صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

راهکارهايي براي رفع خستگي بدن

ما در اين نوشتار به بيان پنج روش ساده مي‌پردازيم که مي‌تواند خستگي را طي مدت کوتاهي از ما دور کند و انرژي ما را باز گرداند.

کد خبر: 5257

طبنا نيوز/ ما در اين نوشتار به بيان پنج روش ساده مي‌پردازيم که مي‌تواند خستگي را طي مدت کوتاهي از ما دور کند و انرژي ما را باز گرداند.

سلامت جسم و روان
در ابتدا بايد ببينيم جسم ما سالم است يا نه؟! اگر کارهاي روزانه‌مان زياد است و وقت کافي براي استراحت نداريم يا اگر مجبوريم با عجله صبحانه بخوريم يا اصلا اشتهايي به خوردن صبحانه نداريم يا اين که به اندازه کافي آب نمي‌نوشيم و ورزش نمي‌کنيم، اين ديگر نيازي به علم پزشکي ندارد؛ زيرا هر کسي مي‌داند که در چنين موقعيتي فرد بايد در سبک زندگي خود تجديد نظر کند.
به اين ترتيب، بهترين کار اين است که در غذا خوردن، استراحت کردن، کار کردن و... تعادل را رعايت کنيم، اگر تعادل هم فايده‌اي نداشت و خستگي ما برطرف نشد، آن وقت بايد به پزشک مراجعه کنيم؛ زيرا بعضي از بيماري‌ها مثل کم‌خوني يا کم‌کاري تيروئيد مي‌تواند سبب ايجاد احساس خستگي در فرد شود.

خودشناسي
همه انسان‌ها در بعضي از ساعات روز، قدرت و توانايي‌شان بيشتر از ساعات ديگر است؛ بنابراين هميشه سعي کنيم انجام کارهاي سخت را به زماني اختصاص دهيم که سرشار از انرژي هستيم. مثلا، بعضي از مردم سحرخيزند و هنگام ظهر خسته مي‌شوند و ديگر تاب و توان چنداني براي کار کردن ندارند و بسياري ديگر عصرها، بيشترين و مفيدترين بازده کاري را دارند. بنابراين خودتان را خسته نکنيد، اوقاتي را که انرژي بيشتري براي کار کردن داريد، شناسايي کرده و بر اساس آن برنامه‌ريزي کنيد.

وسيع کردن افق ديد
ممکن است علت بسياري از خستگي‌هاي ما ناشي از احساس ملال و غم و اندوه باشد. براي مثال، وقتي مشغول کاري هستيم که مورد علاقه ماست، مدت‌ها با تلاش و کوشش آن کار را انجام مي‌دهيم بدون اين که احساس خستگي و کسالت کنيم يا درگير احساس ملال و غم و اندوه شويم؛ زيرا وجود علاقه در کار از جمله عواملي است که خستگي را از بين مي‌برد و به نيروي کار و زندگي ما مي‌افزايد؛ اما وقتي به کاري مي‌پردازيم که مطلوب و دلخواه ما نيست، خيلي زود خسته و افسرده مي‌شويم.
حالا اين سوال مطرح مي‌شود که چگونه مي‌توانيم به کار خود علاقه‌مند شويم؟! راهش اين است که هميشه مثبت بينديشيم. براي مثال، با خود بگوييم، من کار، مدير و همکارانم را دوست دارم، من از حقوق و مزاياي کاري خود راضي هستم و... .
البته بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که بسياري از بي‌علاقگي‌ها ممکن است به خاطر خود کار نباشد، بلکه به خاطر محيط کار باشد. پس محيط کار را به ميل دلخواه و مطلوب خود درآوريم. مثلا، براي اتاق کار خود يک گلدان گل تهيه کنيم يا يک تابلوي بسيار زيبا و... همچنين ميزان نور، گرما و تهويه اتاق را هم در نظر بگيريم يا کتاب‌هايي در ارتباط با شغلمان مطالعه کنيم، زيرا خواندن يک کتاب خوب مي‌تواند ديدگاه ما را نسبت به کارمان تغيير دهد.

تمدد اعصاب
تمدد اعصاب، هم جسمي است و هم روحي و تا اندازه‌اي مربوط مي‌شود به شغل ما، زيرا در بيشتر مشاغل فرد نمي‌تواند براي مثلا پنج دقيقه روي تخت دراز بکشد و عضلات خود را شل کند، اما موقع ناهار چنين کاري را مي‌توان روي يک صندلي هم انجام داد. البته فکر نکنيد که تمدد اعصاب همين چند دقيقه دراز کشيدن و شل کردن عضلات است، بلکه داشتن يک برنامه‌ريزي دقيق در زندگي نيز جزو تمدد اعصاب محسوب مي‌شود. براي مثال ما بايد با يک برنامه‌ريزي درست از اوقات فراغت خود، خوب استفاده کنيم و تفريح و سرگرمي‌هايي مثل ساختن يک اسباب‌بازي براي بچه‌ها يا درست کردن يک باغچه کوچک با گل‌هاي رنگارنگ يا خواندن شعر يا گوش دادن به يک موسيقي شاد يا رفتن به يک مکان خوش آب و هوا و از اين قبيل، براي خود ترتيب دهيم؛ زيرا بيشتر مردم ترجيح مي‌دهند در اوقات فراغتشان فقط بخوابند، اما همين کارهاي ساده، سبب آرامش، رفع خستگي و نيز بازگشت انرژي غيرقابل تصوري به ما مي‌شود.

حفظ آرامش
يک راه عالي براي رفع خستگي اين است که آرام و صبور باشيم. حتما تا حالا شنيده‌ايد که مي‌گويند، کسي از کار زياد نمرده است، بلکه برعکس کار زياد، هم جسم و هم روح انسان را خسته و افسرده مي‌کند.
بايد زماني هم به جسم و روح خود استراحت دهيم. براي مثال، هر چند وقت يک‌بار ميان طبيعت برويم و در محيطي سبز و سرشار از آرامش قدم بزنيم و نفس عميق بکشيم، زيرا آرامش فکري براي افرادي که زياد کار مي‌کنند از نان شب هم لازم‌تر است.اين نکته حائز اهميت است که مردم وقت، نيرو و توان خود را صرف مقابله با استرس و نگراني‌هايي مي‌کنند که در آنها وجود دارد. مثل خشم، ترس، حزن و اندوه، وسواس و... اگر بخواهيم به‌خاطر هر مساله‌اي زود عصباني شويم يا بخواهيم تا نيمه‌هاي شب بيدار بمانيم و مدام فکر و خيال کنيم که مثلا آينده‌ام چه مي‌شود و... خوب طبيعي است که احساس خستگي خواهيم کرد و اين احساس را نمي‌توانيم با قرص خواب خوردن برطرف کنيم، بلکه راهش اين است که آرامش خود را حفظ کنيم. براي نمونه، يک پياده‌روي يا دوچرخه‌سواري بيست دقيقه‌اي به مدت سه روز در هفته راه بسيار مناسبي براي غلبه بر خستگي است، زيرا ورزش باعث افزايش جريان خون در تمام نقاط بدن و باز گشت انرژي به ما مي‌شود؛ بعلاوه ورزش احساس آرامشي به انسان مي‌دهد که به کمک آن مي‌توان در برابر مشکلات زندگي، خونسردي و انعطاف بيشتري از خود نشان داد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر