صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

چی بخوريم که قلبمان مثل ساعت کارکند؟

اگر بخواهيم بدن سالمي داشته باشيم بايد اول از همه قلبمان مثل ساعت کار کند. با تغذيه سالم و سبک صحيح زندگي مي‌توانيم جلوي 80 درصد از بيماري‌هاي قلبي را بگيريم.

کد خبر: 6694


متهم رديف اولاگر بخواهيم بدن سالمي داشته باشيم بايد اول از همه قلبمان مثل ساعت کار کند.
با تغذيه سالم و سبک صحيح زندگي مي‌توانيم جلوي 80 درصد از بيماري‌هاي قلبي را بگيريم. مشکلات قلبي چربي‌ها هستند. البته از سوي ديگر، چربي‌ها از مهم‌ترين منابع تأمين انرژي بدن به شمار مي‌روند که براي عملکرد بدن هم ضروري هستند. به‌طور کلي چند گروه چربي داريم که بنا به عملکردي که در بدن انجام مي‌دهند مفيد و مضر شمرده مي‌شوند.
روغن‌هاي حيواني، گوشت گاو و گوسفند، انواع لبنيات مانند کره، سرشير، خامه و پنير پرچرب همگي از جمله روغن‌ها و چربي‌هايي هستند که بايد تا جايي که مي‌توانيد از غذاي خود حذف کنيد و يا به حداقل برسانيد و از انواع کم چرب آن استفاده کنيد.
بهتر است حتي‌الامکان به جاي سرخ کردن غذاها از کباب کردن، آب پز کردن و پختن استفاده کنيد.
کره چه گياهي باشد و چه حيواني حاوي چربي‌هاي اشباعي است که براي قلب ضرر دارد ولي نوع گياهي آن به دليل نداشتن چربي‌هاي ترانس نسبت به نوع حيواني بهتر است ولي مقدار مصرف آن کم باشد. اما به ياد داشته باشيد که همه روغن‌ها به صرف روغن بودنشان خاصيت چاق‌کنندگي دارند چون چربي‌هاي غيراشباع دارند.
يکي از راه‌هايي که مي‌توانيد براي کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بيماري‌هاي قلبي انجام دهيد، کاهش مصرف چربي‌ها و جايگزين کردن آنها با مواد نشاسته‌اي است که هم چربي کم‌تري دارند و هم انرژي بدن را تأمين مي‌کنند. انواع نان‌ها که بهترين آنها نان سنگک و نان جوي سبوس‌دار است، ماکاروني، سيب زميني، برنج و انواع غلات و جو بهترين جايگزين‌ها هستند. البته نبايد در مصرف اين مواد هم زياده روي کنيد.
سيراب شيردان و دل و جگر و قلوه گوسفند هم طرفداران خاص خودش را دارد ولي حواستان باشد، اين مواد غذايي سرشار از چربي و کلسترول هستند. البته چربي آنها همانند گوشت قرمز است ولي کلسترول بسيار بالايي دارند و مصرف آن‌ها توصيه نمي‌شود و حداقل در صورت مصرف، به مقدار کم و در فواصل طولاني مصرف کنيد.
نمک جزو مواد طعم‌دهنده‌اي است که مضرات آن بيشتر از فوايد آن است و مصرف زياد آن باعث بالا رفتن فشار خون بخصوص در سالمندان مي‌شود. پس تا مي‌توانيد از مصرف آن خودداري کنيد.
بيشتر ميوه‌ها و سبزيجات مواد کم چربي هستند که سرشار از فيبرند و با آنتي اکسيداني که دارند نقش مهمي در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي ايفا مي‌کنند.
نکته: در ميان گوشت‌ها پزشکان هميشه گوشت سفيد مرغ و ماهي را بيشتر توصيه مي‌کنند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر