صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 0

خواص و مواد مغذي بادام زميني

بادام زميني، از نظر غناي پروتئيني، زير گروه حبوباتي مثل، نخود، عدس و لوبيا مي باشد و از اين نظر مي توان گفت جزو آجيل ها نيست.

کد خبر: 8125

زيست نيوز/ بادام زميني، از نظر غناي پروتئيني، زير گروه حبوباتي مثل، نخود، عدس و لوبيا مي باشد و از اين نظر مي توان گفت جزو آجيل ها نيست.
بادام زميني، منبع خوب انرژي است. 100 گرم بادام زميني حاوي 50 گرم چربي، 16 گرم کربوهيدرات است.
بادام زميني داراي پروتئين با کيفيت عالي مي باشد. در بين آجيل ها، بادام زميني داراي بيشترين مقدار پروتئين مي باشد. 100 گرم بادام زميني حاوي 25 گرم پروتئين مي باشد. پس اگر کودک شما فقط بادام زميني يا کره بادام زميني مي خورد، از کمبود پروتئين در کودک نگران خود نباشيد.
بيشتر چربي هاي موجود در بادام زميني، از نوع غير اشباع و خوب مي باشند.
در 28 گرم بادام زميني، حدود 2 گرم فيبر وجود دارد. اين مقدار 9 درصد از نياز روزانه بدن به فيبر را تامين مي کند.
بادام زميني، داراي مقدار قابل توجهي ويتامين B3 مي باشد، 112 ميلي گرم در 100 گرم. ويتامين B3 باعث افزايش کلسترول خوب ( HDL) مي شود، فرايند پيري را به تعويق مي اندازد و همچنين از بيماري آلزايمر جلوگيري مي کند.
براي افزايش اين ويتامين توصيه شده که مردان 16 ميلي گرم در روز و زنان 14 ميلي گرم در روز بادام زميني مصرف کنند.
ويتامين E نيز در بادام زميني وجود دارد. 28 گرم بادام زميني در حدود 10درصد نياز روزانه بدن به اين ويتامين را تأمين مي کند.
بادام زميني داراي آنتي اکسيدان نيز مي باشد. پس سلول را از خرابي و نابودي محافظت مي کند، سيستم ايمني را تقويت مي کند.
جالب است بدانيد که آنتي اکسيدان موجود در بادام زميني به همان اندازه ميوه ها مي باشد و از سيب، چغندر و هويج، آنتي اکسيدان بيشتري دارد.
منيزيم موجود در بادام زميني، گرفتگي عضلاني را دور مي کند.
بادام زميني داراي فولات نيز مي باشد. فولات از کم خوني، رنگ پريدگي و ضعف جلوگيري مي کند.
بادام زميني حاوي پتاسيم مي باشد. پتاسيم موجب تنظيم فشار خون و تنظيم ضربان قلب مي شود و از گرفتگي عضلاني و ادم جلوگيري مي کند.
فسفر در بادام زميني وجود دارد که جلوي ضعف و خستگي را مي گيرد.
بدون کلسترول مي باشد.
مواد مغذي موجود در بادام زميني: مقدار در 28 گرم
کالري 166
پروتئين 7/6گرم
کربوهيدرات 1/6 گرم
فيبر 3/2 گرم
چربي 14 گرم
ويتامين E 2/2 ميلي گرم
ويتامين B3 8/3 ميلي گرم
فولات 1/41 ميکروگرم
مس 19/0 ميلي گرم
منيزيم 50 ميلي گرم
فسفر 101 ميلي گرم
پتاسيم 187 ميلي گرم
بادام زميني


فوايد بادام زميني
1- بادام زميني موجب گشاد شدن رگ هاي بدن و تسهيل جريان خون مي شود و از لخته شدن خون و سکته مغزي جلوگيري مي کند.
2- يک رژيم داراي بادام زميني، به خاطر افزايش منيزيم، فولات، فيبر، مس و ويتامين E ، خطر بيماري قلبي را کم مي کند. مصرف 28 گرم بادام زميني در روز، موجب کاهش بيماري قلبي مي گردد. براي جلوگيري از بيماري قلبي، حداقل 1 مشت بادام زميني و ديگر آجيل ها يا 2 قاشق غذاخوري کره بادام زميني را 4 بار در هفته ميل کنيد.
3- اگر 28 گرم بادام زميني، آجيل و يا کره بادام زميني در هفته ميل کنيد، 25درصد خطر پيشرفت سنگ کيسه صفرا را کم کرده ايد.
4- به خاطر دارا بودن چربي و کالري زياد، به افراد چاق توصيه مي شود که بهميزان کم ار آن بخورند. بيشتر از 1 مشت بادام زميني موجب افزايش وزن مي گردد.
5- بادام زميني را 2 بار يا بيشتر در هفته مصرف کنيد. ثابت شده است زناني که از اين امر پيروي مي کنند، تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همين ترتيب مردان تا 27 درصد اين سرطان را کاهش داده اند.
6- ميوه نارس آن، ترشح شير را زياد مي کند.
7- روغن بادام زميني، ملين و رفع کننده يبوست مي باشد.
8- بادام زميني از نظر خواص، شبيه روغن زيتون مي باشد.
مضرات بادام زميني:
بسياري از افراد به بادام زميني حساسيت دارند. معمولا آلرژي افراد به بادام زميني، در دوران کودکي ظاهر مي شود.
اولين نشانه هاي آلرژي به بادام زميني به صورت آبريزش بيني يا خارش پوست در قسمت هايي از بدن مي باشد. نشانه هاي بعدي شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتي شکمي، سوزش زبان، سختي تنفس ، گلودرد يا درد در ديگر نواحي بدن، افت ناگهاني فشار خون، سرگيجه و در نهايت بيهوشي و مرگ است.
کم خوردن، بهتر از هرگز نخوردن است. بهتر است فرهنگ غذاخوردن خود و خانواده مان را تغيير دهيم.

نظرات بینندگان

ارسال نظر