صفحه نخست >> اقتصادی تعداد نظرات: 0

جولان مافياي چارتري در خلاء نظارت ها

در حالي تا دو سال پيش از پروازهاي چارتري به‌عنوان ريشه فسادهاي صنعت حمل‌ونقل هوايي ياد مي‌شد و مجوزي از سوي سازمان هواپيمايي براي اين پروازها صادر نمي‌شد که در ماه‌هاي اخير پرواز چارتر تبديل به آفتي در صنعت حمل‌ونقل هوايي شده است.

کد خبر: 15169

تسنيم/ در حالي تا دو سال پيش از پروازهاي چارتري به‌عنوان ريشه فسادهاي صنعت حمل‌ونقل هوايي ياد مي‌شد و مجوزي از سوي سازمان هواپيمايي براي اين پروازها صادر نمي‌شد که در ماه‌هاي اخير پرواز چارتر تبديل به آفتي در صنعت حمل‌ونقل هوايي شده است.

اخيرا مديرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوري سازمان هواپيمايي کشوري از جريمه 432ميليون ريالي 2 دفتر خدمات مسافرت هوايي متخلف خبر داد.

مرتضي دهقان با اشاره به برخورد تعزيري با 2 دفتر خدمات مسافرت هوايي بدون مجوز بند الف از سازمان هواپيمايي کشوري تصريح کرد: سازمان هواپيمايي کشوري بسترهاي حقوقي و بازرسي و نظارتي لازم جهت پيگيري همه جانبه تخلفات و جرائم اشخاص حقيقي و حقوقي مخل نظام اقتصادي صنعت حمل‌ونقل هوايي را فراهم کرده است.

يکي از نمونه‌هاي بارز تخلفات در بخش صنعت حمل‌ونقل هوايي "پروازهاي چارتري" است که با توجه به تدوام انجام آن از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي و آژانس‌هاي مسافرتي به نظر مي‌رسد سازمان هواپيمايي کشوري با وجود شعارهاي مختلف عملا هيچ تواني براي از جلوگيري از آن ندارد.

"پروازهاي چارتري" يکي از مواردي که رئيس سابق سازمان هواپيمايي کشوري به‌طور جدي به‌دنبال مقابله با آن بود؛ پهلواني در نشستي با شرکت‌هاي هاپيمايي پروازهاي چارتري ريشه فساد صنعت حمل‌و‌نقل هوايي دانست و تاکيد کرده بود: مجوز انجام پرواز چارتر را به هيچ شرکت‌ هواپيمايي نمي‌دهيم.

وي با تاکيد بر اين‌که پرواز‌هاي چارتر را طبق بخش‌نامه ممنوع کرديم، افزود: ريشه فسادهاي صنعت حمل‌و‌نقل هوايي چارتر است.

معاون سابق وزير راه و شهرسازي با اشاره به بروز ناعدالتي در توزيع بليت‌ها به صورت چارتر، گفت: سازمان هواپيمايي کشوري با مافياي آژانس‌ها برخورد جدي و محکم خواهد داشت و صندلي هواپيما بايد در قالب پرواز برنامه‌اي، طبق موازين سازمان و مطابق نرخ مصوب فروخته شود.

پهلواني با بيان اينکه سازمان هواپيمايي کشوري وعده انجام پرواز چارتر را به هيچ شرکتي نداده است، گفت: تا زماني که من در صنعت حمل و نقل هوايي هستم مجوز هيچ پرواز چارتري به هيچ شرکتي بدون رعايت ضوابط مندرج در سازمان هواپيمايي کشوري نمي‌دهيم.

اين در حالي است که پس از رفتن پهلواني از سازمان هواپيمايي کشوري و همزمان با زمزمه‌هاي متنوع‌سازي و آزادسازي قيمت بليت هواپيما، مصرف‌کنندگان مزه‌ قيمت‌هاي آنچناني پروازهاي چارتري را چشيدند.

چه آن‌که در همين چند هفته اخير در آستانه اربعين حسيني بليت پرواز نجف ناياب شد و مردم فقط مي‌توانستند بليت‌هاي چارتر اين شهر را با قيمت‌هاي تا 2 ميليون و 300 هزار تومان تهيه کنند.

گفته مي‌شود شرکت‌هاي هواپيمايي بليت پروازهاي خود را به‌صورت چارتر در اختيار آژانس‌هاي هواپيمايي قرار مي‌دهند، اما در اين بين اين سئوال مطرح مي‌شود که آيا شرکت‌هاي هواپيمايي براي چارتر کردن پروازهاي خود مجوز دارند يا خير؟

سازمان هواپيمايي کشوري مدعي است که هيچ مجوزي را در اين‌باره به شرکت‌هاي هواپيمايي نداده است، بنابراين اقدام شرکت‌هاي هواپيمايي در واگذاري پرواز به‌صورت چارتر به آژانس‌ها تخلف است و متولي حمل‌ونقل هوايي کشور بايد با اين تخلف آشکار برخورد کند.

تا اينجاي کار سازمان هواپيمايي کشوري به شرکت‌هاي هواپيمايي توصيه کرده تا از واگذاري پروازها به پورت چارتر خودداري کنند، البته ايرلاين‌هاي داخلي به اين توصيه توجهي نکرده و نشان دادند حقوق مصرف‌کنندگان براي آنها اهميت چنداني ندارد.

به هر حال سازمان هواپيمايي کشوري به‌عنوان حاکميت در صنعت حمل‌ونقل هوايي بايد بر عملکرد شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي نظارت گسترده و دقيقي را داشته باشد تا حقوق مصرف‌کنندگان از مسيرهايي مانند پروازهاي چارتر ضايع نشود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر