صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

افزايش شانس بارداري با چه غذاهايي بيشتر است؟

ناباروري از يک سو پيامد هاي ناخوشايندي در سلامت رواني و اجتماعي زوج ها دارد و از سوي ديگر هزينه سنگين روش هاي نوين درمان ناباروري و تکنولوژي هاي کمک باروري از عهده بسياري از خانواده ها خارج است.

کد خبر: 5999

دکتر سلام/ با کمک اين غذاها شانس باروري تان را بالاببريد و به بچه دارشدنتان کمک کنيد.با مصرف اين غذاها احتمال موفقيت زوجين در تخمک گذاري و بچه دارشدن بالاست.
ناباروري از يک سو پيامد هاي ناخوشايندي در سلامت رواني و اجتماعي زوج ها دارد و از سوي ديگر هزينه سنگين روش هاي نوين درمان ناباروري و تکنولوژي هاي کمک باروري از عهده بسياري از خانواده ها خارج است.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني ناباروري بيش از 80 ميليون نفر در دنيا را درگير کرده است.

*** افزايش احتمال ناباروري در زناني مبتلا به کمبود آهن
غزاله اسلاميان افزود:
زناني که دچار کمبود آهن هستند،علاوه بر اينکه اختلال در تخمک گذاري را تجربه مي کنند درمقايسه با افرادي که ذخاير آهن طبيعي دارند احتمال ناباروري در آنها بيشتر است.
وي ادامه داد:جگر، غذاهاي دريايي، گوشت، مرغ، تخم مرغ، عدس و اسفناج از منابع غذايي است که حاوي آهن فراوان است.
*** تاثير ويتامين D در ساخت هورمون هاي جنسي
اين متخصص تغذيه به ويتامين D اشاره کرد و افزود:اين ويتامين به منظور ساخت هورمون هاي جنسي مؤثر در تخمک گذاري، ضروري است.
به گفته وي پژوهشي در دانشگاه Yale آمريکا انجام شده نشان مي دهد که سطح ويتامين D فقط در هفت درصد از زنان نابارور طبيعي است.
اسلاميان اضافه کرد:روغن کبد ماهي کاد، ماهي هاي چرب شامل تن، سالمون، خالمخالي، آزاد، ساردين، کولي و حلوا ، تخم مرغ و کره منابع غذايي هستند که حاوي ويتامين D مي باشند.

*** نقش مهم ويتامين E ,C در باروري
وي به نقش ويتامين E در باروري اشاره کرد و گفت:اين ويتامين به دليل داشتن آنتي اکسيدان فراوان نقش مهمي در باروري ايفا مي کند که مي توان در تخمه آفتابگردان و روغن آن، بادام درختي، بادام زميني، اسفناج، سبزي هاي برگ سبز تيره، ساير مغزدانه ها و روغن هاي گياهي يافت.
به گفته اين متخصص تغذيه ويتامين C نيز ميزان باروري زنان را افزايش مي دهد و در منابع غذايي مانند ميوه ها و سبزي هاي تازه شامل فلفل شيرين، آب پرتقال تازه، مرکبات، کلم بروکلي، توت فرنگي و گوجه فرنگي وجود دارد.

*** کمبود شديد ويتامين B12 سبب توقف تخمک گذاري مي شود
اسلاميان به ويتامين B12 اشاره کرد و گفت:برخي مطالعات نشان مي دهد که کمبود اين ويتامين، شانس تخمک گذاري غيرمعمول را افزايش داده و در صورت کمبود شديد منجر به توقف تخمک گذاري شده است.
به گفته اسلاميان منابع غذايي:گوشت گاو،جگر، شير، تخم مرغ، ماهي، پنير، ماهيچه، صدف و خاويار حاوي مقادير زيادي ويتامين B12 هستند.

*** اسيد فوليک ضروري ترين ويتامين براي دوران بارداري
وي با بيان اينکه اسيد فوليک ضروري ترين ويتامين براي دوران بارداري است،گفت:اين ويتامين از نقص طناب عصبي جنين، نقص هاي مادرزادي قلبي، شکاف لب، نقص عضو و ناهنجاري هاي دستگاه ادراري پيشگيري مي کند.
اسلاميان ادامه داد:کمبود اين ويتامين، خطر زايمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن و اختلال رشد جنين را افزايش مي دهد.
وي تصريح کرد:منابع غذايي حاوي اسيد فوليک سبزي هاي برگ سبز مانند اسفناج و بروکلي،جگر، قارچ، سيب زميني، نان گندم کامل، گوشت گاو، حبوبات است.

*** کمبود روي سبب اختلال تقسيم سلولي مي شود
وي به روي اشاره کرد و گفت:روي منجر به کارکرد بيش از 300 آنزيم در بدن مي شود و در صورت کمبود روي، تقسيم سلولي دچار اختلال مي شود؛تعادل بين سطوح استروژن و پروژسترون به هم مي خورد و در نهايت سيستم توليد مثل دچار مشکلات مختلفي مي شود.
اسلاميان ادامه داد:سطح پايين اين ماده مغذي با سقط جنين در اوايل دوران بارداري ارتباط دارد. ماهي، مرغ، گوشت گاو، جگر، شير، حبوبات، مغز دانه ها، دانه کنجد، تخمه کدو، ماست، گوشت بوقلمون، نخود سبز و ميگو از غذاهايي هستند که مقادير زيادي روي دارند.
اين متخصص تغذيه اظهار کرد:اسيدهاي چرب امگا 3 براي تنظيم هورمون هاي بدن و همچنين افزايش تخمک گذاري ضروري است به طوريکه ميزان پايين اسيدهاي چرب امگا 3 با مشکلات رواني ناشي از ناباروري مانند افسردگي در ارتباط است و در طول دوران بارداري، عدم دريافت اسيدهاي چرب امگا 3 ممکن است با تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و بيش فعالي در کودکان همراه باشد.
به گفته وي منابع غذايي اسيد چرب امگا 3 در بذر کتان، گردو، ماهي آزاد، ماهي ساردين، ساير ماهي ها، ميگو و روغن کلزا وجود دارد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر