صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 0

تغذيه/ رژيم غذايي براي افراد شاغل!

يک کارمند مي‌تواند براي ناهار ساندويچ بخورد به شرطي که اين ساندويچ سرشار از سبزيجات و کم چربي باشد، علاوه بر اين بايد بهداشت از طرف کارفرما و کارمند حتماً رعايت شود.

کد خبر: 6673

فارس/ کار شب ساعت بيولوژيکي را مختل مي‌کند و اغلب منجر به عدم تعادل در رژيم غذايي مي‌شود.
اکثر افراد در طول ساعت کاري از نظر تغذيه بي‌دقتي مي‌کنند در صورتي که يک رژيم غذايي متعادل مي‌تواند در سلامت بدن تاثير زيادي داشته باشد. يک رژيم غذايي متعادل فقط به خانه محدود نمي‌شود؛ در واقع مقدار مناسب غذا و مناسب با نياز بدن، تنوع محصول غذايي و وعده‌هاي غذايي به طور منظم، ترکيبي است که براي سلامت بدن و روح تاثيرگذار است و بايد حفظ شود؛ علاوه بر اين وعده‌هاي غذايي سالم و متعادل در بهبود کار موثر است. هر شخص با توجه به بدن و فعاليت خود بايد رژيم غذايي متعادلي داشته باشد و اين يکي از ضروريات در حفظ سلامت و جلوگيري از مبتلا شدن به بيماري‌هاست.
يک کارمند مي‌تواند براي ناهار ساندويچ بخورد به شرطي که اين ساندويچ سرشار از سبزيجات و کم چربي باشد، علاوه بر اين بايد بهداشت از طرف کارفرما و کارمند حتماً رعايت شود.
در مطالعه‌اي که توسط موسسه ملي آمار و مطالعات اقتصادي (INSEE) انجام شد نشان داد در بيست سال گذشته زماني که افراد شاغل صرف ناهار مي‌کنند کاهش يافته است و اين خود تاثيرات مضر بر روي سلامت انسان دارد؛ 60 درصد مديران و کارمندان ناهار را به کل فراموش مي‌کنند و وقتي براي صرف ناهار ندارند، با اينکه ناهار براي تعادل فيزيکي و مهارت‌هاي فکري واقعاً ضروري و لازم است. هر فرد متناسب با کاري که انجام مي‌دهد بايد يک رژيم غذايي متعادل داشته باشد و زماني که براي ناهار صرف مي‌شود بايد همراه با آرامش و گفتگو با همکاران باشد زيرا براي تسکين روح بهتر است. در وعده‌هاي غذايي در محيط کار مواد لبني، سبزيجات خام همراه با غذا، سالاد بدون سس، نوشيدني سالم و مصرف کلسيم بسيار مفيد است، سعي کنيد در اين وعده غذايي (ناهار) نمک را کاهش دهيد.

افرادي که کار فيزيکي دارند:
اگر کار فيزيکي داريد وعده غذايي بايد با انرژي مصرف شده مطابقت داشته باشد؛ براي اين افراد بهتر است غذاهايي که باعث تقويت ماهيچه‌ها مي‌شوند و داراي پروتئين (گوشت و ماهي) هستند مصرف کنند، گوشت قرمز داراي آهن است، اين ماده معدني باعث ترکيب هموگلوبين سلول‌هاي قرمز خون مي‌شود و براي حفظ شکل ماهيچه‌ها ضروري است؛ افرادي که فعاليت‌شان زياد است نياز بيشتري به کربوهيدرات دارند مانند ماکاروني، برنج، سيب زميني يا نان بايد در منوي غذايي آنها گنجانده شود؛ اين افراد بايد محصولات لبني و ويتامين D مانند تخم مرغ و کره که از استخوان‌ها محافظت مي‌کنند يا ميوه و سبزيجات که داراي فيبر و ويتامين هستند مصرف کنند.

افرادي که کار کم تحرک دارند:
اين افراد به علت اينکه بيشتر نشسته‌اند انرژي کمتري مصرف مي‌کنند؛ مطالعات اخير نشان دادند افرادي که کارهاي کم تحرک انجام مي‌دهند معمولاً اضافه وزن پيدا مي‌کنند يا چاق مي‌شوند، بنابراين لازم است تعادل را در غذا خوردن رعايت کنند و غذايي متشکل از پروتئين حيواني (گوشت، ماهي و تخم مرغ)، نباتي (سويا، جو، گندم و بلغور)، کربوهيدرات (غلات، حبوبات، سيب زميني، ميوه)، چربي‌ها (کره، روغن زيتون، آواکادو، آجيل، بادام و پنير)، ويتامين‌ها و عناصر کمياب که در آب، ميوه‌ها و سبزيجات وجود دارد مصرف کنند. البته نوشيدن آب و ورزش هفتگي فراموش نشود.

افرادي که کار شبانه دارند:
کار شب ساعت بيولوژيکي را مختل مي‌کند و اغلب منجر به عدم تعادل در رژيم غذايي مي‌شود و گاهي باعث افزايش وزن مي‌شود؛ اين افراد به منظور مقاومت در برابر خواب آلودگي و هوشيار بودن بايد تغذيه‌اي متفاوت داشته باشند و بهتر است 5 وعده غذايي داشته باشند.
افرادي که کار شبانه دارند بايد قبل از خوابيدن وعده غذايي سبک داشته باشند؛ ناهار اين افراد بايد طبيعي باشد، شام قبل از رفتن به محل کار(19:30 يا 20:30) خورده شود و دو ميان وعده در طول شب يکي نيمه شب و ديگري حدود 4 صبح ميل کنند. شاغلين شب براي شام بايد غذاهايي سبک مانند ميوه، سبزيجات، سالاد، غلات سبوس‌دار، شير و محصولات لبني، چاي‌هاي گياهي مصرف کنند.
شاغلين بايد از خوردن غذاهاي چرب و شيرين، کافئين خودداري کنيد؛ به منظور اجتناب از اختلالات گوارشي بايد حداقل 30 دقيقه وقت براي غذا خوردن بگذاريد. مقداري از غذايي که براي ناهار آماده مي‌کنيد براي شب هم بگذاريد. افراد شاغل در صورت حفظ کردن رژيم غذايي مي توانند از خطر هيپوگليسمي، از دست دادن تمرکز و حافظه جلوگيري کنند و با رعايت رژيم غذايي ذکر شده باعث کاهش خطر اضافه وزن و چاقي شوند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر