صفحه نخست >> تغذیه / آشپزی تعداد نظرات: 0

تغذيه/ بهترين ماهي کدام است؟

همه مامي دانيم که خوردن ماهي براي شما خوب و مفيد است. در واقع ماهي ممکن است نهايتا غذاي فوق العاده اي ضد پيري باشد ولي خوردن بيش از حد ماهي، اغلب مي تواند موجب بالا رفتن ميزان جيوه در بدن شما بشود. اين امر بويژه براي زنان باردار و کودکاني که از شير مادر تغذيه مي کنند ، خطرناک است چون جنين و نوزاد به جيوه بسيار حساس اند. شما بايد آگاهي کامل در مورد اينکه چه نوع ماهي را بخوريد و به چه ميزان از آن بخوريد داشته باشيد

کد خبر: 6666

جام نيوز/ همه مامي دانيم که خوردن ماهي براي شما خوب و مفيد است. در واقع ماهي ممکن است نهايتا غذاي فوق العاده اي ضد پيري باشد ولي خوردن بيش از حد ماهي، اغلب مي تواند موجب بالا رفتن ميزان جيوه در بدن شما بشود. اين امر بويژه براي زنان باردار و کودکاني که از شير مادر تغذيه مي کنند ، خطرناک است چون جنين و نوزاد به جيوه بسيار حساس اند. شما بايد آگاهي کامل در مورد اينکه چه نوع ماهي را بخوريد و به چه ميزان از آن بخوريد داشته باشيد.

چرا ماهي مي خوريم؟
ماهي يک منبع پروتئين است. ماهي حاوي چربي هاي مفيدي است که موجب کاهش کلسترول شما شده و به سلامتي شما کمک مي کند. ماهي همچنين حاوي اسيدهاي چرب امگا3 مي باشد که ضمن اينکه مي تواند موجب سلامت قلب شما شود، همزمان ميتواند موجب تغييرات خلق و خوي شما نيز بشود.

ثابت شده است که ماهي يک رژيم غذائي بسيار مهم افرادي است که زندگي طولاني داشته اند.

مشکلات مصرف ماهي
همه ماهيان داراي ميزان کمي جيوه مي باشند. وجود مقدار کم جيوه براي اغلب افراد بي ضرر مي باشد ولي برخي از ماهيان داراي مقدار جيوه بالائي بوده و مي توانند به جنين ويا نوزاد آسيب برسانند. بنابراين مادران باردار و همچنين مادراني که به نوزادان خود شير مي دهند بايد در مقدار و نوع ماهي که مي خورند دقت کنند.

طبق نظر FDA ، زنان باردار و کودکان خردسال زير 6 سال نبايد بيش از دو وعده در هفته ماهي مصرف کنند و بايد از ماهياني استفاده کنند که داراي جيوه کمي مي باشند.

کدام ماهي ها بيشترين جيوه را دارند؟
ماهي هاي بزرگ داراي ميزان جيوه بيشتري مي باشند، چرا که اين ماهيان داراي طول عمر زيادي بوده و اين سبب ازدياد جيوه در بدن آنها مي شود. آنها در طول زندگي زمان بيشتري براي توليد جيوه در سطوح بالاتري را دارند.

در زير مقدار سطوح عمومي جيوه در انواع ماهيان متداول و همچنين ميزان مصرف ماهي توسط انسان آورده مي شود.

ماهياني که کمترين ميزان جيوه را دارند عبارتند از:
آنچوي – گربه ماهي – صدف – خرچنگ - شاه ميگو – شاه ماهي – کفال – ماهي آزاد – ساردين – کيلکا – ميگو – ماهي مرکب – ماکرل – تيلاپيا – قزل آلا – ماهي سفيد

خوردن 2 تا 3 وعده در هفته از اين ماهيان (آبزيان) توصيه مي شود ( زنان باردار و کودکان خردسال نبايد بيش از 12 انس (350 گرم) در 2 وعده در هفته بخورند)

ماهياني که داراي جيوه متوسطي مي باشند عبارتند از:
ماهي باس – کپور – کاد – لابستر – ماهي ماهي – اسناپر – ماهي تون
خوردن 6 وعده يا کمتر در هر ماه از اين آبزيان توصيه مي شود. ( زنان باردار و کودکان خردسال بايد از خوردن آنها اجتناب کنند. )

ماهياني که داراي جيوه زيادي مي باشند عبارتند از:
بلو فيش – سي باس – ماهي تون (canned albacore&yellowfin)
نبايد بيش از سه وعده در ماه از آنها استفاده کرد (زنان باردار و کودکان خردسال از خوردن آنها بايد اجتناب کنند)

ماهياني که بيشترين جيوه را دارند عبارتند از:
مارلين – کوسه ماهي – اره ماهي – ماهي تون (Ahi)
همه افراد در تمام سنين بايد از خوردن آنها اجتناب کنند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر