صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

چه حرکات ورزشي براي خانم ها ممنوع است؟

بسياري از تحقيقات از خطرناک بودن طناب‌زدن براي بدن بانوان مي‌گويند ودسته ديگري از پژوهشگران هم ادعا مي‌کنند که هاکي و بسياري از ورزش‌هاي رزمي سلامت مغز زنان را درخطر قرار مي دهد اما متخصصان هميشه با پژوهشگراني که فقط دسته کوچکي از اشخاص را مورد بررسي قرار مي‌دهند هم‌ عقيده نيستند.

کد خبر: 6624

دکتر سلام/ بسياري از تحقيقات از خطرناک بودن طناب‌زدن براي بدن بانوان مي‌گويند ودسته ديگري از پژوهشگران هم ادعا مي‌کنند که هاکي و بسياري از ورزش‌هاي رزمي سلامت مغز زنان را درخطر قرار مي دهد اما متخصصان هميشه با پژوهشگراني که فقط دسته کوچکي از اشخاص را مورد بررسي قرار مي‌دهند هم‌ عقيده نيستند.
آنها بر اين باورند که خانم‌ها قادرند اغلب رشته‌هاي ورزشي را انجام دهند و فقط در موارد خاص، بايد از انجام حرکتي خاص صرف‌‌نظر کنند يا اينکه فعاليت در يک رشته را کنار بگذارند. اين موضوع را با دکتر اميرحسين عابدي يکتا، متخصص طب ورزشي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ميان گذاشتيم و از دکتر کتايون برجيس، متخصص زنان و زايمان در مورد حرکات ورزشي ممنوعه براي خانم‌ها پرسيديم. اگر شما هم نمي‌دانيد که چه ورزشي را در چه شرايطي نبايد انجام دهيد و انجام چه حرکاتي به بدن‌تان آسيب مي‌رساند، ادامه اين مطلب را بخوانيد.

از افتادگي رحم مي‌ترسيد؟
سوارکاري را رها نکنيد

دکتر برجيس: اسب سواري سلامت خانم‌هايي که با مشکل و بيماري خاصي روبه‌رو نيستند را تهديد نمي‌کند و بعيد است که يکي، دو ساعت سوارکاري در هفته مشکل خاصي را به وجود بياورد. آنچه که احتمال ابتلا به افتادگي رحم را بالا مي‌برد، يبوست مزمن، زايمان مکرر و انجام ندادن حرکات ورزشي کف لگن است که مي‌تواند باعث شل شدن عضلات مرتبط با آن ناحيه شود.

بارداريد؟
شنا نه! آب‌بازي کنيد

دکتر برجيس: رفتن به استخر همه خانم‌هاي باردار را در معرض خطر قرار نمي‌دهد. اما کساني که توصيه به استراحت دارند و به سقط تهديد شده‌اند، بهتر است مدتي با استخر خداحافظي کنند. از طرف ديگر خانم‌هايي که چند قلو باردار شده‌اند هم بيشتر از ديگران در معرض خطر هستند.
اين افراد نبايد زياد راه بروند و حتي براي جلوگيري از سقط شايد مجبور به دوختن دهانه رحم باشند. چراکه گذشته از پرريسک بودن بارداري چندقلو براي اغلب زنان، بسياري از اين مادران، سابقه نازايي و درمان ناباروري داشته‌اند و در اين دوره بايد بيشتر مراقب فعاليت‌هاي خود باشند.
با اين وجود، اگر خانمي منع پزشکي خاصي براي رفتن به استخر نداشته باشد، وجود کلرايد در استخر‌ها سلامت او و جنينش را تهديد نمي‌کند. بسياري از خانم‌ها به ويژه در دوره بارداري، به‌خاطر ترس از قارچ و عفونت به استخر مراجعه نمي‌کنند. اگر استخري که به آن مراجعه مي‌شود بهداشتي و استاندارد باشد، خانم‌ها مي‌توانند با ژل بهداشتي يا مخلوط آب و جوش شيرين خود را قبل و بعد از استخر شست و شو دهند و نگران ابتلا به عفونت نباشند. اما حتي اگر نگراني در مورد ابتلا به عفونت و قارچ وجود نداشته باشد، شنا کردن به کمتر خانم بارداري توصيه مي‌شود. پس در اين ماه‌ها خانم‌ها بهتر است به جاي شنا در آب آرام آرام راه بروند.


عضلات‌تان ضعيف است؟
يوگا کار کنيد

دکتر برجيس: ورزش‌هاي ريلکسي و کششي مناسب‌ترين گزينه براي خانم‌ها هستند. درحالي که اين حرکات عضلات بدن خانم‌ها را تقويت مي‌کنند، فشاري به هيچ يک از ارگان‌هاي بدن آنها نمي‌آورند. البته اگر فردي در ناحيه خاصي آسيب ديده بايد با مشورت پزشک متخصص و کارشناس ورزشي حرکات مناسب را تعيين کند. در دوره بارداري ممکن است خانم‌ها بسته به شرايط جسمي خود براي انجام برخي حرکات محدوديت داشته باشند. اما به طور کلي، يوگا و ديگر ورزش‌هاي کششي نه تنها به آرامش ذهن خانم‌ها کمک مي‌کنند بلکه سلامت و قدرت عضلاني را هم براي‌شان به ارمغان مي‌آورند.
دکتر عابدي: ژيمناستيک گرچه در گروه ورزش‌هاي کششي جا مي‌گيرد اما ورزش سختي به شمار مي‌آيد. به خصوص حرکاتي که ورزشکار روي تشک انجام مي‌دهد، نيازمند توان استخواني بالايي است. اين حرکات ممکن است ضرباتي را به مچ دست وارد کند، مچ را دچار شکستگي و له‌شدگي يا اينکه رشد استخوان را دچار مشکل کند. به همين دليل انجام حرفه‌اي اين ورزش به نوجواناني که در اوج دوره رشد هستند، توصيه نمي‌شود.
انجام ورزش ژيمناستيک به عنوان يک تفريح در بلوغ مشکلي ندارد اما پرداختن به اين ورزش به طور حرفه‌اي ممکن است براي همه نوجوانان و به ويژه دختران که استخوان‌هاي ظريف و حساس‌تري دارند، دردسرساز شود.

دوره قاعدگي را مي‌گذرانيد؟
بدنسازي را کنار نگذاريد

دکتر عابدي يکتا: بدنسازي يکي از ورزش‌هايي است که انجام آن به خانم‌ها توصيه مي‌شود. اين ورزش هم به صورت کار با دستگاه و هم در قالب حرکات ورزشي بدون دستگاه انجام مي‌شود. در دوره قاعدگي منعي براي ورزش کردن و حتي انجام حرکات بدنسازي وجود ندارد و حتي کم نيستند خانم‌هايي که در دوره قاعدگي قهرمان رشته‌هاي ورزشي شده‌اند اما از آنجا که توزيع آب در بدن در اين دوره متفاوت از ديگر روزهاي ماه است، خانم‌هايي که قصد ورزش در اين چند روز را دارند، بايد ميزان آب بيشتري مصرف کنند.
تنها کساني که محدوديت‌هايي در انجام اين حرکات دارند سالمندان هستند که بايد با وزنه‌هاي سبک‌تر ورزش را انجام دهند. خانم‌هايي که نمي‌خواهند حجم عضله‌شان زياد شود و تنها به دنبال اين هستند که عضلات‌شان قدرت و قوام بيشتري بگيرد، بهتر است اين حرکات را با وزنه‌هاي سبک‌تر اما با تکرار بيشتر انجام دهند.
دکتر برجيس: شايد دمبل زدن سلامت جسم همه خانم‌ها را تهديد نکند اما کساني که عضلات کف لگن ضعيفي دارند و با حرکات ورزشي منظم اين عضلات را تقويت نمي‌کنند، بهتر است از حرکات ورزشي که با دمبل انجام مي‌شود، پرهيز کنند. چنين حرکاتي به داخل شکم فشار مي‌آورد و مجراي ادرار را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

افتادگي مثانه داريد؟
طناب نزنيد

دکتر عابدي يکتا: اينکه طناب زدن براي سلامت خانم‌ها مضر است، ادعايي کاملا نادرست است. طناب زدن ورزش بسيار مفيدي براي خانم‌هاست و مي‌تواند از بروز زانو درد که يکي از مشکلات رايج سالم بودن در اين گروه است، جلوگيري کند. گذشته از اين، طناب‌زني ورزشي تعادلي است و انجام مرتب آن باعث مي‌شود خانم‌هايي که در ميانسالي و سالمندي به مشکل پوکي استخوان دچار مي‌شوند، با تعادل بيشتري فعاليت کنند و کمتر دچار ضربه‌ديدگي ناشي از بي‌تعادلي شوند.
دکتر برجيس: افتادگي مثانه يکي از مشکلات شايع در خانم‌هاست، کساني که با اين عارضه روبه‌رو هستند تا پيش از کامل شدن روند درمان‌شان نبايد ورزش طناب‌زني را انتخاب کنند.

تکواندو را ادامه دهيد
دکتر برجيس: انجام ورزش‌هاي رزمي اگر با مشاوره کارشناس ورزش صورت گيرد، مشکلي را براي سلامت خانم‌ها به وجود نمي‌آورد اما گرم کردن بدن قبل از انجام حرکات اهميت زيادي دارد و البته افراد بايد در طول زمان حرکات پيشرفته‌تر را تمرين کنند و آرام آرام و زير نظر کارشناس حرکات شديد‌تر را انجام دهند. با اين وجود، مسلم است که باز کردن و پرتاب کردن پاها در ورزش‌هاي رزمي و ضربه ديدن بدن از روي لباس‌هاي ورزشي مشکلي براي سلامت خانم‌ها به وجود نمي‌آورد.
دکتر عابدي: هاکي، بوکس، کشتي، شيرجه و ورزش‌هاي برخوردي براي اغلب ورزشکاران اين حوزه‌ها آسيب‌هايي را به همراه دارد اما اين مشکلات در خانم‌ها به دليل توان بدني پايين‌تر شايع‌تر است. با اين وجود نمي‌توان ورزش‌هاي رزمي را براي خانم‌ها مضر دانست. عده‌اي به اشتباه مي‌گويند که ضربات وارد شده به شکم و لگن در اين ورزش‌ها به تخمدان‌ها آسيب مي‌زند و دردهاي قاعدگي را بيشتر مي‌کند، اما واقعيت اين است که تخمدان‌ها درون لگن قرار دارند و توسط لگن مخافظت مي‌شوند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر