صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 11

گزارش‌هايي درباره هتک حرمت معلمان

پس از وقوع چندين مورد متعدد، تنبيه بدني شديد دانش آموزان اين بار گزارش‌هايي از هتک حرمت معلمان منتشر شده است. در کنار هشدار مددکاران و آسيب‌شناسان نسبت به افزايش خشونت در مدارس، آموزش‌وپرورش براي حمايت از معلمان تدابيري انديشيده است.

کد خبر: 5925

تسنيم/ پس از وقوع چندين مورد متعدد، تنبيه بدني شديد دانش آموزان اين بار گزارش‌هايي از هتک حرمت معلمان منتشر شده است. در کنار هشدار مددکاران و آسيب‌شناسان نسبت به افزايش خشونت در مدارس، آموزش‌وپرورش براي حمايت از معلمان تدابيري انديشيده است.

طي ماه‌هاي گذشته بارها اخباري از سوي رسانه‌ها درخصوص تنبيه بدني دانش‌آموزان آن هم به اشکال مختلف و خشن مخابره شد. پس از آن بود که کارشناسان مسائل اجتماعي و آسيب شناسان در رابطه با گسترش خشونت در مدارس کشور هشدار دادند و بر ضرورت توسعه فعاليت‌هاي تربيتي و پرورشي کارآمد در کنار برنامه‌هاي درسي تاکيد شد.

همزمان با انعکاس اخبار تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدارس بود که اينبار اخبار ديگري در رابطه با کتک خوردن و هتک حرمت تعدادي از معلمان به فضاي خبري کشور راه يافت. در نخستين خبر يکي از دبيران شهرستان خرمشهر توسط پدر يکي از دانش‌آموزان مورد هتک حرمت قرار گرفت به گونه‌اي که طبق اخبار منعکس شده، وقتي معلم مدرسه با يکي از دانش‌آموزان جر و بحث کرد و بعد از آن وقتي ماجرا به گوش پدر دانش‌آموز که معاون يکي از سازمان‌بود، رسيد وي با مراجعه به مدرسه در حضور ساير دانش‌آموزان سيلي را به گوش معلم زد.

طي روزهاي اخير نيز يک معلم رياضي در شهر تهران مورد خشونت قرار مي‌گيرد. وي درحين رفتن به مدرسه از سوي افرادي که به نظر مي رسيد از اولياء دانش آموزان باشند به شدت مورد ضرب و شتم و فحاشي قرار گرفت.

همچنين طي ماه‌هاي اخير جامعه آموزش و پرورش از فاجعه قتل معلم بروجردي توسط يکي از شاگردان خود در شوک فرورفت.

وقوع حوادثي همچون تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدارس، قتل يک معلم و هتک حرمت آنها يکبار ديگر ضرورت توجه ويژه به مباحث اخلاقي و تربيتي در مدارس را يادآور شد مواردي که اين روزها در ساعات فشرده کلاس‌هاي درس و غلبه جريان آموزش بر مباحث تربيتي کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوي ديگر عمده فعاليت‌هاي پرورشي مدارس نيز به برگزاري چندين اردو، نمايش و سرود خلاصه شده است. در حاليکه علاوه بر آموزش دانش‌آموزان، پرسنل اداري مدرسه از جمله مدير و معلم نيز به برگزاري دوره‌هاي آموزشي و روش‌هاي کنترل خشم نياز دارند.

عبدالله عبدالله پورکارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اينکه متاسفانه آموزش و پرورش در برخورد با آسيب‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان ضعيف عمل کرده و به دنبال پاک کردن صورت مسئله است تا حل مشکل گفت: در مدارس طيف متنوعي از دانش آموزان را داريم، برخي از دانش آموزان در خانواده‌هايي با آسيب‌هاي مختلف زندگي مي‌کنند به عنوان مثال والدين آنها اعتياد دارند يا در زندان هستند، برخورد با اين دانش‌آموزان روش خاص خود را نياز دارد در حاليکه در نظام آموزش و پرورش کشور فعاليت‌ها و روش‌هاي مختلف براي رفتار با دانش‌آموزان آسيب ديده تعريف نشده است.

عبدالله پور بيان کرد:‌در نظام‌هاي آموزش و پرورش توسعه يافته براي دانش‌آموزان آسيب ديده نظام مددکاري فعال است يعني به محض ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه و دريافت اطلاعات درخصوص خانواده وي، برنامه آموزشي و تربيتي خاصي براي دانش‌آموزان آسيب ديده اجرا مي‌شود و نظام مددکاري در اين رابطه در کنار آموزش و پرورش فعاليت مي‌کند.

وي افزود: سيستم آموزشي از جمله دانش‌آموز و معلم نسبت به آسيب‌هاي اجتماعي در معرض تهديد هستند و از سوي ديگر معلمان براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي نيازمند آموزش‌هاي فرهنگي هستند. زماني که مسائل امروز را با روش‌هاي قديمي حل کنيم بحران ايجاد مي شود، هم‌اکنون روش مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس همانند گذشته است و روش هاي جديد جايگزين نشده‌اند. اگر به واقع روش جديدي را جايگزين کرده‌اند که مطمئنا اين گونه نيست، متوليان آموزش و پرورش راجع به آن توضيح دهند.

مسعود ثقفي سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص ضرب و شتم دبير رياضي يکي از مناطق شهر تهران به خبرنگار تسنيم گفت:‌ هيچ فردي اجازه ندارد به بهانه‌هاي مختلف به معلمان تعرض زباني يا جسمي کند حتي اگر معلم دچار تخلفي شده باشد اين موضوع از طريق مراجع ذيصلاح قابل پيگيري است.

وي افزود: افراد به بهانه‌هاي مختلف حق هتک حرمت معلمان را ندارند. آموزش و پرورش شهر تهران بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد و اگر تخلفي از سوي معلم صورت گرفته باشد از طريق مراجع ذيصلاح به آن رسيدگي خواهد کرد.

سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اگر معلمي مورد هتک حرمت و تعرض قرار بگيرد از طريق اداره آموزش و پرورش به مراجع قضايي شکايت خواهيم کرد و براي برقراري امنيت و حقوق معلمان تلاش مي‌کنيم.در برخي موارد شاهد هستيم که يک معلم به دليل نحوه تدريس يا نمره کم، مورد اهانت قرار مي‌گيرد در صورت وقوع چنين شرايطي معلم، مدير مدرسه و اداره آموزش و پرورش مي‌توانند از متعرضان شکايت کنند.

ثقفي مجددا تاکيد کرد: اگر معلم هم تخلف کرده باشد حتما اين تخلف از طريق مراجع مربوطه و مراجع قضايي رسيدگي خواهد شد.

نظرات بینندگان

  • محمود

    | |

    آیا قانون حمایت از کارکنان که در سال 1376 تصویب شده جایگاهی در آموزش و پرورش دارند؟
    ایا به مشکلات روحی به دلیل مشکلات اقتصادی و شغلی معلمان توجه شده است؟
    آیا به مشکلات رفتاری دانش آموزان در پی استفاده از تصاویر و فیلم های مستهجن ماهواره ای ، گوشی های همراه بازی های رایانه ای و سی دی ها چاره ای اندیشیده شده است؟
    آیا بعد از تصویب قانون حذف تنبیه بذنی در مدارس ، قانون جایگزین برای تنبیه دانش آموزان خاطی تصویب شده است؟

  • معلم

    | |

    وقتی جیب معلم خالی ،وقتی معلم در جامعه ارزش نداره، وقتی بیماری و روح و روان معلم برای کسی ارزش نداره ،وقتی برای دانش اموز ... تنبیهی وجود نداره منتظر سونامی آموزش وپرورش باشین

  • | |

    دود بی اعتنایی به معلم به چشم همه خواهد رفت

  • ر.ه

    | |

    سلام.مشکلات آموزش وپرورش فقط یک دلیل دارد:مسئولین کشور نه دانش اموز بوده اند نه معلم.می بینین که همه مسئولین دکتر شده اندکسانی که در مدرک دیپلم آنه هم تشکیک شده است.آن وقت انتظار داریدبرای آموزش وپرورش دل بسوزانند.معاون حقوقی جناب حاج بابایی بعدازچهاربارتغییر رشته با مکافات فوق دیپلم گرفتندآنهم از یکی از واحدهای دانشگاه آزاد بدون کنکوروایشان را مهندس خطاب می کردندوقس علی هذا

  • ر.ه

    | |

    سلام.مشکلات آموزش وپرورش فقط یک دلیل دارد:مسئولین کشور نه دانش اموز بوده اند نه معلم.می بینین که همه مسئولین دکتر شده اندکسانی که در مدرک دیپلم آنه هم تشکیک شده است.آن وقت انتظار داریدبرای آموزش وپرورش دل بسوزانند.معاون حقوقی جناب حاج بابایی بعدازچهاربارتغییر رشته با مکافات فوق دیپلم گرفتندآنهم از یکی از واحدهای دانشگاه آزاد بدون کنکوروایشان را مهندس خطاب می کردندوقس علی هذا

  • سید

    | |

    وقتی خانواده هااینقدر بچه ها راپرادعامی کنندوجلوبچه حق رابه اومی دهندمنتظرحاضرجوابی بچه جلوخودراهم داشته باشندمعلم هم بی انگیزه می شودوپیشرفت وعدم پیشرفت دانش اموزبرایش بی ارزش می شود.

  • سیفیاری

    | |

    شعار!شعار!شعار! و بس!

  • رحیم

    | |

    آموزش و پرورش ما مثل کشتی سوراخ سوراخی است که دانش آموزان و معلمان بر آن سوارند و مسوولین میخواهند با شعار سوراخها را پر کنند تا این کشتی غرق نشود ولی متاسفانه در حال غرق شدن است و کسی به فکر نیست .تمام پول های مملکت برای فوتبال و اختلاس و فلسطین و عراق و ... خرج میشود ولی آموزش و پرورش به سمت بیراهه میرود چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • رحمت

    | |

    متاسفانه همین مجتسیان قانونی که خود نوشتند را نپذیرفتند و بعد از ایشان نفت بانکها مالیاتی دیوان قضات دیوان و....وهر کس هرطور دلش خواست عمل کرد مسولین هم که ...

  • | |

    توهین به معلمان مدارس درامتحانات وبیشترتوسط مدیران مدارس وهمراهی اولیا به خاطر گرفتن نمره نابه حق تاآنجا که معلمان دچارخسارت بدنی وروحی واقتصادی میشوند وآموزش وپرور ش باید جلو مدیران خاطی را بگیرد حتی آسیب به وسایل نقلیه

  • | |

    مردم ایران فقط بخاطررفع تبعیض انقلاب کرده اند....ولی متاسفانه به تبعیض وبیعدالتی وظلم دراموزش وپرورش دامن میزنند.

ارسال نظر