از وي ديده‌ايم.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در باب ارتداد؛ مقام معظم رهبري و بسياري از فقها فتوا داده‌اند صرف اينکه فرد منکر يک ضرورت دين شد نمي‌توان گفت مرتد است زيرا ساير ضروريات را قبول دارد. بنابراين بايد به دنبال جذب وي باشيم تا جذب حداکثري و دفع حداقلي داشته باشيم.وي ادامه داد: در مورد هاشمي و احمدي‌نژاد نيز مقام معظم رهبري فرمودند در بعضي مواضع اختلاف‌سليقه‌هايي وجود دارد ولي ما نمي‌توانيم اين مسئله را وسيله‌اي قرار دهيم و بگوييم اين افراد جزو ريزش‌کرده‌ها هستند زيرا بايد به دنبال بهانه‌اي براي حفظ اين افراد باشيم.صفارهرندي در پايان تصريح کرد البته نمي‌توان برخي عملکرد غلط آنها را رد کرد ولي فاصله بين انقلابي بودن و ضدانقلاب گاهي يک ثانيه است و اين مسئله در يک لحظه اتفاق مي‌افتد ولي استعداد و زمينه‌هاي آن از قبل در افراد وجود دارد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر