صفحه نخست >> اجتماعی تعداد نظرات: 0

این روزها همه اینستاباز شدند، شماچطور؟

قصه فقط محدود به ایران نیست. آمارها نشان می دهد اینستاگرام در همه جای دنیا از شبکه های اجتماعی دیگر پیشی گرفته. روندی که اگر با همین شیب صعودی ادامه پیدا کند، در آینده ای نزدیک اینستاگرام را به مهم ترین و بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان بدل خواهدکرد.

کد خبر: 14670

مجله همشهری جوان - امین محمدی: قصه فقط محدود به ایران نیست. آمارها نشان می دهد اینستاگرام در همه جای دنیا از شبکه های اجتماعی دیگر پیشی گرفته. روندی که اگر با همین شیب صعودی ادامه پیدا کند، در آینده ای نزدیک اینستاگرام را به مهم ترین و بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان بدل خواهدکرد.

بزرگ ترین محفل گردهایی بشری با میلیون ها نفر کاربر که اوج گرفتنش نشانه افول دوران فیس بوک است. اما فیس بوک این خطر را خیلی زود در آوریل 2012 حس کرده بود؛ فهمید اگر اینستاگرام را جدی نگیرد خیلی زود این شبکه اجتماعی جایش را خواهدگرفت و آن را خرید. اما آمار روی خوشی به «زاک» و دوستانش در فیس بوک ناشن نداد.

یک سال بعد از آن، رشد اینستاگرام 33 درصد گزارش شد، در حالی که این رقم برای شرکت مادر یعنی فیس بوک چیزی حدود سه درصد بود. فیس بوک به رقیبی که مالکیتش از آن خودش است باخته و نظرسنجی های امروز، به راحتی اثبات می کنند که اینستاگرام پرمراجعه ترین شبکه اجتماعی کاربران اینترنت است. اما چرا؟ چه شد که اینستاگرام درعرض کمتر از چهار سال گوی سبقت را از تمام رقبای چغر ربود و این قدر محبوب شد؟ در این گزارش سعی داریم دلایل این علاقه مندی را در ایران کشف کنیم.

 


یک) #فیلترینگ #خیال راحت

دسترسی بدون محدودیت. این، اولین دلیل گسترش چشمگیر اینستاگرام در بین ایرانی هاست. با فرض در اختیار داشتن گَجت مناسب، راه رسیده به اینستاگرام خیلی راحت تر، هموارتر و بی دردسرتر از رقبایش است. برای چک کردن اینستاگرامتان نیازی به دور زدن قانون ندارید و می توانید در کمال آرامش صفحه تان را ببینید.

البته فیلتر نبودن، به معنی در دسترس نبودن همه صفحات این شبکه اجتماعی نیست. از دی ماه امسال، فاز اول طرح فیلترینگ هوشمند روی این شبکه اجتماعی انجام شده و برخی صفحات نامناسب که از مصادیق محتوای مجرمانه هستند، فیلتر شده اند؛ عاملی که در نتیجه اش والدین با خیالی راحت تر دست فرزندان دل بندشان را در این فضا رها می کنند!
 



دو) #کم_ حجمی #یوزر فرندلی

اگر حافظه گجتتان در حد معقولی باشد، قطعا اینستاگرام آن اپلیکیشنی نیست که جای زیادی به خود اختصاص داده باشد؛ چیزی که دقیقا برای وایبر، فیس بوک و توییتر آزاردهنده است. با این که نسخه های جدید اینستاگرام سنگین تر از قبلی ها هستند، اما عموما این اپلیکشن از وایبر و فیس بوک سبک تر و کم حجم تر و با توجه به فضایی که اشغل می کند، مقرون به صرفه تر است.
 

چجوری ایرانی ها عاشق اینستاگرام شدند؟


البته این موضوع با سابقه عضویت شما در این شبکه اجتماعی هم بستگی دارد، چون این جا هم مثل زندگی عادی، قدیمی ترها سنگین ترند! علاوه بر کم حجمی، کلنجار رفتن با اینستاگرام برای اشراف به فوت و فن هایش کار سختی نیست. آپشن های محدود و امکانات مشخص اینستاگرام، پرت ترین کاربرها را هم در کمترین زمان با خود همراه می سازد. به اصطلاح رایج در بین کاربران نرم افزارهای کامپیوتری، «یوزر فرندلی» تر از باقی رقبایش است. اینستاگرام سوراخ سمبه های زیادی ندارد که او را گمراه کند.
 



سه) #سرچ_ آسان# سرچ طبقه- بندی

هرچقدر که استتوس نوشتن در فیس بوک سخت است و در توییت کردن، با محدودیت کاراکتر مواجهید، عکس گرفتن هیچ چالش جدی ای پیش پای شما نمی گذارد. کاربری که اینستا را روی گوشی اش نصب کرده، حتما همراه  گجتش دوربینی هم دارد که با آن عکس های خوبی بگیرد. برای اینستاگرام همین کافی است. با یک کلیک، هر کاربری می تواند در این شبکه پست بگذارد؛ کلیکی که گاهی می تواند اصلا صورت نگیرد و با یک عکس جست و جو شده انجام شود. اما یکی از مهم ترین ویژگی های اینستاگرام، طبقه بندی دقیقش است.
 

چجوری ایرانی ها عاشق اینستاگرام شدند؟


این جا می شود موضوعات داغ («ترند»ها) را سریعا سرچ کرد و از تصاویر آن آگاه شد. قسمت explore این شبکه اجتماعی جدیدترین موضوعاتی را که تب فعلی آن شبکه است، نمایش می دهد. علاوه براینکه می توانید عکس های مورد علاقه فالوئرهایتان را هم لحظه به لحظه چک کنید. کدام شبکه اجتماعی دیگر از این ویژگی ها دارد؟
 



چهار) #هشتگ #سلفی tbt #یهویی

اگر توییتری ها اول از همه «هشتگ» را وارد دنیای مجازی کردند، اما اینستاگرامی ها بودند که این اصطلاح را بیش از سایرین به گوش جهانیان رساندند. بالاتر گفتیم که اینستاگرام طبقه بندی تر شده و منظم تر از دیگه شبکه های اجتماعی است. اصلی ترین عامل این نظم و ترتیب، مفهومی به نام هشتگ است. کلمه، جمله یا عبارتی که بعد از کاراکتر شارپ (#) می آید و آن را «هایپرلینک» می کند، در مدتی کوتاه به اغلب عکس های اینستاگرامی ها سنجاق شد؛ هشتگ هایی که دایره نفوذشان آن قدر گسترده و وسیع بود که در نوامبر 2013، این واژه را وارد لغت نامه بین المللی آکسفورد کند.
 

چجوری ایرانی ها عاشق اینستاگرام شدند؟


دیری نپایید که جمله «بیاین سلفی بگیریم بذاریم اینستاگرام» در بین جهانیان شیوع پیدا کرد و در حال حاضر، چیزی حدود 203 میلیون عکس با هشتگ انگلیسی «سلفی» در این شبکه اجتماعی ثبت شده. Tbt از دیگر هشتگ های پرکاربرد این شبکه مجازی است که تا الان نزدیک به 311 میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته. البته از «یهویی» هم نباید گذشت، هشتگ مورد علاقه ایرانی ها!
 



پنج) #حضور_ سلبریتی #دایرکت_ امن

اینستاگرام مقصد بسیاری از خواننده ها و هنرپیشه هاست. در هیچ شبکه مجازی دیرگی این حجم از حضور هنرمندان و بازیگرها را نمی بینید. آنهایی که قبلش در شبکه های اجتماعی دیگری عضویت داشتند، با رشد اینستاگرام از خانه اولیه کوچ کردند و به اینستا آمدند. مهم تر از آنها، عده دیگری از هنرپیشه ها و فوتبالیست ها که زیاد اهل دنیای مجازی نبودند با اینستاگرام اولین حضورشان در دنیای مجازی را تجربه کردند. در حال حاضر، اینستاگرام شلوغ ترین شبکه اجتماعی سلبریتی های ایرانی است. اگر قبلا این چهره ها اخبار مربوط به خود را از طریق سایت شخصیشان منتشر می کردند، امروز صفحه اینستاگرام به یکی از مهم ترین مراجع اطلاع رسانی برای هرکدام از آنها بدل شده.
 

چجوری ایرانی ها عاشق اینستاگرام شدند؟

 



شش) #فاویینگ #فالوئر

سیستم «فالو/ فالوبک» نسبت به «سابسکرایب/ فرند»، امتیاز دیگر اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی است. در فیس بوک و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی، کاربران براساس قانون «فرند ریکوئست» به  همدیگر پیشنهاد آشنایی می دهند. درواقع نوع ارتباط در این گروه از شبکه های اجتماعی، «آشنا» شدن است. اما ارتباط در گروه دیگری از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، به شکل «دنبال کنندگی» انجام می شود.
 

چجوری ایرانی ها عاشق اینستاگرام شدند؟


در این شبکه ها وقتی کسی می خواهد عکس ها/ پست های فردی دیگری را دنبال کند به او پیشنهاد می دهد، اما برخلاف ارتباط دوستی (که در آن اگر شما پیشنهاد را بپذیرید، خودتان هم ناگزیر می شوید پیشنهاددهنده را دنبال کنید) در ارتباط «فالوئی» کاربر در صورت تمایل شخصی می تواند به پیشنهاددهنده، «بک» دهد و صفحه او را دنبال کند. در غیر این صورت، تنها عکس ها یا پست های خودش در دسترس پیشنهاددهنده قرار می گیرد.
 



هفت) #عکاسی #فیلتر #insta

اینستاگرام ظرف مناسبی بود برای کسانی که از توانایی های عکاسی خود غافل بودند! چه عکس شما با آیفون گرفته شده و دو گیگابایت حجم داشته باشد، چه با یک گوشی ساده چند صد مگابایتی، همه در فضای مشترکی به نام  اینستاگرام قرار داده می شوند. فیلترهای جذاب و دوست داشتنی این شبکه اجتماعی تا دسامبر 2014 دل 300 میلیون کاربر در جهان را برده. انشعابات اینستاگرام و نرم افزارهایی که از آن وام می گیرند هم جالب اند.
 

چجوری ایرانی ها عاشق اینستاگرام شدند؟


هیچ اپلیکیشن دیگری در دنیا نیست که این همه اپلیکیشن از آن منشعب شده باشد. در حال حاضر صدها اپلیکیشن فقط برای اینستاگرام وجود دارد؛ مثل Instafollow که چک می کند چه کسانی شما را فالو می کنند یا Instasize که محدودیت مربعی بودن عکس ها را مرتفع کرده و بسیاری دیگر که در روز میلیون ها بار در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، پیشوند Insta حالا در دنیای اپلیکیشن ها تبدیل به یک «برند» شده. کافی است یک سرچ ساده انجام دهید. Instaradio معروف ترینش است.
قری

نظرات بینندگان

ارسال نظر