صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 0

آيا ماست براي گوارش خوب است؟

ماست مفيد است!علاوه بر طعم لذيذ و ساختار خوشايند، تازگي ماست هم بسيار جذب کننده است. براي تناسب اندام، ماست طبيعي و نه شيرين را در الويت قرار دهيد. البته، ماست بايد در چارچوب تغذيه‌اي متنوع و متعادل قرار گيرد.

کد خبر: 8399

آريا/ تخمير باکتري‌ها در ماست چگونه است؟ماست تهيه شده از شير (شير گاو، بز، ميش، شتر، الاغ… ) پاستوريزه است که باکتري‌هايي براي تخمير به آن اضافه شده اند.
اين باکتري‌ها عبارتند از: استرپتُکُکوس ترموفيلوس و لاکتوباسيلوس بولگاريکوس. در يک گرم ماست، حداقل 10 ميليون باکتري وجود دارد. اين باکتري‌ها بايد در محصول نهايي زنده باشند. با يک بار مصرف ماست، اين باکتري‌هاي زنده در رودۀ ما حضور پيدا مي‌کنند و در آنجا فعاليت‌هاي تخميرشان ادامه پيدا مي‌کنند که اين فعاليت‌ها به هضم غذا کمک مي‌کنند.
براي حاصل شدن محصولي به نام ماست، حضور اين دو نوع باکتري ضروري است. به بيان ديگر، شيرهاي تخميرشده با انواع ديگر باکتري‌ها (مثلاً بيفيدوس) نمي‌توانند ماست نام بگيرند.
نکته:شير سويا نمي‌تواند تبديل به ماست شود زيرا باکتري‌ها از لاکتوز براي تخمير استفاده مي‌کنند، لاکتوز قندي است که در شير سويا وجود ندارد.
براي مقابله با مشکلات هاضمه ماست بخوريد!با گذشت زمان، کارآيي آنزيمي که باعث هضم لاکتوز مي‌شود، قندي که در شير وجود دارد، کم و کمتر مي‌شود. به همين دليل است که بسياري از افراد بزرگسال و مسن براي هضم شير مشکل دارند. و در نتيجه مصرف اين محصول (شير) براي بزرگسالان همراه برخي مشکلات نظير دردهاي شکمي، گاز، نفخ و حتي اسهال خواهد بود.

بنابراين توصيه مي شود که اين افراد به مصرف ماست روي آورند. در واقع، مصرف لبنيات باعث بروز اين مشکلات نمي‌شود. اين پديده به حضور باکتري‌هايي نسبت داده مي‌شود که به محض ورود به روده توسط بخشي از لاکتوز در فرآيند تخمير روده‌اي مصرف مي‌شوند. از سوي ديگر، ساختار ماست سرعت هضم و گوارش را افزايش مي‌دهد و به آنزيم‌ها، براي انجام مأموريت گوارش زمان بيشتري مي‌دهد.

توجه داشته باشيد که باکتري‌ها، که پروبيوتيک هم ناميده مي‌شوند، در موارد اسهال به جاي شير خصوصاً براي کودکان توصيه مي‌شود. با کاهش خطرات سوءتغذيه، معالجه سريع تر خواهد بود.

ماست، با ارزش غذايي قابل توجهماست خواص غذايي بيشمار ديگري هم دارد. سرشار از پروتئين است، ضمناً کلسيم، فسفر و ريبوفلاوين (ويتامين B2 که براي تبديل مواد غذايي به انرژي ضروري است) هم دارد.
و در آخر، ماست مفيد است!علاوه بر طعم لذيذ و ساختار خوشايند، تازگي ماست هم بسيار جذب کننده است. براي تناسب اندام، ماست طبيعي و نه شيرين را در الويت قرار دهيد. البته، ماست بايد در چارچوب تغذيه‌اي متنوع و متعادل قرار گيرد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر