صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

ورود ٩ ایرباس جدید به آشیانه تهران

٩ هواپیمای مسافربری پهن پیکر خریداری شده جمعه شب وارد آسمان ایران شدند

کد خبر: 24752

 

٩ هواپیمای مسافربری پهن پیکر خریداری شده جمعه شب وارد آسمان ایران شدند
 

    نرگس رسولی/بالاخره انتظار ٣٨ ساله به سر رسید و ٩ ایرباس ٣٤٠ وارد آسمان تهران شدند. جمعه شب گذشته ٩ ایرباس بر فراز آسمان تهران ظاهر شده و در فرودگاه مهر‌آباد و امام خمینی(ره) به آشیانه رفتند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم امروز به‌طور رسمی جزییات این خبر را اعلام خواهد کرد. ورود این تعداد هواپیمای مسافربری بر فراز آسمان تهران یکی از بی‌سابقه‌ترین پروازهای گروهی است که تاکنون آسمان ایران به خود دیده است. بر اساس اطلاعات خبرنگار «اعتماد» بحث ورود ٩ ایرباس از روز چهارشنبه هفته گذشته نهایی شده بوده است.  بحث خرید و نوسازی ناوگان هوایی ایران چند سالی است که از یک برنامه به یک آرزو در میان مسوولان وزارت راه تبدیل شده بود؛ موضوعی که محمد رحمتی وزیر راه و ترابری دولت احمدی‌نژاد نیز پیش از این در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» به صراحت گفته بود: «موضوع نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیما ما را به شرایطی کشانده است که هر زمان که کسی مدعی می‌شود می‌تواند هواپیما بخرد، با او جلسه می‌گذاریم اما هیچ یک از این جلسات منتج به نتیجه نمی‌شود.» با این حال امید به خرید هواپیمای جدید موجب شد تا موضوع خرید و نوسازی ناوگان هوایی همواره یکی از مباحث مهم قابل پیگیری در زمان تحریم باشد.بعد از حضور حسن روحانی، رییس دولت تدبیر و امید در داووس و مذاکرات متعدد وزرای اقتصادی ایران با همتاهای خود خبرهای ضد و نقیضی در خصوص احتمال از سر‌گیری مراودات اقتصادی با شرکت‌های قدر اروپایی و امریکایی به گوش رسید، که در این میان خبر احتمال انعقاد قرارداد خرید هواپیما کمرنگ‌تر از خرید قطعات لازم برای هواپیماهای موجود بود اما بعد از گذشت نزدیک به یک سال و اندی از آن روزها و رد و تاییدهای مختلف از قراردادهای صنعت هوایی بالاخره جمعه شب بارقه امید در نوسازی ناوگان ایرلاین‌های ایرانی شکسته شد و ایرباس‌های نیمه جوان راهی آسمان ایران شدند و بالاخره دیوار صوتی ایران با غرش موتورهای آنها شکسته شد. در ماه‌های گذشته و بعد از مذاکرات فشرده تیم هسته‌ای ایران، برخی رسانه‌های بین‌المللی و ایرانی، خبر از انتقال چند فروند هواپیمای ایرباس مدل A٣٤٠ سری ٦٠٠ که متعلق به ایرلاینی به نام «ویرجین آتلانیک» هستند، به شهرهای بصره و بغداد در عراق می‌دادند و گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه این هواپیماها متعلق به یکی از ایرلاین‌های ایرانی باشد، مطرح بود.  A٣٤٠- ٦٠٠ از نوع هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر و چهار موتوره ساخت شرکت ایرباس است که کاربرد اصلی این هواپیما در جابه‌جایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌‌های طولانی است. این تیپ از ایرباس، بر اساس اطلاعات رسمی، تقریبا ۱۴۶۰۰ کیلومتر برد پروازی دارد و حدود ٣٥٠ مسافر را در ۳کلاس اکونومی، بیزینس و فرست کلاس حمل می‌کند.


اما این گمانه‌زنی‌ها زیاد ادامه پیدا نکرد و بالاخره، آسمان تهران شاهد فرود دسته جمعی این ایرباس‌ها در فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد شد تا بزرگ‌ترین انتقال دسته جمعی هواپیماهای مسافربری به داخل کشور در دوران پس از انقلاب و در شرایطی که هنوز تحریم‌ها علیه صنعت هواپیمایی کشورمان به‌شدت ادامه دارد، رخ دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی، اکثریت قریب به اتفاق این ایرباس‌ها، جوان و تازه‌نفس هستند و تولید آنها بین سال ٢٠٠١ تا انتهای ٢٠٠٤ بوده است.بنابر اطلاعات رسیده در کنار این ایرباس‌های مدل ٣٤٠، یک فروند هواپیمای ایرباس ٣٢١ هم خریداری شده که این پرنده نیز با ایرباس‌های دیگر به ایران آمده است. برخی کارشناسان صنعت هوایی در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری در این‌باره گفته‌اند: «با توجه به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه صنعت هوایی کشورمان و عدم ارایه سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر فرودگاه‌های اروپا، این مدل از ایرباس‌ها این امکان را دارد تا همه مسیرهای فعلی اروپایی و آسیایی را به صورت رفت و برگشت و بدون نیاز به سوختگیری مجدد پوشش بدهد.»

نظرات بینندگان

ارسال نظر