صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

برزخي به نام پيش فروش خودرو

گروه خودروسازي سايپا در حالي پيش فروش خودروي هاي جديد خود را آغاز کرده که اين خودروساز هنوز به تعهدات خود در پيش فروش هاي قبلي عمل نکرده است و مشتريان همچنان در انتظار تحويل خودروهاي ثبت نامي خود هستند.

کد خبر: 5985

ايرنا/ گروه خودروسازي سايپا در حالي پيش فروش خودروي هاي جديد خود را آغاز کرده که اين خودروساز هنوز به تعهدات خود در پيش فروش هاي قبلي عمل نکرده است و مشتريان همچنان در انتظار تحويل خودروهاي ثبت نامي خود هستند.
پيش فروش خودرو هم اکنون در دنيا به عنوان يک روش مرسوم براي عرضه به مشتريان مطرح است، اما اين روش در کشور مان نه تنها دسترسي متقاضيان به خودرو را تسهيل نمي کند، بلکه اغلب اوقات آنان را مصائبي دست به گريبان مي سازد.
تاخير در تحويل خودروهاي پيش فروش شده هم اکنون به يک رويه براي خودروسازان داخلي تبديل شده به گونه اي که مشتري تا زمان تحويل خودروي خود بايد در يک برزخ قرار گيرد.

اگرچه خودروسازان به مناسبت هاي مختلف اقدام به پيش فروش خودرو مي کنند اما در اکثر مواقع نه تنها به تعهدات خود عمل نمي کنند بلکه بدون آنکه به مشتريان در خصوص تاخيرهاي متوالي و طولاني پاسخگو باشند، همچنان به رويه تاخيري خود ادامه مي دهند.
يکي از خريداران که اواسط مهرماه سال جاري اقدام به پيش خريد يک دستگاه خودرو در يکي از نمايندگي هاي گروه خودروسازي سايپا کرده، به خبرنگار ما گفت: در مهرماه سال جاري سايپا اقدام به پيش فروش نقدي و ثبت نام يک دستگاه خودرو از طريق مراجعه به نمايندگي اين خودروساز کردم. در آن زمان اعلام شد که تاريخ تحويل خودرو بين اول تا سي ام آذرماه است اما اکنون که از پايان ماه آذر روزها مي گذرد، هيچ گونه زماني را براي تحويل خودرو به من اعلام نکرده اند.
وي که خواست نامش در خبر ذکر نشود، افزود: اين در حالي است که در تماس با نمايندگي سايپا، هيچ توضيحي در خصوص اينکه چه زماني خودرو تحويل اينجانب خواهد شد، ارايه نشد.

خريدار اين خودرو با بيان آنکه تمام وجه خودرو را در زمان اعلامي واريز کرده است، گفت: اگر با اين پول به بازار آزاد مراجعه کرده بودم هم سريعتر به خودرو دسترسي پيدا مي کردم هم آنکه مي توانستم خودروي ارزانتري خريداري کنم.
وي افزود: اگر ظرفيت توليد وجود ندارد و خودروسازان به موقع نمي تواند به تعهدات خود عمل کند، چرا اقدام به پيش فروش خودرو مي کند و مردم را سرگردان و بلاتکليف مي سازد.
علي رحيمي يکي ديگر از خريداران خودروهاي سايپا نيز به خبرنگار ما گفت: فروردين ماه سال جاري اقدام به پيش خريد خودروي تندر 90 کردم و قرار بود در شهريورماه اين خودرو را تحويل دهند اما با کلي دوندگي و پيدا کردن آشنا توانستم خودروي تندر 90 ثبت نامي را اواخر آذرماه تحويل بگيرم ضمن آنکه تندر 90 ايي 2 ثبت نام کردم اما بالاجبار پارس تندر به من تحويل دادند که مجبور شدم مابه التفاوت آن را نيز پرداخت کنم.

وي افزود: بيشتر ثبت نام کنندگان هنوز خودروهاي خود را تحويل نگرفتند و هيچ توضيحي در خصوص زمان تحويل به آنها داده نمي شود.
شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران (ISQI) اخيرا سيزدهمين دوره متوالي اندازه گيري رضايت مشتريان از فرآيند فروش خودروهاي سواري را انجام داد که براساس آن گروه خودروسازي سايپا در بين 12 شرکت عرضه کننده خودروي سواري رتبه دهم را از آن خود کرد.
سيزدهمين دوره متوالي اندازه گيري رضايت مشتريان از فرآيند فروش خودر وهاي سواري مربوط به نيمه اول سال 1393 انجام شد و طي آن با 108 هزار و 4 نفر خريدار خودرو از 12 شرکت عرضه کننده خودروي سواري که بيش از 67 مدل خودرو را عرضه کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. نتايج اين بررسي ها افت 1.6درصدي رضايت مشتريان در مقايسه با نيمه دوم سال 92 را نشان مي دهد.
مشتريان ميزان رضايت خود از فروش خودروهاي سايپا که 41 درصد از سهم بازار کشور را در اختيار دارد، با ارايه 578 امتياز از 1000 نشان داده و آن را در رده دهم جدول جاي داده اند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر