صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

راهکار‌هاي شگفت‌انگيز براي رفع خستگي

خستگي يکي از ويژگي‌هاي بارز انسان‌هاي امروزي است. مشکلات و گرفتاري‌هايي که ما در طول روز با آنها درگير هستيم باعث مي‌شود که خيلي زود احساس خستگي کنيم، اما اين احساس بيشتر وقت‌ها جسمي نيست، بلکه روحي است.

کد خبر: 7310

صبحانه آنلاين/ خستگي يکي از ويژگي‌هاي بارز انسان‌هاي امروزي است. مشکلات و گرفتاري‌هايي که ما در طول روز با آنها درگير هستيم باعث مي‌شود که خيلي زود احساس خستگي کنيم، اما اين احساس بيشتر وقت‌ها جسمي نيست، بلکه روحي است.
در اين نوشتار به پنج روش ساده مي‌پردازيم که مي‌توانند خستگي را طي مدت کوتاهي از ما دور کند و انرژي ما را باز گرداند.

سلامت جسم و روان را دريابيم

در ابتدا بايد ببينيم جسم ما سالم است يا نه؟! اگر کارهاي روزانه‌مان زياد است و وقت کافي براي استراحت نداريم يا اگر مجبوريم با عجله صبحانه بخوريم يا اصلا اشتهايي به خوردن صبحانه نداريم يا اين که به اندازه کافي آب نمي‌نوشيم و ورزش نمي‌کنيم، اين ديگر نيازي به علم پزشکي ندارد، چرا که هر کسي مي‌داند که در چنين موقعيتي فرد بايد در سبک زندگي خود تجديد نظر کند. به اين ترتيب، بهترين کار اين است که در غذا خوردن، استراحت کردن، کار کردن و... تعادل را رعايت کنيم، و چنانچه خستگي ما بر طرف نشد، به پزشک مراجعه کنيم، چرا که بعضي از بيماري‌ها مثل کم‌خوني يا کم‌کاري تيروئيد مي‌تواند سبب ايجاد احساس خستگي در فرد شود.

خودمان را بشناسيم

همه انسان‌ها در بعضي از ساعات روز، قدرت و توانايي‌شان بيشتر از ساعات ديگر است. بنابراين هميشه سعي کنيم انجام کارهاي سخت را به زماني اختصاص بدهيم که سرشار از انرژي هستيم. مثلا، بعضي از مردم سحرخيزند و هنگام ظهر خسته مي‌شوند و ديگر تاب و توان چنداني براي کار کردن، ندارند و بسياري ديگر عصرها، بيشترين و مفيدترين بازده کاري را دارند. بنابراين خودتان را خسته نکنيد، اوقاتي را که انرژي بيشتري براي کار کردن داريد، شناسايي کرده و بر اساس آن برنامه‌ريزي کنيد.

افق ديدمان را وسيع‌تر کنيم

ممکن است علت بسياري از خستگي‌هاي ما ناشي از احساس ملال و غم و اندوه باشد. براي مثال، وقتي مشغول کاري هستيم که مورد علاقه ماست، مدت‌ها با تلاش و کوشش آن کار را انجام مي‌دهيم بدون اين که احساس خستگي و کسالت کنيم يا درگير احساس ملال و غم و اندوه شويم، چرا که وجود علاقه در کار از جمله عواملي است که خستگي را از بين مي‌برد و به نيروي کار و زندگي ما مي‌افزايد. اما وقتي به کاري مي‌پردازيم که مطلوب و دلخواه ما نيست خيلي زود خسته و افسرده مي‌شويم. حالا اين سوال مطرح مي‌شود که چگونه مي‌توانيم به کار خود علاقه‌مند شويم؟! راهش اين است که هميشه مثبت بينديشيم. براي مثال، با خود بگوييم، من کار، مدير و همکارانم را دوست دارم، من از حقوق و مزاياي کاري خود راضي هستم و... البته بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که بسياري از بي‌علاقگي‌ها ممکن است به خاطر کار نباشد، بلکه به خاطر محيط‌کار باشد. پس محيط کار را به نحوه دلخواه و مطلوب خود در آوريم. مثلا براي اتاق کار خود يک گلدان گل تهيه کنيم يا يک تابلوي بسيار زيبا و... همچنين ميزان نور، گرما و تهويه اتاق را هم در نظر بگيريم يا کتاب‌هايي در ارتباط با شغل‌مان مطالعه کنيم، چرا که خواندن يک کتاب خوب مي‌تواند ديدگاه ما را نسبت به کارمان تغيير بدهد.

اعصاب را آرام کنيم

تمدد اعصاب هم جسمي است و هم روحي و تا اندازه‌اي به شغل ما مربوط مي‌شود، چرا که در بيشتر مشاغل فرد نمي‌تواند براي مثلا پنج دقيقه روي تخت دراز بکشد و عضلات خود را شل کند، اما موقع ناهار چنين کاري را مي‌توان روي يک صندلي هم انجام داد. البته فکر نکنيد که تمدد اعصاب همين چند دقيقه دراز کشيدن و شل کردن عضلات است، بلکه داشتن برنامه‌ريزي دقيق در زندگي نيز جزو تمدد اعصاب محسوب مي‌شود. براي مثال مي‌توان با برنامه ريزي درست از اوقات فراغت‌مان خوب استفاده کنيم و تفريح و سرگرمي‌هايي مثل ساختن يک اسباب‌بازي براي بچه‌ها يا درست کردن يک باغچه کوچک با گل‌هاي رنگارنگ يا خواندن شعر يا گوش دادن به يک موسيقي شاد يا رفتن به يک مکان خوش آب و هوا و از اين قبيل، براي خود ترتيب بدهيم، چرا که بيشتر مردم ترجيح مي‌دهند در اوقات فراغتشان فقط بخوابند، اما همين کارهاي ساده، سبب آرامش، رفع خستگي و نيز بازگشت انرژي غيرقابل تصور ما مي‌شود.

به طبيعت برويم

يک راه عالي براي رفع خستگي اين است که آرام و صبور باشيم. حتما تا حالا شنيده‌ايد که مي‌گويند، کسي از کار زياد نمرده است، بلکه برعکس کار زياد هم جسم و هم روح انسان را خسته و افسرده مي‌کند. بايد زماني هم به جسم و روح خود استراحت بدهيم. براي مثال، هر چند وقت يک بار به ميان طبيعت برويم و در محيطي سبز و سرشار از آرامش قدم بزنيم و نفس عميق بکشيم، چرا که آرامش فکري براي افرادي که زياد کار مي‌کنند از نان شب هم واجب‌تر است.

اين نکته حائز اهميت است که اکثر مردم بيشتر وقت و نيرو و توان خود را صرف مقابله با استرس و نگراني‌هايي مي‌کنند که در آنها وجود دارد. مثل خشم، ترس، حزن و اندوه، وسواس و... اگر بخواهيم به خاطر هر مساله‌اي زود عصباني شويم يا بخواهيم تا نيمه‌هاي شب بيدار بمانيم و مدام فکر و خيال کنيم که مثلا آينده‌ام چه مي‌شود و... خب طبيعي است که احساس خستگي خواهيم کرد و اين احساس را نمي‌توانيم با قرص خواب خوردن برطرف کنيم، بلکه راهش اين است که آرامش خود را حفظ کنيم. براي نمونه، يک پياده‌روي يا دوچرخه‌سواري 20 دقيقه‌اي به مدت سه روز در هفته راه بسيار مناسبي براي غلبه بر خستگي است، زيرا ورزش باعث افزايش جريان خون در تمامي نقاط بدن و بازگشت انرژي به ما مي‌شود؛ بعلاوه ورزش احساس آرامشي به انسان مي‌دهد که به کمک آن مي‌توان در برابر مشکلات زندگي، خونسردي و انعطاف بيشتري از خود نشان داد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر