صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

آزادسازی کرایه‌ ها از سوی راننده‌ ها!

انگار منتظرند تقی به توقی بخورد تا کرایه‌ها را زیاد کنند! این جمله، شرح حال راننده‌های تاکسی در ایران است. کافی است قیمت چیزی روی این کره خاکی زیاد شود تا رانندگان هم به همان بهانه، کرایه‌ها را زیاد کنند.

کد خبر: 28310

روزنامه قانون: انگار منتظرند تقی به توقی بخورد تا کرایه‌ها را زیاد کنند! این جمله، شرح حال راننده‌های تاکسی در ایران است. کافی است قیمت چیزی روی این کره خاکی زیاد شود تا رانندگان هم به همان بهانه، کرایه‌ها را زیاد کنند.

گرچه این کارشان در اکثر موارد غیرقانونی است اما در این چند سال اخیر، تبدیل به یک سنت شده که رانندگان تاکسی را در دسته پردرآمدترین افراد جامعه جای داده. «تق» این‌روزها هم، تک‌نرخی شدن قیمت بنزین است. گرچه اوایل امسال افزایش بیست درصدی کرایه‌ها از طرف شورای شهر تصویب شد اما با افزایش قیمت بنزین بازهم کرایه‌ها افزایش پیدا کرده، آن‌هم به صورت غیرقانونی. اتفاقی که جو روانی بسیار بدی در میان مردم ایجاد کرده.

افزایش به هربهانه

در گذشته، رانندگان تاکسی در دسته کم‌درآمدترین مردم کشور جای می‌گرفتند اما از وقتی با افزایش‌های ناگهانی قیمتی در کشور مواجه شده‌ایم، افزایش‌ کرایه‌های تاکسی هم به صورت نجومی اتفاق می‌افتد. تا نان گران می‌شود، کرایه هم زیاد می‌شود، تا کره گران می‌شود کرایه هم افزایش پیدا می‌کند، خلاصه اینکه از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد، هرچه که افزایش قیمت داشته، روی کرایه تاکسی هم اثر مستقیم داشته.

مردمی که با نداشتن وسیله نقلیه مجبورند مسیرهایشان را با تاکسی طی کنند، مجبورند کرایه‌های غیرمنطقی را بپردازند و جالب اینکه در اکثر موارد تاکسی‌دار، پیروز بحث بین مسافر و راننده بر سر قیمت است. برای مسافری که حقوقش در نهایت به یک میلیون تومان می‌رسد، افزایش حتی 200 تومانی کرایه‌ها هم برایش سنگین است. کرایه‌ای که تا دو سال پیش سیصد تومان بوده، امروزه به هزار و دویست تومان رسیده و این یعنی افزایش حداقل چهاربرابری درآمد رانندگان تاکسی. جالب اینکه درآمد کارگران هنوز به اندازه سه برابر هم زیاد نشده است. با این وجود، بحث بیمه و هزینه‌های تاکسی‌داران هم مطرح است که به‌تمام وجود نمی‌تواند این افزایش‌های بی‌رویه را توجیه کند.

کرایه‌ها به صورت قانونی فقط یک بار در سال افزایش پیدا می‌کنند

کرایه‌های تاکسی براساس مصوبه شورای هر شهر تعیین می‌شود و تاکسی‌داران موظفند برهمان اساس، قیمت‌ها را افزایش دهند. این نرخ‌گذاری سالی یک بار آن‌هم براساس افزایش میزان تورم محاسبه و اعمال می‌شود. تاکسی‌دارانی که براساس لیبل‌بندی کار می‌کنند و در خط‌های مشخص مشغول به فعالیت هستند، نمی‌توانند تخلفی داشته باشند اما تاکسی‌های گردشی و اتومبیل‌های شخصی که در شهر می‌چرخند، کرایه‌ها را به صورت دلبخواه افزایش می‌دهند.  گرچه حذف بنزین سهمیه‌ای تنها به هر خودروی شخصی 18 هزار تومان هزینه ماهانه اضافه می‌کند اما بعضی رانندگان فرصت را غنیمت شمرده و بازهم به کرایه‌ها افزوده‌اند. با اینکه تنها دو ماه از افزایش بیست درصدی نرخ کرایه‌ها در سال جدید می‌گذرد.

افزایش‌های غیرقانونی

طی روزهای گذشته اعضای شورای شهر تهران، فرمانداری و استانداری تهران اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه افزایشی در نرخ کرایه‌های تاکسی نخواهند داشت. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران به مهر گفته‌است: «تک نرخی شدن بنزین باید تجزیه و تحلیل و مشخص شود چقدر بر هزینه‌های رانندگان تاکسی افزوده خواهد شد.  افزایش ۳۰۰ تومانی تاثیر چندانی بر هزینه‌ها نخواهد گذاشت. همچنین نرخ افزایش کرایه تاکسی‌‌ها ۲۰ درصد بود، در حالی که نرخ تورم سالانه ۱۴ درصد و ما بیش از متوسط نرخ تورم، کرایه‌ها را افزایش داده‌ایم، زیرا چنین شاخص‌هایی را پیش‌بینی کرده بودیم.» شاکری با تاکید بر اینکه در لایحه نرخ کرایه تاکسی‌ ها، بندی وجود دارد که در آن اعلام شده در صورت نیاز به تغییر نرخ کرایه‌ها، امکان ارائه دوباره لایحه‌ وجود دارد، گفت: «اگر معاونت حمل و نقل لازم ببیند که کرایه‌ها نیاز به افزایش دارد، دلایل خود را به شورا می‌آورد و نمایندگان آن را بررسی می‌کنند اما افزایش کرایه‌ها در دستور کار ما نیست.»

 تذکر به تاکسیرانی برای نظارت بیشتر

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر که قانونا، یکی از مسئولان نرخ‌گذاری بر حمل‌ونقل عمومی است نیز در این‌باره گفته: «به تاکسیرانی و شهرداری تهران تذکر می‌دهیم در این روزها که وضعیت کرایه‌ها به هم ریخته، با استقرار بازرسان در خطوط تاکسیرانی، به دریافت کرایه‌های قانونی نظارت کنند.» این عضو شورای شهر درباره اینکه آیا قرار است کرایه‌های تاکسی به صورت قانونی و با مصوبه شورای شهر باز هم گران شود، گفت: «اولا قرار نیست کرایه‌ها خودسرانه افزایش یابد و هر کس به میل خود خدماتش را گران کند، ولی باید وضعیت رانندگان تاکسی را در هم در نظر داشت که مجبورند به جای بنزین 700 تومانی، از بنزین 1000 تومانی استفاده کنند و دست کم 40 درصد به هزینه سوخت آنها اضافه شده است. طبیعتا باید درباره این اضافه هزینه رانندگان تاکسی هم فکری کرد، شخصا با رئیس شورای شهر مکاتبه می‌کنم تا در این‌باره فکری شود. البته از دولت هم می‌خواهیم تبعات تصمیمی را که گرفته در افزایش هزینه حمل‌و‌نقل عمومی مطالعه کند و برای جبران ضرر و زیان تاکسیران‌ها اقدامی  کند.»

دریافت کرایه تاکسی بیش از مصوبه، غیرقانونی است

محسن سرخو، رئیس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران هم درباره افزایش غیررسمی نرخ کرایه‌ها گفته است: «شورای اسلامی شهر تهران مصوبه افزایش کرایه تاکسی‌ها در سطح شهر تهران را در سال 93 تصویب و از اوایل سال 94 نیز اجرایی شد بنابراین تاکسی‌ها حق افزایش نرخ بیش از قیمت مصوب را ندارند. در حال حاضر سهمیه بنزین تاکسی‌ها قطع نشده است و از طرفی نیز اکثر تاکسی‌های شهر تهران دوگانه سوز بوده و از سوخت CNG نیز استفاه می‌کنند، بنابراین افزایش کرایه‌ها در این مقطع منطقی نیست و سازمان تاکسیرانی باید نظارت خود را بر اجرایی شدن مصوبه شورا در خصوص نرخ کرایه‌ها افزایش دهد.» رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی دولت و مردم اعلام کرده‌اند. این درحالی است که با افزایش غیرقانونی کرایه‌های تاکسی بین مردم و رانندگان دودستگی‌ای ایجاد شده که مردم را در مقابل دولت قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد با این اتفاق، همبستگی بین مسئولان و مردم، خدشه‌دار می‌شود که چندان به نفع کشور نخواهد بود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر