صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

نمک خوب یا بد؟ / مضرات کاهش مصرف

اثرات منفی کاهش نمک بر سلامت عبارتند از: کلسترول LDL و تری گلیسیرید بالا: محدودیت نمک به کلسترول LDL بالا ("بد") و تری گلیسیرید مرتبط است. بیماری های قلبی: مطالعات متعددی گزارش می دهند که کمتر از 3،000 میلی گرم سدیم در روز به افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی مرتبط است.

کد خبر: 65083

مدت طولانی است که سازمان بهداشت ما را در مورد خطرات ناشی از نمک هشدار داده است. دلیلش این است که ادعا شده است مصرف نمک بالا سبب تعدادی از مشکلات سلامت، از جمله فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود. با این حال، چند دهه تحقیق و پژوهش برای ارائه شواهد قانع کننده برای حمایت از این ادعا شکست خورده اند

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که در واقع خوردن نمک خیلی کم هم می تواند مضر باشد این مقاله یک نگاه دقیق به نمک و اثرات سلامت آن دارد.

 

 

نمک چیست؟

نمک نیز کلرید سدیم ( نمک طعام ) نامیده می شود وزن آن شامل 40٪ سدیم و 60٪ کلرید است.
نمک بزرگترین منبع غذایی سدیم است و کلمات "نمک" و "سدیم" اغلب به جای یکدیگر استفاده می شود.
برخی از انواع نمک ممکن است مقدار بسیار کمی از کلسیم، پتاسیم، آهن و روی نیز داشته باشد ید اغلب به نمک اضافه شده است.
مواد معدنی ضروری در نمک همانند الکترولیت مهم در بدن عمل می کنند آنها به تعادل مایعات، انتقال عصبی و عملکرد عضلات کمک کند.
مقداری از نمک به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود آن نیز اغلب به غذاها، به منظور بهبود عطر و طعم اضافه می شود.
از لحاظ تاریخی، نمک برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است مقادیر بالای آن می تواند از رشد باکتری ها عامل فساد مواد غذایی جلوگیری می کند.
نمک از دو راه اصلی ( معادن نمک و تبخیر آب دریا و یا آب غنی شده با مواد معدنی ) بدست می آید.
در واقع بسیاری از انواع نمک در دسترس است انواع شایع عبارتند از نمک دشت، نمک هیمالیا صورتی و نمک دریا می باشد.
انواع مختلف نمک ممکن است در طعم، بافت و رنگ متفاوت باشد.

 

 

تاثیر نمک بر سلامت قلب چگونه است؟

مقامات سلامت به کاهش در مصرف سدیم برای چند دهه تذکر داده اند آنها می گویند شما نباید بیش از 2،300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید ترجیحاً کمتر استفاده کنید.
این مقدار حدود یک قاشق چای خوری، یا 6 گرم نمک ( نمک سدیم 40٪ است همانند ضرب گرم سدیم در 2.5 است)
با این حال، حدود 90 درصد از بزرگسالان آمریکایی مقدار زیادی بیشتر از آن مصرف می کنند.
ادعا می شود که خوردن بیش از حد نمک سبب افزایش فشار خون، موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی می شود.
با این حال، مقداری شک و تردید جدی در مورد مزایای واقعی محدودیت سدیم وجود دارد.
این درست است که کاهش مصرف نمک می تواند فشار خون را کاهش دهد به خصوص در افرادی که مبتلا به یک وضعیت پزشکی به نام فشار خون حساس به شوری باشند.
اما، برای افراد سالم، کاهش متوسط بسیار ظریف است.
یک مطالعه در سال 2013 برای افراد با فشار خون طبیعی نشان داد که با محدود کردن مصرف نمک فشار خون سیستولیک تنها 2.42 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تنها 1.00 میلی متر جیوه کاهش می یابد.
که مانند رفتن از فشار 130/75 میلی متر جیوه به 128/74 میلی متر جیوه است این دقیقا نتایج چشمگیری نیست که شما یک رژیم غذایی بی مزه را تحمل کنید.
برخی از مطالعات هیچ مدرکی پیدا نکردند که  نشان دهد محدود کردن مصرف نمک خطر حملات قلبی، سکته مغزی و یا مرگ را کاهش دهد.

 

 

مصرف کم نمک می تواند مضر باشد

شواهدی مبنی بر این که یک رژیم غذایی کم نمک می تواند کاملا مضر باشد وجود دارد.
اثرات منفی کاهش نمک بر سلامت عبارتند از:
کلسترول LDL و تری گلیسیرید بالا: محدودیت نمک به کلسترول LDL بالا ("بد") و تری گلیسیرید مرتبط است.
بیماری های قلبی: مطالعات متعددی گزارش می دهند که کمتر از 3،000 میلی گرم سدیم در روز به افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی مرتبط است.
نارسایی قلبی: یک تجزیه و تحلیل نشان داد که محدود کردن مصرف نمک با افزایش خطر مرگ برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی همراه است. خطر مرگ و میر 160٪ در افرادی که مصرف نمک خود را کاهش دادند بالاتر بود.
مقاومت به انسولین: برخی از مطالعات گزارش داده اند که رژیم غذایی کم نمک ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش دهد.
دیابت نوع 2: یک مطالعه نشان داد که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، سدیم پایین با افزایش خطر مرگ همراه بود.

مصرف نمک بالا با سرطان معده رابطه دارد

سرطان معده، همچنین به عنوان سرطان شکمی شناخته شده است و پنجمین سرطان شایع است.
این سومین علت عمده مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است و مسئول بیش از 700،000 مرگ در هر سال است.
چند مطالعات مشاهده ای ارتباط رژیم غذایی با نمک بالا را با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط دانسته است.
در یک مقاله مروری بزرگ در سال 2012 روی داده های 7 مطالعات آینده نگر و در مجموع 268718 شرکت کنندگان بود.
این نشان داد که مردم با مصرف نمک بالا در معرض خطر 68 درصد بیشتر به سرطان معده بودند در مقایسه با کسانی که نمک کم مصرف می کردند.
دقیقا چگونه و چرا این اتفاق می افتد به خوبی شناخته نشده است اما چندین نظریه وجود دارد:
رشد باکتری: مصرف نمک بالا ممکن است رشد هلیکوباکتر پیلوری، باکتری که می تواند باعث التهاب و زخم معده شود را افزایش می دهد این ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.
آسیب به دیواره معده: یک رژیم غذایی پر نمک ممکن است دیواره معده صدمه بزند و آن  را در معرض مواد سرطان زا قرار دهد
با این حال، در نظر داشته باشید که این مطالعات مشاهده ای است و آنها نمی تواند ثابت کند که مصرف نمک بالا باعث سرطان معده می شود.

کدام غذاها نمک یا سدیم بالا دارند؟

بسیاری از نمک ها در رژیم غذایی مدرن، غذاهای فرآوری شده، غذاهای رستوران و یا بسته بندی شده بدست می آید.
در واقع، برآورد شده است که حدود 75٪ نمک در رژیم غذایی و مواد غذایی فرآوری شده مردم ایالات متحده است و تنها 25٪ از مصرف به طور طبیعی در پخت و پز پیدا می شود.
غذاهای شور میان وعده، سوپ کنسرو شده و فوری، گوشت فرآوری شده، غذاهای شور و سس سویا نمونه هایی از غذاهای پر نمک هستند.
همچنین برخی از مواد غذایی به ظاهر غیر شور است که در واقع حاوی مقدار شگفت انگیزی نمک بالا است از جمله نان، پنیر و برخی از غلات صبحانه می باشد.
اگر شما در حال تلاش برای کاهش نمک هستید برچسب مواد غذایی را مطالعه و محتوای سدیم آنها را در نظر داشته باشید.
نتیجه
باید کمتر نمک بخورید؟
برخی از شرایط سلامت، لازم به کاهش در نمک است. اگر دکتر از شما می خواهد که مصرف نمک خود را محدود کنید پس از آن قطعاً این کار را انجام دهید.
با این حال، اگر شما یک فرد سالم هستید و عمدتاً  غذاهای با ترکیب منفرد می خورد احتمالاً نیازی نیست که نگران مصرف نمک خود باشید.
در این مورد، شما می توانید در صورت تمایل در پخت و پز برای بهبود عطر و طعم غذا نمک اضافه کنید.
خوردن مقادیر بسیار بالایی از نمک می تواند مضر باشد اما خوردن بیش از حد کم ممکن است فقط برای سلامتی شما بد باشد.
در علم تغذیه مصرف بهینه نمک جایی بین این دو می باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر