صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

يک جفت "جوراب" 168 هزار تومان!!

در تهران، مغازه‌هايي هستند که يک جفت جوراب را با ادعاي اينکه متعلق به يک برند خاص است، به مبلغ ۱۶۸ هزار تومان مي‌فروشند، اما سوال اينجاست که چقدر مي‌توان به واقعي بودن قيمت اين جوراب اعتماد کرد؟

کد خبر: 8132

اقتصاد نيوز/ در تهران، مغازه‌هايي هستند که يک جفت جوراب را با ادعاي اينکه متعلق به يک برند خاص است، به مبلغ ۱۶۸ هزار تومان مي‌فروشند، اما سوال اينجاست که چقدر مي‌توان به واقعي بودن قيمت اين جوراب اعتماد کرد؟

مجتمع تجاري ميلاد نور تهران را نمي‌توان يک مرکز خريد فراغتي تمام و کمال به شمار آورد، با اين همه تلاش‌هايي براي پر رنگ کردن وجوه فراغتي اين مرکز شده است. براي مثال مي‌توان به رستوران‌هاي کوچک و بزرگ در نقاط مختلف اين مجتمع 11 طبقه اشاره کرد که روز به روز هم بر تعدادشان اضافه مي‌شود.

مراکز خريد فراغتي فروشگاه‌هاي بزرگ خريد هستند که با تدارک سالن‌هاي سينما، بولينگ، استخر، کنسرت، رستوران و ... زمينه‌‌هايي را براي فرا‌‌غت مشتريان ايجاد کرده و سعي مي کنند آنها را براي خرج کردن پول بيشتر اغوا کنند. وست ادمونتون آمريکا يک نمو‌نه‌ مشهور و موفق از اين فروشگاه‌هاست.

ميلاد نور، بازار 5 هزار نفري

مجتمع تجاري ميلاد نور تهران محل عرضه‌ پوشاک و کيف و کفش است. هرچند گاهي در ميان عرضه کننده‌هاي لباس، مغازه‌هايي براي فروش لوازم خانگي، وسايل تزييني، روتختي و ... ديده مي‌شود. افزون بر اين يکي از طبقات اين مرکز نيز به فروش طلا اختصاص يافته است.

به طور کلي به نظر مي‌رسد که اين مرکز بزرگ تجاري در جلب مشتري موفق عمل کرده است. چنانچه بنا بر برخي آمارهاي غيررسمي و گفته هاي برخي فروشنده ها، اين مرکز در روزهاي عادي هفته بيش از پنج هزار نفر و در روزهاي تعطيل به بيش از 14 هزار نفر بازديد کننده دارد.

چه کساني ميلاد نور را براي خريد انتخاب مي‌کنند؟

آن طور که برخي مشتريان اين مجتمع خريد مي گويند، نمي‌توان قيمت‌هاي اجناس اين مجتمع واقع در شهرک غرب تهران را چندان گران‌تر از بازارهاي لباس فروشي مناطق مرکز شهر تهران دانست. در بسياري از مواقع مقايسه‌ قيمت‌هاي اجناسي از يک برند در اين مراکز و مراکز ديگر نشان مي‌دهد که قيمت‌هاي اجناس عموم مغاز‌ه‌هاي ميلاد نور تفاوت فاحشي با مراکز خريد ديگر ندارند. به همين دليل است که اگر در ايام تعطيلات و به ويژه زمان حراجي‌هاي هماهنگ اين مرکز گشتي در اين مرکز بزنيد متوجه مي‌شويد که ميلاد نور مشترياني از نقاط مرکز و جنوبي شهر تهران البته از نوع مرفه آنها دارند.

فروش جوراب 168 هزار توماني

هرچند به نظر مي رسد قيمت‌هاي اجناس اين مرکز را نمي‌توان در رنج بسيار گران قرار داد ولي در ميان 357 واحد تجاري ميلاد نور، مي‌توان مغازه‌ايي را پيدا کرد که با ادعاي عرضه‌ برندهاي مطرح دنيا، قيمت‌هاي عجيبي را بر اجناس خود گذاشته‌‌اند، براي مثال مي‌توان به يک جفت جوراب مردانه‌ 168 هزار توماني و يک جاکارتي 290 هزار توماني اشاره کرد.

همچنين در ميان اجناس، پالتو يک ميليون و 400 هزار توماني، شال گردن 450 هزار توماني و کروات 250 هزار توماني به چشم مي‌خورد.

فروشنده‌ مغازه‌اي که جوراب مردانه‌ 168 هزار توماني عرضه مي‌کند و اجناس واحد تجاريش نام يک برند مطرح را يدک مي‌کشند، درباره‌ اين جوراب توضيح مي‌دهد: اين جوراب نانو است و قيمتش به اين خاطر گران است. علاوه بر اين اين اجناس برند هستند و چک کردن قيمت اين اجناس در سايت برندش نشان مي‌دهد که قيمت اين اجناس متناسب با دلار است و ما آن را گران‌تر از قيمت واقعي آن عرضه نمي‌کنيم.

او اظهار مي کند: کالاهايي که ما در مغازه‌‌ خود عرضه مي‌کنيم اصل هستند و قيمت اجناس اصل هم بالاست.

اين فروشنده ادامه مي دهد: اين کالا ها «مشتريان خاص»، خود را دارند و تعداد آنها نيز بسيار اندک هستند. ما هم به تعداد اندکي از اين کالا وارد مي‌کنيم و انتظار نداريم که ‌اين قبيل کالاها مورد استقبال عموم مردم قرار گيرند.

مشتريان «خاص» اين بازار

اغلب مغاز‌ه‌هاي برند اين مجتمع بر «خاص»، بودن مشتريان خود تاکيد مي‌کنند. حتي به نظر مي‌رسد که تعدادي از آنها براي عده‌ مشخصي کالا عرضه مي‌کنند.

وقتي تعداد عرضه‌ اين کالاهاي ويژه را از آنها بپرسيد، متوجه مي‌شويد که تعدادشان بيش‌تر از 25 مورد نيست. حتي در مواردي به 10 عدد از يک جنس هم اشاره شده مي کنند.

متناسب با تعداد جنس عرضه شده، تعداد فروش اين اجناس نيز بسيار معدود است. فروشنده‌ يکي ديگر از واحدهاي تجاري اين مغازه‌هاي برند درباره‌ قروش اجناسش مي گويد: من به طور ميانگين هفته‌اي سه جفت کفش مي‌فروشم و اغلب مشتريان من هم افراد معدودي هستند که هميشه از من خريد مي‌کنند.

او که در حراج هماهنگ ميلادنور قيمت اجناسش را با درصد کمتري نسبت به مغازه‌هاي ديگر، پايين آورده، در اين باره، بيان مي کند: ما مطابق با حراجي‌هاي برند خود پيش مي‌رويم و نمي‌توانيم اجناس خود را نسبت به قيمت برند آن کمتر حراج کنيم. حتي اگر چنين کاري هم بکنيم مشتريان ما نسبت به قيمت اجناس بي اعتماد مي‌شوند و آنهايي که برند را مي‌شناسند و حراجي‌هاي آن را پيگيري مي کنند از ما مي‌پرسند که چطور شما اين کالا را ارزان‌تر از قيمت اصلي آن مي‌فروشيد؟

نبودن زمستان به چه کساني لطمه‌ بيشتر وارد کرد؟

به گزارش اقتصاد نيوز، به نظر مي‌رسد به طور کلي برند فروش‌ها نسبت به ساير مغاز‌ه‌ها وضعيت بهتري دارند، حتي در بي‌رونقي بازار هم اين مغازه‌ها ضرر کمتري مي‌کنند. چون ظاهرا آنها مشتريان ثابتي دارند که در همه احوال فقط از آنها خريد مي‌کنند و در قدرت خريد پوشاک اين مشتريان ثابت هم در نوسانات قيمت دلار کمتر خلل ايجاد مي‌شود.

علاوه بر اين ظاهرا سودي که برندفروش‌ها از فروش همان تعداد کالاي اندک دارند، با فاصله‌ زيادي بيشتر از سودي است که مغازه‌هاي ديگر دارند.

يکي از فروشند‌هاي مغازه‌هاي برند که ميانگين قيمت کفش‌هاي مغازه‌اش بين 700 تا 900 هزار تومان است، با اشاره به بي‌رونقي بازار زمستاني امسال مي گويد: به طور کلي امسال زمستان فروش بالايي نداشتيم. البته مغازه‌ من هميشه به طور کلي تعدادي مشتري ثابت دارد ولي بخشي از مشتريانش هم به صورت گذري خريد مي‌کنند و با توجه به اينکه امسال زمستان نداشتيم و با توجه به بالا بودن قيمت دلار من بخش بزرگي از مشتريان خود را که به صورت گذري خريد مي‌کنند، را از دست داده‌ام.

او در پاسخ به اين سوال که در بي‌رونقي بازار چه تيپ مغازه‌هايي ضرر بيشتري مي‌کنند؟ توضيح مي دهد: برند فروش‌ها کمتر از مغازه‌هاي معمولي ضرر مي‌کنند چون در نهايت نيز اين تيپ مغاز‌ه‌ها فروش بيشتري دارند. بايد به اين نکته توجه کرد که گرچه برند فروش‌ها اجناس کمتري را نسبت به مغاز‌ه‌هاي ديگر مي‌فروشند ولي سودي که بر اين تعداد کالا مي‌کنند خيلي بيشتر از سودي است که مغازه هاي ديگر از فروش اجناس ارزان قيمت مي‌کنند. گاهي فروش چندين جنس ارزان، سود يک جنس با قيمت بالا را ندارد.

اين آثار اصل هستند؟

به گزارش اقتصاد نيوز، نبودن نمايندگي‌هاي معتبر برندهاي خارجي در ايران همواره يکي از مشکلات خريد از برندهاي خارجي در ايران بوده است.

اين برندها، نظارت مستقيمي روي فروشگاه برند خود در ايران ندارند و در صورت ارايه‌ اجناس تقلبي در اين فروشگاه‌ها هم دستشان از شکايت کردن کوتاه است و علاوه بر اين اهرم‌هاي نظارتي قوي هم بر کار اين فروشگاه‌ها وجود ندارد، بنابراين هميشه دست اين فروشگاه‌ها براي ارايه‌ اجناس تقلبي باز است.

يکي از فروشند‌ه‌هاي اين مغازه‌هاي برند فروش با قاطعيت مي‌گويد: هيچيک از اين اجناس اصل نيستند.

او اظهار مي‌کند: کارکنان اين مغازه‌ها به نمايندگي‌هاي اين برند‌ها در کشورهاي آسياي شرقي رفته و يک نمونه از اصل جنس را خريداري مي‌کنند و سپس به ايران مي‌آيند و سفارش مي‌دهند که از روي جنس اصل چندين مورد دوخته شود.

اين فروشنده مي‌گويد: توجه کنيد که کپي کارها در کپي کردن جنس استاد هستند به طوري که نه تنها مشتري بلکه من هم به عنوان يک فروشنده فريب مي‌‌خورم.

در صورت صحت ادعاي اين فروشنده به نظر مي‌رسد در ميان خريداران، شايد مشترياني که 168 هزارتومان پول به جوراب تقلبي مي دهند بيش‌تر از ديگران ضرر کرده‌اند.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر