صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

دوباره "30 ساله" شوید!

دوران یائسگی با تغییرات هورمونی همراه است که نیاز به مراقبت و تغذیه مناسب دارد. یائسه‌ها نیاز به مصرف چه نوع مکمل‌هایی دارند؟

کد خبر: 45039

مجله سیب سبز: این روزها قفسه‌های داروخانه‌ها پر است از انواع مکمل‌هایی که کاتالوگ‌های‌شان می‌گویند با خوردن‌شان می‌توانید زنانگی‌تان را دوباره پیدا کنید و یائسگی را با عوارض کمتری تجربه کنید. اینکه خانم‌ها در دوران یائسگی واقعا نیاز به مصرف این مکمل‌ها دارند و آنها چقدر به سلامت یائسه‌ها کمک می‌کنند را از دکتر فاطمه داوری تنها، متخصص زنان و زایمان پرسیده‌ایم. این متخصص معتقد است بیشتر از هر مکملی در این دوران، باید ویتامین D و کلسیم مصرف کنید و در ادامه مطلب به شما می‌گوید که با پا گذاشتن به میانسالی و تجربه کردن یائسگی، باید از چه مکمل‌های دارویی برای سالم ماندن کمک بگیرید.

بدون مکمل، استخوان‌ها می‌شکند

در دوران یائسگی ترشح هورمون استروژن و پروژسترون قطع می‌شود به دلیل کمبود این هورمون‌ها، خانم‌های یائسه بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند. قبلا برای حل این مشکل برای خانم‌ها هورمون‌درمانی تجویز می‌شد، که این هورمون‌ها گاه توده‌ای در سینه خانم‌ها ایجاد می‌کردند؛ به همین دلیل این هورمون‌درمانی برای دوران یائسگی، جای خود را به تجویز مکمل‌ها داد، تا به این شیوه سطح کلسیم و ویتامین D در بدن افزایش پیدا کند و خانم‌ها در معرض پوکی‌استخوان قرار نگیرند. 

مصرف این مکمل‌ها در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. خانم‌هایی که با کمبود ویتامینD روبه‌رو هستند، دچار شکستگی‌های مکرر می‌شوند و ممکن است شکستگی استخوان ران پیدا کنند. با پوکی استخوان، خانم‌ها دوران یائسگی سختی را سپری خواهند کرد؛ به همین دلیل بهتر است مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D جدی گرفته شود. یکی از مشکلات دوران یائسگی، درد بدن است که مصرف ویتامین D تا حد زیادی این درد‌ها را کاهش می‌دهد. ورزش هم نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد اما همیشه کافی نیست و نمی‌تواند به تنهایی ویتامینD را تامین کند و به همین دلیل بهتر است مکمل‌ها را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. 

 

دوباره سی‌ساله شوید

سنگ‌شکنی با مکمل‌ها

درست است که با مصرف ویتامین و کلسیم استخوان‌های‌تان سفت می‌شود، اما این کپسول‌های حاوی کلسیم اگر به‌موقع و به میزان کافی استفاده نشوند، دشمن سلامتی شما می‌شوند. باید مصرف این ویتامین‌ها کنترل‌شده باشد؛ کلسیم زیاد ممکن است در کلیه‌های‌تان رسوب کند و به سنگ کلیه تبدیل شود. اگر دوز این مکمل حساب شده نباشد، ممکن است باعث مسمومیت هم بشود، البته در صورت نیاز ممکن است پزشک سنجش تراکم استخوان را برای شما تجویز کند اما اگر پزشک انجام این تست را ضروری نمی‌دانست، اصرار نکنید. 

این تست معمولا برای کسانی که سابقه شکستگی‌های مکرر یا تجربه شکستگی در جوانی داشتند تجویز می‌شود و معین می‌کند که فرد چقدر مستعد پوکی استخوان است. با وجود این برای‌ خانم‌های یائسه بدون انجام سنجش استخوان هم کلسیم مورد نیاز تجویز می‌شود. 


مکمل به شما نمی‌سازد؟

مصرف کلسیم ممکن است مشکلات گوارشی برای برخی افراد ایجاد کند، اما راه چاره، قطع کردن این مکمل‌های کلسیم نیست و با تغییر نوع فرآورده مشکل حل می‌شود. اگر کربنات موجود در کلسیم موجب ناراحتی دستگاه گوارش شما شود، کافی است کلسیم خالی از کربنات را مصرف کنید. شربت‌های کلسیم هم وجود دارند اما دوز این شربت‌‌ها خیلی پایین است. شربت‌های کلسیم معمولا برای اطفال تجویز می‌شود. این شربت‌ها برای خانم‌های یائسه کافی نیست. معمولا افراد خیلی درگیر مشکلات گوارشی نیستند و این مشکل تنها با تغییر نوع فرآورده حل می‌شود. 

ساعت‌تان را کوک کنید

میزان مصرف کلسیم D بستگی به مقدار کاهش کلسیم فرد دارد و معمولا مصرف روزانه بین یک تا سه بار در روز برای خانم‌ها تجویز می‌شود. بهترین زمان مصرف آن هم بعد از صبحانه و شام است. زمان شروع مکمل هم از اهمیت زیادی برخوردار است که با مشورت با پزشک می‌توانید در زمان مناسب از این مکمل‌ها استفاده کنید. مثلا ماه رمضان که اغلب خانم‌ها آب کمتری دریافت می‌کنند، زمان مناسبی برای آغاز مکمل نیست. 

در نظر گرفتن سابقه بیماری‌هایی نظیر سنگ کلیه هم برای آغاز دوره  مصرف کلسیم مهم است. اگر فرد مستعد سنگ کلیه باشد، ممکن است با مصرف کلسیم تشکیل سنگ کلیه در او تشدید شود و لازم است با صلاحدید پزشک کلسیم مصرف شود. 


قرص‌های‌تان همراه‌تان باشد

هنگام مراجعه به پزشک داروهای‌تان را همراه خودتان ببرید تا پزشک با مطالعه آن کلسیم مورد نیاز را تجویز کند. دوز حدود 800 میکروگرم که برای اغلب خانم‌ها تجویز می‌شود، تداخل دارویی ندارد؛ اما در مواردی که کلسیم برای درمان است و دوز آن حدود پنجاه هزار واحد است احتمال تداخل دارویی بیشتر می‌شود. 

مصرف مولتی‌ویتامین ضروری است

مصرف مولتی‌ویتامین به اندازه کلسیم ضروری نیست و با رژیم غذایی مناسب می‌توان ویتامین‌های ضروری را دریافت کرد، فقط باید با برنامه‌ریزی صحیح پروتئین و کربوهیدرات را به میزان کافی دریافت کنید. برای سلامت دریافت مواد مغذی موجود در مواد غذایی، غذاهای سرخ شده مصرف نکنید و از چربی‌های اشباع‌شده کمتری استفاده کنید. رژیم ورزشی منظم داشته باشید. پیاده‌روی منظم، حداقل سه بار در هفته و هربار 20 دقیقه می‌تواند نقش مهمی را در سلامت‌تان داشته باشد. تا می‌تواند مصرف گوشت قرمز را هم کم کنید، تا از نظر قلبی و عروقی سالم بمانید و در سال‌های یائسگی هم شادابی‌تان حفظ شود. 

با رژیم غذایی مناسب می‌توان ویتامین‌های مورد نیاز را دریافت کرد و نیازی به مصرف مکمل مولتی‌ویتامین نیست. البته برخی به دلایل خاص نمی‌توانند از میوه خام استفاده کنند و برای مثال دچار نفخ ‌می‌شوند، که در این شرایط می‌توانند با صلاحدید پزشک از مولتی‌ویتامین استفاده کنند. میزان مصرف این ویتامین‌ها نیز مهم است، پس هرگز خوددرمانی نکنید و با کمک متخصص دوز مناسب را انتخاب کنید. در این دوران خانم‌ها دیگر خونریزی ماهانه ندارند، بنابراین مصرف آهن ضروری نیست. 


خون‌تان غلیظ می‌شود

اگر قرص آهن یا مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنید، باید بدانید آهن زیاد موجود در این ویتامین‌ها ممکن است باعث افزایش غلظت خون‌تان شود؛ غلظت خون در این سن باعث عوارض قلبی و عروقی می‌شود؛ به همین دلیل لازم است حین مصرف مولتی ویتامین آب زیاد بنوشید. آب به شما کمک می‌کند تا خون‌تان رقیق شود. در این سن به علت نبود هورمون‌ها بیشتر مستعد غلظت خون هستید و این اختلال ممکن است عوارض قلبی و عروقی برای‌تان به همراه بیاورد.  

برای پیشگیری از غلظت خون می‌توانید روزانه یک عدد آسپرین مصرف کنید. اگر نیاز به مصرف مولتی ویتامین داشتید، مصرف مایعات به حد کافی را هم فراموش نکنید. بهترین زمان برای مصرف این مکمل‌ها میانه روز است و می‌توانید روزی یک عدد با میان‌وعده یا ناهارتان میل کنید تا جذب بهتری داشته باشید. 

نگران نباشید؛ ویتامین D باعث اضافه وزن نمی‌شود و اگر چاق شده‌اید، باید دنبال متهم دیگری برای افزایش وزن‌تان بگردید.


پزشک خودتان باشید

برای سالم ماندن گاهی چاره‌ای جز مصرف مکمل‌های دارویی ندارید، اما همیشه نکاتی وجود دارد که اگر رعایت‌شان کنید کارتان کمتر به قرص و دارو می‌کشد. 

نور خورشید و تغذیه کافی نیست

اگر خانمی در روز چهار لیوان شیر مصرف کند و در معرض نور آفتاب باشد، می‌تواند کلسیم مورد نیازش را دریافت کند. درست است که در شهرهایی مثل تهران می‌توانید از آفتاب و ویتامینD‌ بهره بگیرید اما فراموش نکنید آفتاب از پشت شیشه نمی‌تواند کلسیم شما را تامین کند. خیال نکنید اگر در ماشین نشستید، از پشت شیشه می‌توانید کلسیم مورد نیاز خود را دریافت کنید. 

آفتاب باید به‌طور مستقیم بر بدن شما بتابد. به خاطر پوشش خانم‌ها در ایران اکثر خانم‌ها کمبود ویتامینD  داشته و به دوزدرمانی ویتامینD نیاز دارند.  به‌طور معمول خانم‌ها باید دوز پروپیلاکسی از ویتامین D دریافت کنند اما به علت رژیم غذایی نامناسب، کمبود مصرف فرآورده‌های لبنی یا دور بودن از نورمستقیم آفتاب، باید مکمل‌ ویتامین D دریافت کنند که لزوم تجویز آن در دوران یائسگی بیشتر می‌شود. 

دوباره سی‌ساله شوید

با دریا آشتی کنید

امگا3 جزء اسید‌های چرب غیراشباع است که اثرات خوبی در کاهش افسردگی و آلزایمر گذاشته و روی قلب و عروق هم اثرات مثبتی دارد اما باید سنجیده شده مصرف شود؛ مصرف زیاد آن ممکن است با عوارضی همراه باشد. 

امگا 3 در ماهی هم به وفور موجود است اما اگر می‌خواهید میزان بیشتری از آن را دریافت کنید، سراغ ماهی‌هایی بروید که زیاد بزرگ نیستند و ماهی‌های پرورشی مصرف کنید. برای اینکه فایده بیشتری از ماهی خوردن ببرید، آن را بخارپز کنید تا مواد مغذی آن از بین نروند. با رعایت این اصول می‌توانید امگا3 کافی دریافت کنید و نیازی به مصرف این مکمل پیدا نکنید. 


اگر سینه‌های‌تان کیست دارد

برخلاف باور عده‌ای از مردم، ویتامین E در کاهش شدت گرگرفتگی‌های دوران یائسگی تاثیر زیادی ندارد. گر‌گرفتگی بیشتر وابسته به کاهش هورمون استروژن است و معمولا در شش ماه اول که یائسگی اتفاق می‌افتد، تاثیر مصرف مکمل ویتامین E در گرگرفتگی جزء مورد اثبات شده است؛ اما خودسرانه از این ویتامین استفاده نکنید. معمولا این مکمل برای دردهایی در سینه در دوران قبل از دوران قاعدگی تجویز می‌شود. کسانی که سرطان سینه فیبروکیستیک دارند، باید از این مکمل استفاده کنند، اما در سن یائسگی نیاز به مصرف ویتامین E ضروری نیست. 

نظرات بینندگان

ارسال نظر