صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

اهميت خوب جويدن غذا در حفظ سلامتي

يکي از فوايد خوب و درست جويدن اينست که غذا آهسته تر سرو مي شود. اين موضوع باعث مي شود تا افراد به دليل جويدن که وقت بيشتري را نسبت به هورت کشيدن و بلعيدن مي‌گيرد حجم کمتري از مواد غذايي را وارد بدن خود ساخته در نتيجه کنترل وزن بدن نيز راحت تر مي‌شود.

کد خبر: 5948

يکي از فوايد خوب و درست جويدن اينست که غذا آهسته تر سرو مي شود. اين موضوع باعث مي شود تا افراد به دليل جويدن که وقت بيشتري را نسبت به هورت کشيدن و بلعيدن مي‌گيرد حجم کمتري از مواد غذايي را وارد بدن خود ساخته در نتيجه کنترل وزن بدن نيز راحت تر مي‌شود.
در بسياري از تحقيقات صورت گرفته در اين زمينه اين موضوع تائيد شده است. در يکي از نسخه‌هاي چاپ شده در مجله انجمن رژيم غذايي آمريکا نتيجه مطالعاتي انتشار يافته که مربوط به بررسي نحوه غذا خوردن افراد است. آن دسته از افرادي که آهسته غذا مي‌خورند به طور قابل توجهي حجم کمتري از مواد غذايي را وارد بدن خود مي‌سازند. اين افراد در مقايسه با کساني که سريع تر غذا مي‌خورند رضايت بيشتري از غذا خوردن دارند.
طبق نتايج مطالعات ديگري که اين بار در مجله اشتها انتشار يافت معلوم شده است کساني که زمان بيشتري را صرف جويدن وعده ناهار مي‌کنند ميان وعده‌هاي کمتري را مصرف مي کنند.
درست نجويدن غذا باعث افزايش سرعت عمل خوردن مي شود. يک آب ليوان کوچک آب هويج معمولي (کوچکترين سايزي که ممکن است ارائه شود)، داراي ۱۴۱ کالري يعني برابر يک هويج بزرگ کالري دارد. حال در زمان نوشيدن آب هويج که معمولا داراي قطعات کوچک هويج نيز هست شما ممکن است تنها يک قطعه هويج را جويده و مابقي را با عمل بلعيدن وارد بدن خود سازيد. اين موضوع باعث مي‌شود در يک مدت زمان کوتاه حجم زيادي از کالري را وارد بدن سازيد.
از ديگر نکات منفي آب ميوه اينست که در زمان تهيه آب ميوه اي مانند هويج فيبر اين ماده غذايي از آن جدا مي‌شود و به اصطلاح در تفاله آن باقي مي ماند. فيبر ماده غذايي است که به هضم غذا کمک مي‌کند. از اين رو هرچند خوردن آب ميوه باعث مي شود تا ظرف مدت اندکي حجم قابل توجهي از مواد با ارزش غذايي وارد بدن شود، اما فيبر مورد نياز از دست رفته و در عوض حجم زيادي کالري دريافت مي شود.
جويدن علاوه بر اينکه باعث کاهش سرعت غذا خوردن مي شود در واکنش‌هاي شيميايي بدن نيز موثر است. واکنش‌هايي که در ترغيب احساس سيري مفيد بوده و باعث مي‌شود تا ميزان کالري کمتري وارد بدن شود. وقتي شما شروع به جويدن غذا مي کنيد اين عمل منجر به تحريک گيرنده‌هاي بدن شده و باعث مي‌شود تا روده کوچک، لوزالمعده و ساير اعضا اقدام به توليد مواد شيميايي کنند که در هضم غذا مفيد هستند. برخي از مواد شيميايي توليد شده هورمونهايي هستند که باعث ارسال پيام به مغز مبني بر احساس سيري مي‌ شوند. هر چه بيشتر بجويد هورمون هاي بيشتري از اين نوع توليد کرده و کالري کمتري مصرف مي‌کنيد.
شواهدي وجود دارد که نشان مي‌دهد خوب جويدن و آهسته خوردن باعث کنترل قند خون شده ودر جلوگيري از ديابت نيز موثر است./مهر

نظرات بینندگان

ارسال نظر