صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

تغديه/

بالاخره قهوه بخوريم يا نه؟

در خصوص قهوه شايعات زيادي وجود دارد اما بايد بدانيد که قهوه باعث لاغري و تقويت حافظه مي‌شود، به هضم غذا کمک مي‌کند، ميگرن را تسکين مي‌دهد و در پيشگيري از سرطان و پارکينسون موثر است.

کد خبر: 740

جام نيوز/ در خصوص قهوه شايعات زيادي وجود دارد اما بايد بدانيد که قهوه باعث لاغري و تقويت حافظه مي‌شود، به هضم غذا کمک مي‌کند، ميگرن را تسکين مي‌دهد و در پيشگيري از سرطان و پارکينسون موثر است.

1-قهوه باعث تقويت حافظه مي‌شود
قهوه سرشار از کافئين است و به همين دليل سيستم عصبي مرکزي را تحريک مي‌کند که اين امر باعث تقويت هوشياري ذهني و دقت مي‌شود و براي همين امکان به خاطر سپردن مطلب را راحت‌تر مي‌کند.

بر اساس پژوهشي که محققان روي 4197 زن انجام داده‌اند مصرف روزانه حداقل 3 فنجان قهوه خطر ابتلا به اضمحلال ذهني را به ميزان 30 درصد کاهش مي‌دهد. اين ميزان از سن 80 سالگي حتي به 70درصد نيز مي‌رسد. از طرف ديگر محققان آمريکايي ثابت کرده‌اند که مصرف آب کافئينه( معادل 5 فنجان قهوه در روز) حافظه‌ي موش‌هاي مبتلا به آلزايمر را بهبود مي‌بخشد

2- قهوه باعث کاهش وزن مي‌شود
در بيشتر کرم‌هاي لاغري کافئين وجود دارد و اين امر بي دليل نيست. کافئين، ليپوليز يعني چربي سوزي را فعال مي‌کند. متخصصان تغذيه بر اين عقيده‌اند که کافئين باعث تحريک ارگانيسمي مي‌شود که کالري را مي‌سوزاند بنابراين باعث از بين بردن چربي‌ها نيز مي‌شود. نتيجه اين که کافئين به عنوان عمده‌ترين ماده‌ي تشکيل دهنده‌ي قهوه، کاهش وزن را آسان‌تر مي‌کند

3- قهوه حاوي آنتي اکسيدان‌هاي بيشتري نسبت به چاي است
با وجود اين که چاي به عنوان نوشيدنيِ سرشار ازآنتي اکسيدان هاي شهرت يافته است( خاصيت‌هاي ضد سرطاني و ضد پيري آن نيز از اين امر ناشي مي‌شود)، اما قهوه بسيار بيشتر از چاي حاوي آنتي اکسيدان است. افراد بزرگ‌سال با نوشيدن قهوه، روزانه به طور متوسط 1300 ميلي گرم آنتي اکسيدان جذب مي‌کنند.
متخصصان تغذيه براي قهوه خورهاي قهاري که روزانه بيش از 5 فنجان قهوه مي‌نوشند توصيه مي‌کنند مصرف لبنيات و مواد غذايي سرشار از کلسيم را بيشتر کنند.
اين در حالي است که ميزان جذب آنتي اکسيدان‌ها با مصرف چاي 294 ميلي گرم تخمين زده شده است. در بررسي ديگري که محققان نروژي روي 61 نفر انجام داده‌اند، نشان داده است که يک فنجان قهوه حاوي 300 نوع از آنتي اکسيدان‌ها است. در هر فنجان قهوه 200 تا 550 ميلي گرم آنتي اکسيدان وجود است.

4- قهوه سردرد را تسکين مي‌دهد
آيا شما دچار سردرد يا ميگرن هستيد؟ براي خلاص شدن از اين دردها هيچ نوشيدني مانند يک فنجان قهوه موثر نيست. مي‌پرسيد چرا؟ اول به خاطر اين که کافئين موجود در قهوه با گشاد شدن رگ‌ها و افزايش فشار خون که سردرد و ميگرن به همراه دارد مقابله و به تنگ شدن رگ‌هاي خوني کمک مي‌کند. دوم به اين دليل که کافئين به عنوان مطلوب‌ترين ضد درد، تأثير مسکن‌هايي مثل آسپيرين، پاراستامول و.... را در خود دارد.

5- قهوه هضم غذا را آسان‌تر مي‌کند
اگر چه معمولاً قهوه را به ايجاد مشکلات گوارشي متهم کرده‌اند اما دانشمندان خلاف اين امر را به اثبات رسانده‌اند. محققان معتقدند خوردن 280 ميلي ليتر قهوه هيچ گونه درد، حالت تهوع و نفخي به همراه ندارد. يک پژوهش ديگر که در سال 1990 روي نزديک به 99 نفر انجام گرفت نشان داد 29 درصد شرکت کنندگان پس از مصرف قهوه از بهبودي ايجاد شده در گوارششان خبر دادند.

6- قهوه دوست استخوان‌ها
البته شايعاتي وجود دارد که قهوه باعث کلسيم زدايي از استخوان‌ها و در نتيجه ابتلا به پوکي استخوان مي‌شود. اما با مطالعات زيادي که در اين زمينه انجام شده است، محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که ميزان زايل شدن کلسيم جزئي است و مصرف متعادل قهوه تأثير معناداري در احتمال شکستگي و پوکي استخواني ندارد.
متخصصان تغذيه براي قهوه خورهاي قهاري که روزانه بيش از 5 فنجان قهوه مي‌نوشند توصيه مي‌کنند مصرف لبنيات و مواد غذايي سرشار از کلسيم را بيشتر کنند.

7- قهوه از ابتلا به ديابت جلوگيري مي‌کند
در سال 2009، محققان استراليايي نشان دادند نوشيدن روزانه 1 فنجان قهوه، خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را 7 درصد کاهش و نوشيدن 3 يا 4 فنجان قهوه در روز اين احتمال را 25 درصد کاهش مي‌دهد.
پيش‌تر در سال 2006 ، تحقيقات صورت گرفته بر 29000 زن، نشان داده بود آن دسته از زن‌هايي که قهوه‌ي زيادي مي‌نوشند 22 درصد کمتر با احتمال ابتلا به ديابت روبه رو مي‌شوند. در همين سال پژوهش ديگري که روي 17413 نفر انجام گرفت، حاکي از آن بود که مصرف حداقل 3 فنجان قهوه در روز، 42 درصد خطر ديابتي شدن را کاهش مي‌دهد.

8- قهوه از ابتلا به سرطان پيشگيري مي‌کند
اين نوشيدني سرشار از آنتي اکسيدان‌ها است که با راديکال‌هاي آزاد مبارزه مي‌کنند. به همين دليل قهوه از بروز سرطان پيشگيري مي‌کند. محققان ژاپني با آزمايش روي 61000 نفر خاطر نشان کردند که مصرف قهوه به ميزان روزانه 1 فنجان، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش مي‌دهد. يک پژوهش آمريکايي که در سال 2009 به چاپ رسيد نيز مشخص کرده است مرداني که روزانه حداقل 6 فنجان قهوه نوشيده‌اند، 10 درصد کمتر در معرض پيشرفت سرطان پروستات بوده‌اند.

9- قهوه از بيماري پارکينسون پيشگيري مي‌کند
بر اساس 2 پژوهش آمريکايي منتشر شده در سال 2001، قهوه مي‌تواند از بروز بيماري پارکينسون پيشگيري کند. پژوهش نخست که روي بيش از 8000 نفر انجام گرفت، نشان مي‌دهد ميزان بالاي کافئين( بيشتر از 4 فنجان در روز) خطر ابتلا به بيماري مذکور را کاهش مي‌دهد. پژوهش دوم با مطالعه روي 200 بيمار مبتلا به پارکينسون نشان داد نزد افرادي که قهوه زيادي مي‌نوشند، تأخيري در بروز علايم بيماري رخ داده است.

در نهايت اين که در سال 2002، گردآوري نتايج 13 پژوهش انجام گرفته نشان داد که خطر پيشرفت اين بيماري در ميان مصرف کنندگان قهوه يک سوم کمتر بوده است. به عقيده‌ي دانشمندان کافئين سرعت از بين رفتن دوپامين در مغز( عامل بروز بيماري پارکينسون)را کاهش مي‌دهد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر