صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

۵ موردي که بايد در باره‌ شيائومي بدانيد

۴ سال پيش حتي نمي‌دانستيم که شيائومي، موبايل توليد مي‌کند. حالا اين استارتاپ چيني به يک غول مهار نشدني تبديل شده است. غولي که بيش از ۴۵ ميليارد دلار ارزش دارد و با سرعتي باور نکردني خود را جزو سه توليدکننده‌ي بزرگ گوشي‌هاي هوشمند در دنيا تبديل کرد. مايل‌ هستيد درباره‌ي اين شرکت بيشتر بدانيد؟ همراه زوميت باشيد.

کد خبر: 5164

۴ سال پيش حتي نمي‌دانستيم که شيائومي، موبايل توليد مي‌کند. حالا اين استارتاپ چيني به يک غول مهار نشدني تبديل شده است. غولي که بيش از ۴۵ ميليارد دلار ارزش دارد و با سرعتي باور نکردني خود را جزو سه توليدکننده‌ي بزرگ گوشي‌هاي هوشمند در دنيا تبديل کرد. مايل‌ هستيد درباره‌ي اين شرکت بيشتر بدانيد؟

اگر از مخاطبان قديمي زوميت باشيد احتمالا به خاطر داريد که اين کمپاني چيني، يک سال و نيم پيش، هوگو بارا - معاونِ ارشدِ اندرويدِ گوگل را جذب کرد. در آن زمان بسياري تصميم هوگو بارا را احمقانه فرض کردند چرا که گوگل را به مقصد کمپاني چينيِ ناشناخته، ترک کرده بود. حالا مي‌توان او را به خاطر تصميم آينده‌نگرانه‌اش ستايش کرد؛ چراکه شيائومي به اپلِ دنياي اندرويد معرف شده و همه جا صحبت از آن است. اين کمپاني اين هفته از دو گوشي هوشمند جديد، Mi Note و Mi Note Pro، با سخت‌افزار فوق‌العاده قوي و قيمتي رقابتي رونمايي کرد تا به نبرد مستقيم با آيفون ۶ پلاس و گلکسي نوت ۴ برود.

شيائومي همچون شهاب‌سنگي بزرگ بر کشور پهناور خود فرود آمد تا حفره‌اي عظيم در خيمه‌ي اپل و سامسونگ ايجاد کند. هرچند اين کمپاني هنوز آنطور که بايد و شايد در بازار جهاني حضور نيافته و مردم در بازارِ بزرگي همچون امريکا، علاقه‌‌اي به محصولات اين کمپاني نشان نمي‌دهند، اما بعيد است که سال آينده نيز شرايط به همين صورت باشد. در حال حاضر شيائومي بيشترين تمرکز را بر روي بازار بسيار بزرگ چين دارد اما سخت در تلاش است تا وارد بازار امريکا و اروپا شود.

با اين مقدمه شما را با ۵ موردي که احتمالا در باره‌ي شيائومي نمي‌دانيد آشنا مي کنيم.

چطور Xiaomi تلفظ مي‌شود؟
Xiaomi يک کلمه‌ي چيني است و به سختي مي‌توان آن را درست تلفظ کرد. هوگو بارا مي‌گويد نزديک‌ترين تلفن به اسم اين شرکت چيزي شبيه به "Show Me" است که البته شو در آن بيشتر شبيه به SHIAO تلفظ مي‌شود. شبيه‌ترين چيزي که در زبان ما نزديک به تلفظ صحيح اين کلمه است «شيائومي» است. اما وقتي يک چيني اين کلمه را تلفظ کند بعيد است متوجه شويد که منظورش همان شيائومي است که ما به زبان مي‌آوريم.

شيائومي به چه معنا است؟
شيائومي به معني Little Rice يا «کمي برنج» است. شايد دليل آن‌ها براي انتخاب اين نام نشان دادن ارائه محصولات مقرون به صرفه باشد و شايد هم دليل ديگري داشته باشد.

چطور شيائومي به اين شکل رشد کرد؟
اين کمپاني گوشي هوشمند براي بازارهاي چين، تايوان، سنگاپور و برخي از کشورهاي آسياي جنوب شرقي ارائه مي‌کند. بخش بزرگي از فروش شيائومي بصورت آنلاين انجام مي‌شود تا محصولات با حداقل هزينه‌هاي سربار در اختيار مشتري قرار گيرند. کليه‌ي قطعات مورد استفاده در محصولات اين شرکت نيز توسط تامين‌کنندگان ديگر تهيه مي‌شوند تا خود شيائومي درگير توليد آن‌ها نشود. به اين ترتيب شيائومي درگير مشکلاتي که گريبان‌گير کمپاني‌هاي بزرگ است، نمي‌شود؛ مشکلاتي نظير درگيري پتنت‌ها، رقابت بر سر توليد سخت‌افزار قوي‌تر و ...

اين کمپاني به خوبي توانسته است تا برندسازي لازم را مخصوصا در کشور چين انجام دهد. کنفرانس‌هاي معرفي اين شرکت، مملو از مخاطب است و همچون کنسرت‌هاي بزرگ موسيقي سر و صدا بر پا مي‌کنند. شيائومي ارتباط بسيار خوبي با رسانه‌ها دارد و فعاليت‌هاي قابل ملاحظه‌اي را در شبکه‌هاي اجتماعي انجام مي‌دهد.

شيائومي در زمينه‌ي کسب رضايتِ مشتري نيز عالي عمل مي‌کند و مشتريان را در شرايط مختلف تنها نمي‌گذارد. مثلا وقتي اعلام شد که شيائومي اطلاعات مربوط به آدرس کاربران خود را جمع مي‌کند در پاسخ به جاي اينکه دوپهلو صحبت کند، بصورت مستقيم از مخاطب خود معذرت خواهي کرد و دسترسي‌هاي اوليه را تغيير داد.

شيائومي برخلاف ديگر توليدکنندگان چيني، توجه خاصي به بخش نرم‌افزار دارد و مدام در حال بروز رساني نرم‌افزار محصولات خود است. در واقع شيائومي پس از فروش محصول نيز مخاطب خود را تنها نمي‌گذارد درست مانند شرکت‌هاي مطرح توليد کننده موبايل. به اين ترتيب اين کمپاني امکانات مشابه توليدکنندگان بزرگ گوشي‌هوشمند را در اختيار مشتري قرار مي‌دهد با اين تفاوت که قيمت محصول نهايي آن به مراتب پايين‌تر از ديگران است. شايد اين مهم‌ترين دليل محبوبيت شيائومي و موفقيت آن باشد.

چرا به شيائومي، اپلِ چين مي‌گويند؟
هرچند مديرعامل شيائومي از اين مقايسه متنفر است. اما شباهت‌هايي بين اين دو برند وجود دارد. محصولات شيائومي شباهت زيادي به معادل‌هاي اپلي دارند. به عنوان مثال Mi Pad اين شرکت بسيار شبيه به iPad Mini است و Mi Note ها نيز مستقيما براي رقابت با آيفون ۶ پلاس عرضه شده‌اند. نرم‌افزار اين شرکت از نظر ترکيب‌بندي، شکل و شمايل آيکون‌ها و موارد ديگر شبيه به iOS اپل است. اما از نظر قيمت محصولات شيائومي به مراتب ارزان‌تر هستند براي مقايسه Mi Note با قيمت ۳۷۰ دلار و Mi Note Pro با قيمت ۵۲۰ دلار را با آيفون ۶ پلاسِ ۷۰۰ دلاري مقايسه کنيد.

گوشي Mi Note Pro از هر نظر به قوي‌ترين سخت‌افزار حال حاضر بازار مجهز شده است و از نظر طراحي ظاهري نيز چيزي کم ندارد. بدنه‌ي آن در قسمت پشت و جلو شيشه‌اي است و بدنه‌ي ۶.۹۵ ميلي‌متري آن از آيفون ۶ پلاس يا گلکسي نوت ۴ باريک‌تر است. پس شيائومي موفق به ارائه‌ي سخت‌افزاري شده که از هر نظر قادر به رقابت با بهترين‌هاي بازار است.

چرا شيائومي به بازار امريکا نيامده است؟
Mi Note فصل آينده به بازار تايوان عرضه شده و پس از آن وارد بازارهاي ديگر به جز امريکا مي‌شود. شيائومي به بازار امريکا علاقه دارد و قصد دارد امسال محصولات خود را وارد اين بازار بزرگ و پر رونق کند. اما ورود به بازار امريکا نياز به برنامه‌ريزي دقيق، توليد انبوه، پشتيباني از شبکه‌ي LTE و توافق با اپراتورها دارد که هنوز شيائومي براي انجام آن‌ها نياز به زمان دارد.

از طرفي ورود به بازار امريکا احتمالا با نبردهاي پتنتي همراه خواهد شد و از آنجايي که شيائومي يک کمپاني نوپا است هنوز پتنت‌هاي بسيار کمي در اختيار دارد. اين در حالي است که در بازار امريکا قوانين کپي‌رايت به شدت رعايت مي‌شوند و کمپاني‌هاي مانند اپل با هزاران پتنت اجازه‌ي کار به شيائومي را نخواهند داد. پس شيائومي پيش از ورود به بازار امريکا يا اروپا بايد محصولات خود را عاري از پتنت‌هاي نقض شده‌ي ديگر کمپاني‌ها کند.

شيائومي در کنفرانس اخير خود نشان داد که تنها به بازار گوشي‌هاي هوشمند چشم ندوخته و در تلاش براي ورود به حوزه‌هايي همچون هوشمند سازي خانه‌ها، گجت‌هاي پوشيدني و ابزارهاي مرتبط با سرگرمي است. شيائومي زنگ خطري براي کمپاني‌هاي فعال در حوزه‌ي موبايل است و روز به روز بخش بزرگ‌تري از بازار را تحت کنترل خود مي‌گيرد.

شما آينده‌ي اين کمپاني را چطور پيش‌بيني مي‌کنيد؟

زوميت/

نظرات بینندگان

ارسال نظر