صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

رواج رژيم "کانادايي" در بين زنان براي تناسب اندام!!

رژيم لاغري "کانادايي"، از جمله رژيم هاي غذايي است که اين روزها به شدت در بين خانم هاي ايراني مد شده و استقبال از آن، روز به روز در حال افزايش است.

کد خبر: 3329

تناسب اندام و گرايش به سمت انواع رژيم هاي لاغري در خانم ها، باعث شده برخي زنان بدون رفتن به سراغ متخصص تغذيه، تنها با نشستن پاي کامپيوتر و جستجوي اينترنتي، براي خود رژيم لاغري تجويز کنند.
رژيم لاغري "کانادايي"، از جمله رژيم هاي غذايي است که اين روزها به شدت در بين خانم هاي ايراني مد شده و استقبال از آن، روز به روز در حال افزايش است.
در حالي که متخصصان و کارشناسان تغذيه نسبت به عوارض رژيم هاي لاغري بدون مشورت پزشک تغذيه را، علمي نمي دانند و نسبت به عوارض و خطرات اين قبيل رژيم هاي غذايي، هشدار مي دهند.
کافي است واژه "رژيم کانادايي" را در صفحه اينترنت جستجو کني تا ببيني که دستورات اين رژيم غذايي و لاغري به چه صورت است. همين مسئله باعث شده تا برخي از خانم ها، براي حفظ تناسب اندام و جلوگيري از چاقي، به انجام دستورالعمل هاي اين نوع رژيم لاغري بپردازند. اما، اينکه اين رژيم لاغري تا چه اندازه قابل قبول است، جاي ترديد دارد.

**ابهامات رژيم کانادايي
در اين برنامه ميزان مصرف کربو هيدارت ها به پايين ترين حد ممکن رسيده است. بايد بدانيد برخي از اعمال حياتي بدن شما به شدت به گلوگز وابسته است. سيستم اعصاب مرکزي، گلبول هاي قرمز و بخش هاي مهم ديگري از بدن وجود دارند که بدون حضور کربوهيدارت ها قادر به انجام وظايف خود نخواهند بود.
به نظر مي رسد که اين رژيم براي اينکه کاهش وزن را سريعتر براي افراد به بار آورد بخشهاي زيادي از بدن را قرباني يک کاهش وزن سريع کرده است. در اين برنامه حتي اثري از مواد سبوس دار که نياز هاي فيبري و گوارشي افراد را بايد برطرف سازد نيست.
در يک برنامه تغذيه رژيم لاغري بايد به صبحانه توجه شود. صبحانه بايد با دقت در يک رژيم لاغري برنامه ريزي شود که متاسفانه در اين برنامه به صبحانه توجه نشده است و اين ميتواند منجر به کاهش توانايي افراد در بعد از ظهرها و شب گردد.
در اين رژيم برخي از غذاهاي ناسالم همانند کالباس وجود دارد که معمولا در رژيم هاي کاهش وزن نبايد گنجانيده شوند.
ميزان کالري کاهش داده شده در اين برنامه بسيار زياد است. بايد بدانيد که کاهش هر 3500 کالري نيم کيلو از چربي بدن کم خواهد کرد و بايد ميزان کاهش وزن در يک برنامه لاغري بين 3 تا 5 کيلو در يک ماه باشد زيرا که استاندارد ترين ميزان کاهش وزن دنيا نيز در اين دامنه ميباشد.
اين يکي از مهمترين ايرادات استفاده از اين برنامه ميباشد در اين برنامه در مورد برخي از موارد بزرگنمايي نادرستي شده است مانند "رژيم بدون کوچکترين تغييري بايد انجام بشه و اگه حتي يه آب نبات خورديد رژم رو قطع کرده دو ماه بعد شروع کنيد اثر رژيم تا يک ساله" و يا روزي 6 نوبت و هربار 11 نفس عميق که معادل 3 کيلومتر دويدن است. به نظر مي رسد.
اين موارد همچون تنفس عميق معادل دويدن است به شدت نادرست بوده و باعث رواج کم تحرکي مي شود. در واقع هر رژيم لاغري بايد حداقل 20 دقيقه پياده روي را همراه خود داشته باشد کاري که در اين رژيم براي اولين بار يک جايگزين قرار داده شده است.

**نکته جالب توجه رژيم کانادايي
شايد، نکته بارز و قابل توجه رژيم لاغري کانادايي که باعث شده خانم هاي ايراني، بيشتر به دستورات آن توجه کنند، مدت زمان کم اين نوع رژيم لاغري است. استفاده از عنوان "15 روزه" براي رژيم کانادايي، گرايش زنان به سمت اين نوع رژيم لاغري را دوچندان کرده است.
در حالي که متخصصان و کارشناسان علوم تغذيه بر اين عقيده اند که کاهش وزن در مدت زمان کم، عوارض خطرناکي براي سلامت فرد دارد.
اما، برخي خانم ها بدون توجه به توصيه هاي متخصصان تغذيه، براي خود نسخه لاغري مي پيچيند. دکتر سيدضياء الدين مظهري کارشناس تغذيه با عنوان اين مطلب که از نظر علمي اين گونه رژيم ها بدترين و ناپايدارترين روش براي رسيدن به وزن مطلوب به شمار مي رود، اظهارداشت: لاغري به مفهوم کاستن از اندازه بدن (سايز) و وزن نيست بلکه مفهوم علمي کاهش وزن، به مصرف رساندن منابع انرژي در بدن است که در اثر مصرف مازاد بر نياز مواد غذايي مختلف مانند چربي ها، قندها و کربوهيدرات ها در بدن انباشته شده است.
به گفته وي، هيچ رژيم غذايي نمي تواند در مدت زماني کوتاه چربي هاي انباشته شده در بدن را کاهش دهد. از آنجايي که 60 درصد بدن ما از آب تشکيل شده است، رژيم هاي خيلي کم کالري مانند رژيم هاي پروتئيني که به عنوان سريع ترين راه براي کم کردن وزن از آنها نام برده مي شود، تنها مي تواند به خروج آب بدن کمک کند و وزن را سريع پايين بياورد اما بعد از مدت کوتاهي روند کاهش وزن متوقف مي شود و حتي با ادامه رژيم تغييري ايجاد نمي شود.
مظهري معتقد است که رژيم هاي سخت و غيرمعقول لاغري، عوارض بيماري زايي بسيار خطرناکي دارند که به مرور زمان در افرادي که از اين دسته از رژيم ها تبعيت مي کنند، بروز مي کند.
در نتيجه اين گونه رژيم ها نه تنها فرد به وزن و سايز ايده آل خود نمي رسد بلکه با عوارضي همچون تحليل عضلاني، پوکي استخوان، کم خوني، ريزش مو و ازبين رفتن طراوت پوست نيز مواجه مي شود.
نيک صالحي/

نظرات بینندگان

ارسال نظر